Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
nieuw
Hallo beste spitfire liefhebbers,
Mijn naam is Erwin van Tilburg ik ben 41 jaar en ik kom uit Heesch (N-BR). Ik ben getrouwd met Astrid en heb 2 zoons van 11 en 13 jaar. Het is er eindelijk van gekomen na jaren van bewonderen van andere spitfire's heb ik er nu zelf eentje gekocht. Een witte Triumph Spitfire 1500 TC met chromen spaakvelgen en een rvs uitlaat, volgens mij is mijn auto al eerder lid geweest van de TSC. De eigenaar voor de laatste eigenaar welke de auto maar net 1,5 jaar heeft gehad, kwam uit de achterhoek en heeft de auto ongeveer 15 jaar in zijn bezit gehad. Op het moment rijd ik een beetje rondjes om de kerk om erachter te komen wat er zoal met de auto is. De auto is van buiten nog in redelijk goede staat, nergens geen grote gebreken. maar aan de technische kant is toch wel het een en ander aan de hand. Voornamelijk achterstallig onderhoud. Ik heb mijn auto opgehaald in Goes en ben zonder problemen door de regen naar huis gereden. Daarna de auto flink gepoetst (fijn die spaakvelgen) en omdat het zo'n mooi weer was weer een rondjegemaakt door het dorp. Ver kwamen we niet, nog niet eens het dorp uit hield hij er mee op. Wat bleek hij was verzopen omdat de choke's bleven hangen op de carburateurs, was trouwens snel gevonden door de beste man van de ANWB. De dag erna was het weer mooi weer en dus weer een flinke ronde gereden, tuis aangekomen hield hij er pal voor de deur mee op. Het probleem was redelijk snel gevonden, het was een vastgelopen ontsteking. Een nieuwe aan geschaft bij Ruud Sipkema (lekker dichtbij) erop gezet en hij deed het weer. Hij kwam trouwens wel zonder problemen door de apk. Maar nu heb ik weer een probleem , want als ik de auto start gaan mijn olielampje en brake lampje gewoon uit zoals het hoord maar als ik een tijdje gereden heb gaat het brake lichtje aan, de auto remt verder wel goed. Ok als ik onder de 1000 rpm kom begint mijn olielampje en brakelampje te flikkeren. Weet iemand wat dit kan zijn?
Verder hoop ik jullie te zien op het ISW, is bijna in mijn achtertuin. TOT ZIENS EN HOUDOE.
Hoi Erwin ,
Ik zag al in het clubblad een nieuw lid uit Heesch.Ik zelf kom ook uit Heesch en ben al 10 jaar in bezit van een witte 1500 .je ollie lampje onder 1000 toeren zou kunne wijzen op een te lage olie druk , dit kan veel oorzaken hebben download het oude forum eens en snuffel daar eens rond. ik heb mij vaak afgevraagd of er meer leden uit Heesch of omgeving kwamen . Mocht je vragen hebben of wil je eens hulp .
mijn mail is wilco.gill@home .nl
Groetjes en zeker tot ziens Wilco
Erwin welkom bij de Triumph Spitfire liefhebbers.
Je kunt nu inschrijven via de TSC site voor de 30e ISW rit te Vinkel
Hier laten we je een ander geweldig gedeelte van Brabant zien, misschien voor jou ook net als voor vele andere
Triumph Spitfire liefhebber ook nog een stukje onbekent Brabant
Over de controlelampjes:
Het ene gaat 'aan' wanneer je het contact aanzet. De functie is tweeledig. Waarom meer geld uitgeven dan nodig, redeneerden de economen bij Triumph. Als je contact aan gaat, brandt het lampje. Het hoort dan uit te gaan zodra de motor loopt en er genoeg olidruk is opgebouwd. Daarvoor is er een schakelaartje wat doorverbindt naar aarde tot de oliedruk het contact verbreekt. Nu functioneert de tweede functie van het waarschuwingslichtje. Wanneer de dynamo geen laadstroom (meer) levert voor de accu, brandt het lampje. Als het zwakjes brandt en wisselend van sterkte, is het mogelijk dat de regulateur -die de stroomhuishouding tussen accu en dynamo regelt- niet goed werkt. Bij gelijkstroom dynamo's zit deze regulateur op het schutbord aan de motorzijde. Bij wisselstroom dynamo's zit de regulateur op het dynamo-huis. In het eerste geval werkt de regulateur met electromagneten die contacten sluiten en weer open laten gaan. In het tweede geval zittern er diodes in die de stroom maar één kant op doorlaten. Het gaat er steeds om de dynamo zoveel veldspanning te geven, dat de stroomverbruikers door de dynamo (blijvend) gevoed worden en (tegelijk) de accuspanning op peil (12,4 volt). Als het goed is, is er evenwicht. Als het niet goed is, loopt er spanning vanaf de accu naar de verbruikers en licht het waarschuwingslampje op. Dan wordt het tijd om na te gaan waar het euvel uit voortkomt; storing zoeken en oplossen.
