Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
zekeringen
Laatst weer een stukje in de krant: auto uitgebrand na, hoogstwaarschijnlijk, kortsluiting. Kan in mijn auto ook gebeuren. Nu zitten er in mijn MKIII maar vier zekeringen en dan alleen nog maar enkele paar circuits. Ik vraag mij af of er leden zijn die meer zekeringen geplaatst hebben en zo ja hoe? Gewoon draad zekeringen of een zekeringen bankje.
Herman uit Prinsenbeek
Ik heb ooit een draad achter het dashbord afgeklemd en die ging roken, zonder dat er een zekering uit sprong.
Iedere Spitfire heeft 3 zekeringen van nominaal 17 A, maximaal 35 A (en een vierde reservezekering). Een deel van het systeem is helemaal niet gezekerd.
Ik heb toen (10 jaar geleden) besloten om tijdens de winter de hele kabelboom eruit te trekken en alles opnieuw en veilig aan te sluiten.
Ik heb een zekeringkast uit een Ford Granada gesloopt (die vond je toen nog op de sloop) met 13 zekeringen en 6 relais.
Ik heb een min of meer logische verdeling gemaakt van de stroomverbruikers en enkele grote verbruikers (zoals de verlichting, contact 1 en contact 2) via een relais geschakeld. Ook heb ik extra's toegevoegd zoals de radio en de koelventilator. Daarna alles draadje voor draadje aangesloten en getest of alles weer werkte.
Uiteindelijk werkte alles weer en nu, 10 jaar later werkt alles nog steeds probleemloos.
Het was wel 3 dagen werk met 2 man, maar daarna kende ik wel ieder detail van de bedrading en de werking van de schakelaars en stroomverbruikers.
Bezint voordat je begint, maar ook een Spitfire kan veilig bedraad worden.
Een jaar of twee geleden heb ik mijn dashboard compleet vernieuwd, en een electrische koelfan gemonteerd. Toen het hele dashboard eruit lag heb ik alle draden van de accu naar de nieuwe schakelaars voor de verlchting, de electrische fan en de autoradio via een nieuwe zekeringekast laten lopen. Ook de verlcihting van de klokken lopen via een zekering. Voor de verlichting en de koelfan meteen een relais ertussen geplaatst.
Overigens kwam ik erachter dat in mijn draadboom daar waar hij door de geul aan de voorzijde van de motorkap loopt er een tweetal draadzekeringen verwerkt zaten. Weet niet of dat origineel is aangezien ze dan wel erg ver van de acuu zitten.
Binnenkort ga ik nog twee mistlampen monteren en ook deze gaan via een zekering en een eigen relais.
Kortom niet zo rigoreus als voorgaande reactie maar mijn advies: Als je iets gaat veranderen dan meteen zekeringen en relais tussen de grote verbruikers zetten.
Ronald