Menu Sluiten

Forum

koelvloeistof
 
Notifications

koelvloeistof  

 
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Enige tijd geleden las ik in een autoblad een advertentie over een alternatief voor koelvloeistof. Die vloeistof heeft een groter vermogen om warmte op te nemen en weer af te geven, waardoor de bestaande koelinstallatie een grotere capaciteit krijgt.
Ik had dat blad apart wilen leggen om informatie op te vragen, maar kan het helaas niet meer terug vinden.
Is er iemand die de stof of het merk kent? Of die ervaring heeft met een alternatief?
Het zou een verademing zijn als in de file of voor en lang durend rood van het verkeerslicht de meter wat minder op liep.
En dat terwijl ik toch al een brede US radiator heb, die betrekkelijk nieuw en schoon is.

ron

Citaat
Geplaatst : 10-06-2008 2:58 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

hmm, de vloeistof zelf zal er weinig aan doen.

de vloeistof loopt langs je hete delen, wordt daar warm
en daarna naar je radiator, wordt daar gekoeld.

bij snel stromen, zal de vloeistof minder opwarmen,
maar ook minder tijd hebben om af te koelen.

bij veel warmte capaciteit, kan de vloeistof warmer worden,
maar zal de vloeistof ook meer warmte kwijt moeten.

dus het effect in de motor werkt ook tegen in de radiator.

je motor zou je zelfs ook kunnen koelen met sla-olie of bier,
maar bier schuimt
en sla-olie gaat niet koken als er wat mis is met de motor
en loopt je motor in de soep.

de enigste 2 factoren die dus werkelijk invloed hebben;
minder warmte ontwikkeling
meer warmte afstoot

minder warmte ontwikkeling krijg je door de zuigers beter
te smeren en meer verbrandings energie om te zetten in
bewegings energie,
zodat je minder rest energie (warmte) over houdt of
extra energie op wekt (wrijvingswarmte).

dus kleppen in oorde, carburateurs goed afgesteld,
ontsteking netjes en de juiste benzine tanken.
des noods een teflon behandeling aan de olie toevoegen
voor extra weinig wrijving.

meer warmte afstoot krijg je door de radiator te vergroten,
meer lucht er langs te laten stromen en/of zwart te verven voor
meer warmte straling.

zo is de aanwezigheid van de motor-schotten van belang bij
de spitfire en is het niet handig om het kenteken voor de radiator
te hangen.

persoonlijk zou ik eerst eens een extra fan bijhangen, voordat
je allerlei spulletjes in de motor gooit, waarvan je het effect
niet zo snel kan terugdraaien.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-06-2008 3:51 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Pluisje,
Water, en koelvloeistof hebben tijd nodig om op te warmen en de warmte weer af te geven. Dat zijn vaste waarden die bij de vloeistof H2O horen.
Er is nu sprake van een andere vloeistof die dat sneller doet. Blijkbaar ontwikkeld men zaken die parallel lopen met de automode. Lage kappen met kleine radiatoren.
Ik heb een zwarte grote bijna nieuwe radiateur met een electrische fan. De standaard fan niet, die maakt me te veel lawaai en werkt pas efficient als de auto door de rijwind al voldoende koeling krijgt. Bij stationair kan hij het ook amper bijbenen. Die is er dus af en de electrische schakelt automatisch in. Ik kan hem vanaf het dashboard ook handmatig aan zetten.
Dit scheelt nogal wat vermogen op toeren. Maar op toeren koelt hij ook voldoende.
Bij filerijden bij meer dan 25 graden heeft zelfs de electrische fan moeite om alles koel genoeg te houden.
Bovendien heeft het blok de neiging bij warmte minder mooi te gaan lopen. Hij vindt het fijner om zo in de middenstand van de meter te staan.
Wie kan me helpen met info????
Als er een alternatieve vloeistof is wil ik die graag testen. Dat is niet onomkeerbaar en snel gedaan. Misschien levert het iets op.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-06-2008 1:57 am
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

O ja,

Het blok is enige jaren geleden, ca 20.000 km geleden gereviseerd, heeft een Xado behandeling gehad, loopt op dure kwaliteitsolie, kleppen goed, ontsteking goed, carbs goed. Loopt pico bello op euro 95 met loodvervanger. Motorschotten zitten er in, kenteken is verlaagd gemonteerd op de spoiler. Wel zitten er 2 verstralers voor de nachtritten in de weg voor het grill rooster.
Daar kan ik dus niet veel meer verdienen.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-06-2008 2:02 am
kees-b
(@kees-b)
Lid

Ron,

100% water koelt het beste.
Als je in de winter rijdt moet je antivries toevoegen, anders bevriest het water, maar antivries heeft de vervelende eigenschap dat het de warmte slechter transporteert.
Dat kan zo 10 graden schelen.

Het beste is dus in de zomer 100% water, in de winter 75% water en 25% antivries gebruiken.

Er is wel een toevoeging te krijgen die het minder goede koelende effect van antivries teniet doet. Dat is WaterWetter en is te krijgen bij www.bccp.nl

In principe zou het niet moeten, als je ontsteking goed staat en je carbs goed zijn afgesteld moet de motor niet te heet worden....

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-07-2008 7:49 pm
Share: