Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
voorstellen

Hallo collegaleden,
Het heeft even geduurd, maar nu is het dan toch gebeurd. Ik ben lid van de club geworden. Waarom dat zo lang duurde? Welnu ik bezit al ruim 10 jaar een Spitfire 1500, heb er nog nooit mee gereden want ik kocht hem als restauratieproject en hij was niet rijwaardig. Tussen haakjes, mijn naam is Bart Heyblom en woon in Ede. Ik ben werkzaam als IT technisch consultant en heb diverse hobbies waaronder ook het restaureren van de genoemde Spitfire. Door allerlei omsandigheden heeft het project een tijdje stil gelegen, maar ben sinds kort weer met goede moed verder gegaan. Aangezien ik alles zelf doe en alleen gaat dat niet zo heel hard, maar het houdt me in ieder geval van de straat. Helemaal alleen? Nee niet helemaal. Mijn vrouw assisteert mij waar dat nodig is met een helpende hand en geestelijke bijstand.
Ik heb zo nu en dan wat technische vragen die ik op dit forum zal stellen. De werkplaatshandboeken verduidelijken lang niet alles wat dat betreft.
Ik weet niet of het de bedoeling is om hier foto's bij te sturen. Ik zal dat wel horen.



Om een idee te krijgen waar ik mee begonnen ben, bijgaand een foto van de auto toen ik hem net gestript had en het werk aan de carrosserie kon beginnen. Beide dorpels (binnen en buiten) achterschermen (binnen en buiten) kofferbak bodem en de bodem aan de bestuurderskant moesten allemaal uitgezaagd worden en vervangen. Ook de linkerkant van het schutbord was door lekkende remvloeistof en roest half vergaan. Hiervoor heb ik zelf het nodige klop en buigewerk verricht op een plaat metaal en erin gelast. Ik heb alles vastgelegd met foto's, maar dat zou veel te ver voeren om die allemaal te tonen. Ik zal er af en toe een plaatsen hier, als dat de geeigende plek is. Door drukke werkzaamheden kom ik er niet toe om zelf een website op te zetten. Misschien binnenkort.

Ik heb me net toch even kwaad gemaakt en een beknopt fotoalbum op internet gezet. Geen gelikte site, maar simpelweg een fotoreportage van de restauratie tot nu toe. Het viel overigens niet mee om de foto's te selecteren want mijn fotoarchief, deels ook bedoeld als naslagwerk, omvat op dit moment ongeveer 700 foto's. Ik neem mij voor om dit album ook actueel te houden.
De link naar het album is de volgende: http://members.chello.nl/b.heyblom

Ik kan mijn voornemen nog waarmaken. Er zijn wat foto's bijgekomen van o.a. de revisie van het stuurhuis en de achterlichten. Van sommige dingen weet ik niet meer zo goed na al die tijd hoe het gezeten heeft, dus op het Triumph weekend in september ga ik bij wat clubleden "spioneren".

Dag Bart
Over de restauratie van mijn Spitje heb ik 6 winters en na de laaste winter kwam nog een hele zomer t/m september. Dus ik weet waar je het over hebt. En als je de serie van Josok gevolgd/gelezen hebt dan weet je ook hoe het gaat. Ik denk dat je ergens een garagebox hebt. Dicht bij huis? Ik heb het makkelijker, want ik doe de keukendeur open en ben in de werkplaats. Als je eenmaal weer begonnen bent is het gewoon een kwestie van stug doorgaan. Als het tegen gaat zitten, dan moet je misschien even stoppen. En als het lekkker loopt dan niet te diep in de nacht door gaan. Ik ben wel eens op een zaterdagavond tot 2 uur lekker bezig geweest. Hihi. Mijn vrouw was een weekend weg. We zien de Spit wel een keer verschijnen. Hou ons maar op de hoogte.
Over hoe het gezeten heeft : ga naar www.rimmerbros.co.uk en dan Spitfire onderdelen. Daar staan heel veel "exploded views" en dan weet je vaak precies hoe het moet. En je hebt meteen de onderdeelnummer bij de hand, voor het geval je wat wilt bestellen. Onze Nederlandse dealer weten dan ook precies wat je bedoelt.
Piet

Ik huur een schuur bij een boerderij hier niet zo ver vandaan, dus dat is best te doen. Helemaal bij huis is natuurlijk nog makkelijker, maar dat zit er helaas niet in. Nu de opbouwfase is begonnen wordt het weer wat leuker, dus dat stimuleert wel. Verder moet ik mijn aandacht wel verdelen over mijn werk, mijn vrouw en ook nog een boot (in willekeurige volgorde) dus komt het er ook niet altijd van. Mijn streven is om volgende zomer te rijden, maar dan zal ik me wel langdurig moeten afzonderen dus ik moet maar zien of dat haalbaar wordt. Ik vind het ook een beetje zonde om na zoveel werk de boel af te raffelen.
Wat betreft hoe dingen zitten, ik heb wel het onderdelenboek, maar die laten vaak niet precies zien hoe iets in het grote verband van de auto gemonteerd is. Bijv. de benzineleiding waar die onder de auto verdwijnt vanaf de tank en waar die langs de chassisbalk loopt (links of rechts of binnenkant of buitenkant). Dit is overigens maar een van de voorbeelden.