Het andere lampje geeft je een signaal wanneer de druk in het remsysteem ongelijk is. Je auto heeft een gescheiden remsysteem met één hoofdcilinder. Op de vertakking waar het remsysteem gescheiden wordt zit een palletje wat normaal 'in het midden' staat. Wanneer er nu een lek ontstaat in een van de gescheiden circuits, wordt het palletje de kant van het lek op uit het midden gedrukt en maakt dan contact naar aarde waardoor het lampje brandt wanneer je het contact 'aan' hebt staan. Je ziet het lampje branden, schrijf je, er is dus onraad. Je moet de storing opzoeken en verhelpen.
Begin maar eens de dop van het remvloeistofresevoir open te draaien. Zit er nog genoeg vloeistof in? (een centimeter onder de rand). Zo niet; bijvullen en remvloeistof meenemen op de volgende rit. Weer controleren. Als je weer moet bijvullen is het wenselijk de remcilinders op lekkage te controleren en bij geconstateerde lekkage de rubberwaren vervangen.
Het kan ook zijn dat de remmen nietgoed ontlucht zijn. Als er aan de ene kant een luchtbelletje zit, dan druk je dat samen wanneer je de pedaal induwt en gaat er meer vloeistof naar die kant dan naar de nadre ekant en gaat het lampje aan. Laat je de pedaal terugkomen, dan wordt de lucht bel weer 'atmosferisch' en neemt weer zoveel ruimte in als voor het remmen en het palketje gaat in neutraal, het lampje brandt niet meer.
Je verhaal is verwarrend, omdatje aangeeft dat bij warme motor beide waarschuwingslampjes flikkeren en of branden.
In het ergste geval zijn de lagers in de motor zo slecht, dat bij warme motor onder de 1000 toeren de druk in het olicicuit te laag is om de druksensor van de aarde weggedrukt te houden, waardoor het lampje brandt. Het brandt dan fel, niet flauw, zoals wanneer de dynamo onvoldoende laadstroom geeft.
Je gebruikt toch wel 20W50 motorolie? Als je er SAE 30 in doet, dan bouwt de motor te weinig druk op. Als je niet weet wat voor olie er in zit, ververs dan onmiddellijk en zet er ook een nieuwe oliefilter op. En dan kijken of jej bij bedrijfstemperatuur op 600 toeren ook het olielampje ziet branden. Dan is er werkelijk iets niet in orde.
Hallo Fournier,
Bedankt voor de informatie, klopt inderdaad dat er net nieuwe olie in zit en ik weet niet welke dit is (zal morgen meteen even informeren). Die lampjes branden vantevoren nooit.
Het BRAKE lampje gaat elke keer wel uit als ik de auto start maar gaat weer aan als ik er een heel stuk mee gereden heb zeg maar meer als 20 kilometer. Als de auto dan even uitgestaan heeft en afgekoeld is en hem dan weer start gaat het lamje weer gewoon uit. Om vervolgens na weer een heel stuk rijden weer aan te gaan.
Groetjes Erwin.
Het enige wat dan nog kan spelen is een remzuigertje wat niet goed terugkomt en blijft 'aanliggen' tegen de remschijf, daardoor heet wordt, waardoor de remvloeistof in dit gedeelte van het remcircuit zoveel uitzet dat het palletje 'uit het midden' gaat en het lampje dus brandt.
Wanneer je een eind gereden hebt kan je met je hand voelen welk remzadel het warmste geworden is.
Kijk daar met een lamp of er wel een open kier is tussen de remzuigertjes links en rechts tegen de remschijf aan. Die met de dunste kier is de boosdoener waarschijnlijk.
Het werkt zo; je remt en de zuigertjes worden tegen de schijven aangedrukt. Je laat het pedaal los en de zuiger in de hoofdremcilinder gaat onder veerdruk terug naar de beginpositie. Daarmee zuigt de zuiger remvloeistof terug uit het remcircuit op. Daarmee moeten de remzuigerstjes in de remklauwen (zadels) ook teruggetrokken worden. Wanneer zich roest en vuil heeft opgehoopt in de uitmonding van de remcilinders in de zadels, dan gaat dat niet goed. Blijft dat zuigertje dus aanliggen.