Menu Sluiten

Forum

NIeuw hier...
 
Notifications

NIeuw hier...  

 
Simon Hoevers
(@s-hoevershome-nl)
Lid

Hallo Spitfire liefhebbers,

Na jaren de motor als mijn grote hobbyliefde te hebben gezien, mij helm maar eens afgedaan.

Ik had er ineens genoeg van, en heb de hele boel verkocht. Maar toen miste ik wel wat, iets om aan te sleutelen.

Ik ben toen gaan kijken wat me leuk leek, en ben op zoek gegaan naar een leuk simpel oldtimertje.

Zo kwam ik uit op de spifire, en heb de eerste de beste van MP gekocht een 1500.

Dom natuurlijk, en op deze site raden ze dat ook ten zeerste af, en na een paar maanden blijkt dat ook een belangrijke les.

Mij spitje, een rechtssturende uit "78 blijkt het een en te verbergen te hebben.

Tot nu toe de schade opmakend:

Motor hoewel zeer goed lopend blijkt uit '76, niet erg en gelukkig een met hoge compressie en aangepast voor euro 95, inmiddels origineel luchtfilter geplaatst.

Deuren zijn van een gt6, dus met de kleine raampjes aan de voorzijde, ook niet erg maar ik wil graag alles origineel.

Stoelen lijken uit een stadsbus gehaald, erg lelijk, maar ik dacht zet ik wel originele in, maar juist die zijn niet meer te krijgen.

Bumpers gespoten met hammerite, hoe bedenk je het? al een stukje proberen te verwijderen, maar bumper is met een schuurmachine voorberewerkt!

Motorkap vertoont wat roest, rest van de auto gelukkig niet, ook de onderkant ziet er goed uit.

Motorkap maar ook de rest van de auto is slecht gespoten, dat word de grootste klus denk ik.

Spiegels zitten niet op de deuren maar op de motorkap gemonteerd, waarom is mij een raadsel.

Hopende dat er niet meer lijken uit de kast komen, ben ik toch van plan er iets moois van te maken.

Ik hoop op dit forum veel te leren over deze auto, en ben benieuwd of er mensen in of nabij Bergen op Zoom lid zijn van de club.

O ja, ikzelf ben 45, getrouwd, 3 kinderenen zoals hierboven al aangegeven woonachtig in B.o.Z

Citaat
Geplaatst : 21-10-2012 5:54 pm
spit1600
(@spit1600)
Lid

Simon,

Welkom in de wereld van de Spitfire.

Koop eerst bij de Spitfire club eens de "Guide to Originality". Dit is het beste naslagwerk als je wilt weten hoe het origineel heeft horen te zijn.

Kom ook naar de Onderdelendag (11 november in Houten). Daar zal je zeker originele stoelen tegenkomen, want die brengen we zelf mee.

Dat is ook de Place to be voor al je onderdelen en adressen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-10-2012 11:03 pm
Simon Hoevers
(@s-hoevershome-nl)
Lid

Marco,

bedankt voor je reactie,

ik zal proberen om op 11 nov naar Houten te komen, lijkt me leuk.

Het boek zal ik deze winter eens gaan doornemen, is een goede tip.

Ik heb de Haynes al aangeschaft en ben al wat begonnen met origineel maken van de auto.

Hopelijk tot 11 nov in Houten,

groet Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-10-2012 6:44 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Hé Simon,
jouw verhaal lijkt wat op het mijne. Nadat ik 24 jaar op een Harley Sportster gereden had kocht ik een Spitfire. Dat was in de tijd dat ik in aanmerking kwam voor de AOW. Tot dan toe had ik nog steeds de botten gheel gehouden en ik durfde het noodlot niet langer te tarten. Je zult toch op je 'oude dag' je bewegingsappraat zo beschadigen dat je niet meer uit de benen kunt!
Jouw autootje is inmiddels zo oud, dat je je niet hoeft te verbazen dat de originele motor er niet meer in zit. Wellicht is dit exemplaar al eens gereviseerd en ben je daar beter mee gesteld, dan wanneer de oorspronkelijke motor er nog in zat.
Ondernhand heb ik acht jaar met een Spit gereden -toch wel 150.000 km-, en mijn belangrijkste verlangen was 'tochtraampjes' zoals je die in een GT6 aantreft. Het hoeft maar een beetj e te regenen en je moet je ramen echt omhoog doen, omdat anders het water wat van de voorruit komt naar binnen slaat. Enig nadeel is, dat je met de hardtop erop de ramen niet dicht kunt doen omdat die (van de GT6) een scherpe hoek hebben en dat past niet in de ronde hoek die bij de Spitfire-raampjes hoort. En wanneer je ook 's winters behoorlijk km maakt wil je toch je hardtop gebruiken.
Voor de eerstvolgende APK zal je toch spiegels op de deuren moeten hebben, om aan de geldende eisen te kunnen voldoen.
Hoop dat je gelegenheid hebt om naar de 'onderdelendag' te komen.
En, blijf kalm, trek je niet teveel aan van 'originality', geniet van het rijden en van wat je 'voorelkaar' krijgt in het gebruik. wat critische beschouwers van jouw auto vinden is heel onbelangrijk. Geniet van je eigen genoegen wat je aan je hobby beleeft.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-10-2012 8:23 pm
Simon Hoevers
(@s-hoevershome-nl)
Lid

Fournier,

ik vond inderdaad ook dat ik na al die jaren goed weg gekomen te zijn het lot niet langer moest tarten.

Elke week lees je weer dat er een motorrijder is omgekomen, meestal doordat autobestuurders ze over het hoofd zagen.

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn vrouw ook heel dankbaar voor is dat ik de motor heb verkocht, zij vond dat motorrijden niet echt iets.

De Spit ziet ze gelukkig wel zitten, dus de ritjes gaat ze lekker mee,

Over die keuring, niks aan de hand hoor, ik heb hem gekocht op voorwaarde van een nieuwe keuring. Dat is gedaan en hij is er in een keer door gekomen.

Over 2 jaar pas weer, dat zien we dan wel weer. Waarschijnlijk ziet hij er dan wat origineler uit, in ieder geval de spiegels, wat verstellen is een hele opgave.

Dat van die raampjes zet me inderdaaad aan het denken, misschien toch maar zo laten.... ik weet het nog niet.

Ik denk niet veel met de hardtop te rijden, de auto is echt voor "ër bij"dus bij mooi weer, we hebben beide een dagelijks koekblik voor de normale ritten.

bedankt voor je reactie,

groeten Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-10-2012 11:37 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Simon,

De hardtop van een spitfire 1500 zoals jij hebt heeft ook scherpe hoeken in de ruit, Het probleem doet zich, volgens mij, alleen voor bij de verschillen tussen de Spitfire MK I, II en III en de GT modellen.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-10-2012 3:50 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

beste Simon

Ik denk dat vele met jou de zelfde fout hebben begaan, maar het geeft wel aan dat de meeste op slag verliefd zijn op het model van de spit.

daar ik ook uit bergen op zoom komt en een mk3 aan het opbouwen ben kunnen we wel eens wat erveringen uitwisselen.

mijn mail adres is benvriens@hetnet.nl

groeten Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-10-2012 10:10 pm
Share: