Menu Sluiten

Forum

Koelvloeistof bijvu...
 
Notifications

Koelvloeistof bijvullen  

 
Harrie Muller
(@h-b-a-muller)
Lid

Nadat we een mooie rit gemaakt hadden hoorde ik, nadat ik de motor had uitgezet, het geluid van kokend, borrelend water. Ik bemerkte dat dat geluid kwam door het overloopslangetje van de radiateur naar de fles die daarvoor zit.

Toen de auto was afgekoeld zag ik dat waterniveau in de radiateur laag is. Ik neem dus aan dat ik koelvloeistof moet bijvullen.

Als beginnend sleutelaar lijkt het mij goed om eerst even wat advies in te winnen.

Kan iemand mij aanwijzingen geven hoe ik dat het beste kan doen? In de radiateur of in de fles?

Tot hoever vullen?

Koelvloeistof gebruiken of gewoon water?

Zijn er andere zaken waar ik op moet letten?

Bij voorbaat dank voor de ractie

Citaat
Geplaatst : 03-08-2012 12:59 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Dit is inderdaad niet de bedoeling.
Dus, nu even de voorzorgsmaatregelen nemen.
Draai de radiateurdop van de radiateur en vul bij met koelvloeistof tot het in de nek van de radiateurmond staat.
Als je zachtjes giet, zie je dat het teveel vanzelf door het afvoerpijpje naar de fles loopt.
Laat nu de motor draaien met de dop eraf totdat je beweging ziet komen in de aan het oppervlak in de mond.
Het duurt even tot er beweging komt, want, eerst moet de motor zo warm lopen dat de thermostaat open gaat; pas dan komt er beweging.
Als de thermostaat open is, komt er stroming ook in het blok en eventueel in de kop aanwezige lucht komt met die stroming mee
Als je echt zorgvuldig te werk wilt gaan, zet dan ook de kachelkraan open. Ook in de kachel kan zich -vooral buiten het gebruiksseizoen- lucht opsluiten, die moet eruit.
Na nog vijf minuten draaien kan je kijken of er er nog vloeistof bij kan; aanvullen, zonodig en de dop erop.
Intussen heb je tijd gehad om de fles voor de helft (aan) te vullen.
Bekijk intussen ook even het slangetje; dat moet heel zijn. Als de motor afkoelt zuigt de motor via dit slangetje de vloeistof op die eerder bij het op bedrijfstemperatuur komen van de motor er uit stroomt. Kritisch is hoe het slangetje op het tuitje vlak onder de dop zit. Dat moet 'luchtdicht' zijn, anders zuigt de afkoelende motor geen vloeistof op uit de fles, maar alleen lucht uit de omgeving. Overtuig je er dus van dat deze aansliting 'in orde' is. Knip desnoods een centimeter van de top af om een 'vers' stukje te hebben. Als het slangetje in de fles maar 'onder water' blijft, anders zuigt de motor daar lucht in plaats van vloeistof.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-08-2012 1:23 pm
Harrie Muller
(@h-b-a-muller)
Lid

Hallo Fournier,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik ga er vanavond mee aan de slag. Het is inderdaad een goede tip om de aansluiting van het slaggetje even te controleren. Ik zag namelijk achter de radiateur op het moterblok en startmotor veel spetters van radiator vloeistof. Dus dat zou ook de oorzaak kunnen zijn van het lage koelvloeistofniveau. Maar mogelijk ook wel de afdichting op de radiatordop.

De koelvloeistof moet ik nog even aanschaffen. Heb je nog een advies welke ik moet aanschaffen?

Met vriendelijke groet

Harrie

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-08-2012 1:49 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

?

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-08-2012 3:18 pm
Harrie Muller
(@h-b-a-muller)
Lid

Hallo Jos,

Bedankt voor de tip. Kan inderdaad erger voorkomen.

Viel bij jou de schade mee?

Groet

Harrie

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-08-2012 3:29 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

?

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-08-2012 9:16 pm
Share: