Menu Sluiten

Forum

Jeugdsentiment
 
Notifications

Jeugdsentiment  

 
henkkip@wxs.nl
(@henkkipwxs-nl)
Lid

Het virus raak je nooit kwijt...

Ergens diep in de vorige eeuw heb ik een tweetal jaren mogen genieten van een MKIV. Als arme student was het toen niet mogelijk om er in door te blijven rijden, zeker niet toen de bak problemen gaf. De herinneringen aan de mooie vakanties in Frankrijk bleven... Trouwens ook aan het sleutelen onderweg.. De rode MKIV rijdt nog steeds.. Foto's van de 55-DR-02 heb ik al weer gedownload... Te gek na al die jaren! Ondertussen begin oktober weer een spit op de kop getikt. Voor weinig... Helemaal 'opgeknapt' door een enthousiasteling. De door deze man gemaakte foto's tonen in ieder geval een kaal chassis en veel losse onderdelen. Als zoiets dan weer is samengebouwd door dezelfde enthousiasteling ziet het er allemaal best mooi uit. Eén probleempje echter: De Spit loopt nog niet want er zit nog een probleempje in de elektrische ontsteking. Dat mag geen echt probleem zijn... Dit soort grappen hebben we vaker onderhanden gehad en met de verzekering dat de rest allemaal OK is maken we de deal rond, laden we de Spit op en gaat ie mee naar huis.

De dagen erna maar 'ns voorzichtig een begin gemaakt met de 'paar kleine puntjes' die nog opgelost moeten worden. Eerst maar 'ns kijken waar we mee te maken hebben. Een import uit de US, een 1500. OK, het juiste schema erbij en dan maar 'ns op zoek. Een zoekplaatje is het ondertussen geworden. Gegoochel met motornummers, chassisnummers, kleur en bouwjaar. Het blijkt in ieder geval dat we een mooie verzameling onderdelen hebben die er gezamenlijk best netjes uitzien, maar nog lang niet het resultaat geven dat je verwacht.

Ondertussen werkt de ontsteking weer, we hebben in ieder geval een vonk zoals deze hoort te zijn. Ontsteking staat redelijk op tijd dus met een beetje benzine in de tank zouden we toch het bekende geluid moeten kunnen gaan horen. Vanaf dit moment ( half oktober) blijkt de Spit een echte hobby te worden. De elektrische installatie hebben we onder controle. Nu het brandstofsysteem. Ondertussen de lekke tank vervangen waardoor we de brandstof in ieder geval niet onder de auto zien verdampen. De leiding van achter naar voren is weer dicht en nu is de brandstofpomp aan de beurt waar de brandstof onder de pet uit spuit. Het blijkt een MKIII pomp te zijn die nog handmatig bediend kan worden. Nieuwe pakking erin en de pet op de juiste wijze gemonteerd. Lijkt goed dicht te zijn. Volgende stap ligt weer iets dichter bij de motor: De SU's.... De benzine 'zeikt' onder de vlotterdeksels uit. Eerst maar 'ns de volledige carburateurs uitbouwen. Het blijkt dat de vorige eigenaar meer fiducie had in vloeibare pakking dan in originele 'gaskets'....

Nu weer de speurtocht naar een goede revisieset voor de carburateurs. Probeer nu eerst uit te vinden met welk type carburateurs we hebben te maken. Hiervoor gaan we dan maar naar een andere plek in het forum....

Het virus zit er diep in, en ik verwacht nooit meer van deze ziekte af te komen. De onderdelendag was een eye-opener: Veel enthousiasme en behulpzame mensen. Ook deze Spit krijgen we weer aan het lopen' Dank jullie voor de plezierige ontvangst op de onderdelendag én in de club!

Henk Kip - Winterswijk

Citaat
Geplaatst : 30-12-2013 8:14 pm
Share: