Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Kachelkraan

Mijn kachelkraan werkt met een soort duwmechanisme. De staaldraad vanuit mijn dashboard duwt het palletje van de kraan weg, zodat de kraan dicht gaat.
Eigenlijk heel vervelend. Want dit werkt eigenlijk heel slecht.
Is er een manier om de kachelkraan beter werkend te krijgen. Bijvoorbeeld met een trekmechanisme?
Wie o wie heeft er een mooie oplossing.

'Het is de leeftijd', zullen we maar zeggen. In de loop van tientallen jaren verzmelt zich zoveel bezinksel uit het koelsysteem in de 'kraan', dat die -onder druk van het teruggeduwde draadje niet meer sluit. Nu zijn er drie mogelijkheden;
De kraan bestaat uit twee op elkaar sluitende halve bollen met een 'bajonet'-sluiting. Die kan je dus van elkaar af draaien en de troep eruit spoelen. De bajonetsluiting weer dicht doen, Klaar ben je. (Tenzij de afdichting van de bajonet nu niet meer funktioneert, doordat de afdichtende troep er tussenuit is.)
De kraan losmonteren en de slanverbindingen eraf doen en dan doorspoelen tot de troep eruit is. Klaar ben je, tenzij de slangverbindingen nu niet meer sluitend te krijgen zijn.
Haal een nieuwe kraan en zet die ertussen en klaar ben je.

Het vies zijn is niet echt het probleem.
Het is meer het mechanisme. Ik heb een nieuwe kachelkraan van Ruud.
Deze heeft nooit goed gefunctioneerd omdat hij sluit wanneer je duwt met de kabel.
De mooiste oplossing is, om het mechanisme om te draaien. Is dat mogelijk?

Sorry, het was echt niet bij me opgekomen dat je klaagde over de werking van een nieuwe kraan. Ja, de fabrikant heeft het eenvoudig gehouden en een éénzijdige bediening aangebracht. Wellicht heeft hij geredeneerd dat de emeste mensen van huis gaan met de kachelkraan 'dicht' en daarom het openen in de trekbeweging uitgevoerd; die doet het altijd. En wordthet je te warm, dan is het wellicht buiten aangenamer geworden. Duw je de knop terug in het dashboard en gaat de kachel je daarbij niet ver genoeg dcht, dan ben je welicht meer bereid om even uit te stappen en de bediening onder de motorkap een handje te helpen.
Anders is het waarschijnlijk zo dat je voordat je de volgende keer weer gaat rijden toch de motorkap even open doet. Sommigen hebben nog een benzinepompje met een heveltje aande buitenkant en dan doe je een paar slagen om minder lang te hoeven starten. Velen trekken ook even de oliepeilstok om niet de onzekerheid onderweg te hebben of er wel genoeg olie in hert carter zit. En, als de slangen van het koelsysteem niet 100% meer zijn kij je ook even in de hals van de radiateur, om tevoorkomen dat je bij mooi weer met de kachel aan moet rijden. Gelegenheid genoeg om de bediening van de kachelkraan even door te duwen naar de eindstop.
Natuurlijk kan je een touwtje vastknopen aan het punt waar de draad vastzit en dat touwtje dan de tegengestelde kant op te leiden en daar door het schubord te steken zodat het in de cabine onderhet dashboard hangt. Lusje aan het eind en je kunt al rijdende de tekortkoming van de kachelbediening overwinnen. helaam niet zo gek; ik moet dan denken aan oude landbouwtractoren die je met de hand moest aanslingeren: daar staken door de radiateur ook twee izerdraadjes met een oogje aan het eind; voor de bediening van de choke en het (hand-)gas. Anders moest je telkens om de trekker heenhollen om op tijd de manettes te bedienen.
