Forum
koeling reinigen

Ik vraag dit maar op het vertrouwde spit forum, daar ik het elders niet kan vinden.
Bij de mb w202 bj '99 van mijn dochter is mogelijk verkeerde koelvloeistof toegevoegd.
Het peil zakt langzaam, maar er zijn geen lekkages te vinden en de motor loopt keurig, de uitlaatgassen voelen en zien er goed uit. Dus waarschijnlijk geen lekke koppakking.
Voor de zekerheid en om te kijken of het probleem dan over is wil ik het koel systeem reinigen


Als je even google op : koelsysteem reinigen vindt je in Autoweek
het volgende:
Radiateur doorspoelen: Bovenste en onderste slang losmaken van de radiateur en een tuinslang in de bovenste aansluiting hangen. Daarna de kraan openzetten en wachten totdat het water uit de onderste aansluiting weer helder wordt. Bij ernstige vervuiling kun je ook radiateur reiniger toepassen die je daarna direct weer uitspoelt.
Motorblok doorspoelen: Thermostaathuis losschroeven, thermostaat verwijderen en thermostaathuis weer dichtschroeven. Daarna de tuinslang in de slang hangen die normaal op de bovenste aansluiting van de radiator zit. Daarna de kraan openzetten en wachten totdat het water uit de onderste aansluiting weer helder wordt.
Dus volgens die mensen en mij lijkt het mij een goed idee.
Mijn ervaring is dat als je het reinigingswater de andere kant op laat
lopen dan gebruikelijk er soms wat meer vuil vrij komt.
Piet

Wel vreemd dat er geen zichtbare lekkage is. De vloeistof zal toch ergens moeten blijven.
Is het niet mogelijk dat de kachel radiateur lekt. De vloeistof zou dan mogelijk onder de vloerbedekking kunnen lopen.Dit zou ik toch zeker even controleren.
Ook even het oliepeil controleren.
Als er tijdens het spoelen veel bruine drap meekomt kun je een radiateur reiniger, zoals Raditor flush van Wynn's, halen bij bv Brezan.
Succes groet Karel

Als de kachelradiateur lek is ruik je dat door de langstromende lucht direct in je interieur. Het geeft een heel aparte kenmerkende geur. Ruik maar eens boven je radiatordop met hete koelvloeistof. Pas op. Niet losdraaien als je er met je neus boven zit. Dan is het net een champagnekurk.
Wel kunnen de slangen natuurlijk ergens lekken die buiten het interieur zitten.
Als je de motor een tijdje laat draaien moet je met dit koude weer ergens vocht zien komen of stoom ontstaan.
succes.
ron