Alles gewoon vragen is best hoor, en zolang je geen 3 totaal verschillende antwoorden krijgt, schiet je er best mee op. Er is hier een schat aan kennis aanwezig heb ik gemerkt. Er zijn weinig auto's meer origineel, dus zoiets als een brandstofleiding kan best weleens door een vorige eigenaar of zijn sleutelaar verhuisd zijn. Bij de mijne zit ie in ieder geval aan de linker buitenkant van de chassisbalk. Misschien wel origineel ook

Intussen zijn we weer wat stapjes verder. De motor was aan de beurt. Ik heb hem volledig uit elkaar genomen en de draaiende delen laten controleren. Daarna alles zelf met nieuwe zuigers, zuigerveren en lagers weer in elkaar gezet. De nokkenas en klepstoters waren te veel aangetast door roestpitten dus die heb ik nieuw gekocht. Cilinderkop uit elkaar gehaald, nieuwe klepzetels en kleppen gemonteerd waardoor de motor nu ook voor loodvrije benzine geschikt is. Voor de foto's van de restauratie, zie de geheel vernieuwde website: http://members.upc.nl/b.heyblom


Dag B.P. Heyblom,
Als ik je fotoreportage bekijk krijg ik een gevoel van herkenning. Ik ben al 6 jaar bezig en ben door dezelfde fases gegaan. Ik ben nu bezig de body af te werken voor de spuiter. Hier heb ik een vraag over.
Hoe is het spuiten bij jou gebeurd? Heb je de body aan de binnen- en buitenzijde gelijktijdig laten spuiten?
Zijn de deuren, motorkap, kofferdeksel en valances ook apart gespoten? Heb je gekozen voor een 2K lak of een basislak met blanke lak?
Groeten,
Michel

Normal
0
21
false
false
false
NL
JA
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Beste Michel
Het beste is natuurlijk om eerst je Spitfire in zijn geheel op te bouwen zoals het afhangen/ monteren van je motorkap, kofferdeksel en de deuren incl. de montage van je deurramen en deursloten zo kan je hier en daar nog wat aanpassen als dit nodig mocht wezen zonder dat je later na het spuiten weer beschadigingen gaat krijgen.
Bij mijn Spitfire is eerst het kale gestaalde chassis behandeld en in kleur gespoten en daarna opgebouwd met het voorterrein en het differentiël, aandrijfassen wielen, motor en versnellingsbak
De gestraalde carrosserie is eerst aan de onderkant en binnenkant behandeld en in kleur gespoten, hierna op het chassis gemonteerd en compleet afgemonteerd zoals boven omschreven.
Hierna zijn alle beweegbare delen weer gedemonteerd en samen met de buitenkant van de carrosserie op kleur gespoten om kleur verschillen te voorkomen.
Mijn auto is op de nieuwste voorschriften ofwel op waterbasis in 2K gespoten

Hallo Michel,
Het chassis heb ik zelf gespoten en enige tijd eerder dan de carrosserie. De binnenkanten van het interieur, de motorruimte en achterbak eveneens. De buitenkant , heb ik laten doen en is gebeurd met 2K verf op waterbasis, met een extra blanke laklaag die ook beschermend is tegen verkleuring in zonlicht. Dat is met name bij de kleur rood wel aan te raden. Binnenkant en buitenkant zijn dus in mijn geval niet gelijktijdig gedaan. De reden dat ik de binnenkant zelf heb gedaan is ook een kwestie van kostenbesparing geweest. Hoewel het alemaal best goed gelukt is, was het geen drama geweest als het iets minder fraai zou zijn geweest want de meeste delen worden toch bedekt door bekleding, vloerbedekking etc.
Veel succes,
groeten Bart

Hallo Bart,
Mijn naam is Andre Unkel en ben woonzaam in Scherpenzeel.
Knap werk, ben benieuwd wat je van je eerste rit zal vinden.
Ik zelf heb een Triumph MK IV uit '73 en heb al aardig wat ritjes achter de rug, ik ben nu op zoek
naar iemand die mij op weg kan helpen de eeste stappen te zetten om het eenvoudige onderhoud zelf
te gaan doen en gezamelijk te sleutelen.
Als je het leuk vind stuur dan een berichtje naar andre.unkel@gmail.com om iets af te spreken.
Succes met het afbouwen.