Forum
zekeringen vervangen voor steekzekeringen

hallo spitvrienden
Ik heb een nieuwe kabelboom in mijn spit liggen en moet deze nog aansluiten
in de spit 1500 1978 zitten orgineel 3 zekeringen
Deze wil ik vervangen voor steekzekeringen . ik heb een zekeringkastje gekocht waar 7 steekzekeringen in kunnen.
eigenlijk wil ik alle 7 zekeringen gebruiken ,dus de orginele 3 zekeringen opsplitsen.
Hoe ga ik te werk,waar moet ik op letten. ik ben in bezit van een orgineel kleuren schema
en wat zijn de grote stroomverbruikers.
ook heb ik in het forum gelezen over div relais maar bij mij zit er maar 1 in een knipperlichtrelais?
hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen m.vr.gr john

John,
Voor apart zekeren kan je denken aan:
Verlichting voor / achter / achteruitrijverlichting
Dashboardverlchting ( vraagt niet veel maar geeft wel zekerheid)
Knipperlichten
Kachelmotor
Ruitenwissermotor
Claxon
Electrische fan ( indien gemonteerd)
Radio ( indien gemonteerd )
Ik heb zelf een relais ingebouwd tussen schakelaar en verlichting, schakelaar en koelfan ( later ingebouwd) en schakelaar mistlampen.
Ronald

hallo
ik hou de zekeringen zoals ze orgineel in de kabelboom zitten ,alleen maak ik er steekzekeringen van.
ook zal ik op strategische plaatsen "steek"zekeringen zetten.
had ik nog een vraag voor de techneuten onder ons: ik heb bij bert van os een claxonrelais gekocht
dit is dezelfde relais als mijn knipperlichtrelais,rond busje met twee aansluitingen 1 x B en 1 x L
uit mijn nieuwe kabelboom komt aan de stuurzijde een stekker met 2 draden zwart en n stekker met paarse en paars/zwarte draad.
aan de passagierszijde een stekker met paarse/zwarte draad en een stekker met zwarte draad.
en nu komt ie: weet iemand hoe de claxonrelais aangesloten moet worden.
nog een: de hoofdlichtschakelaar ,er zitten 3 standen op .1 staat ie recht (uit) dan kun je een keer naar onder en weer terug via uit/stand naar boven.
Nu komt mijn vraag: is het correct dat er maar een stand werkt voor de lichten aan te doen.
Al mijn verlichting werkt wel in een stand de andere stand doet niets maar weet niet of dit zo moet
ik heb wel alles via het schema aangesloten, 3 draden op de hoofdschakelaar. groetjes john

Hallo,
Een relais met slechts 2 aansluitingen kan niet werken, er zijn minstens 4 aansluitingen nodig. Twee voor de spoel en twee voor de schakeling. Waarschijnlijk heb je een knipper automaat, daar kunnen wel 2 aansluitingen op zitten. Ook vanwege de aanduidingen B en L (blinker en lights) Op een arbeidstroom relais (zoals dat eigenlijk heet) staan meestal de volgende aanduidingen: 85 en 86 (spoel) en 30 en 87 (schakeling)

een reacktie op het antwoord van Leo
Aan mijn nieuwe kabelboom zit een stekker voor de knipperlichtrelais/klingellateur(of hoe het ook mag heten) met 3 uitgangen/draden
De knipperlicht relais heeft maar twee aansluitingen L en B
Kan iemand mij vertellen of dit goed is en zoniet hoe het dan wel moet.
Het is nl zo dat alle verlichting werkt maar alles wat met het knipperlicht te maken heeft niet, dus de knipperlichten, de alarmschakelaar en het groene lampje op het dachbord.
volgens mij ook alles via het schema aangesloten Volgens een collega moet ik een relais hebben met drie aansluitingen maar in de oude situatie zat die er ook niet op.!!!!! m.vr gr john

John,
In antwoord op je vraag over de lichtschakelaar:
Destijds heb ik de lichtschakelaar vervangen tijdens de ombouw van mijn dashboard. Als ik me goed herinner was het als volgt:
De schakelaar heeft 3 draden. De plus, een draad voor de stadsverlichting en een draad voor dimlicht. Grootlicht gaat via de stuurkolom schakelaar. Het klopt dus dat de schakelaar twee standen heeft. Naar boven stadslicht, naar beneden dimlicht ( of net andersom 😉 )
Ronald

hallo
Dat klopt van die lichtschakelaar ,daar ben ik al uit ,alleen de standen zijn bij mij anders als je (ronald) omschrijft,uit is schuin dan 1 keer drukken naar onder is stadslichten nog een keer drukken naar onder is dimlichten.
alleen zoals in mijn vorige bericht alles van de knipperlichten werkt nog niet ,volgens collega moet er een knipperlichtrelais in met 3 aansluitingen?
Ik heb in mijn "rommeldoos" een relais gevonden met 4 aansluitingen ,inderdaad zoals ronald schreef met nummers 30, 85,86 en 87 .
aan stuurzijde komt voor de claxon uit de kabelboom 1 stekker met twee zwarte draden en1 stekker met paarse en paars/zwarte draad
aan passagierszijde komt voor de claxon uit de kabelnoom 1 stekker met zwarte draad en 1 stekker met paarse/zwarte draad
Als deze relais voor de claxon is kan dan iemand mij vertellen hoe hij aangesloten moet worden.
m.vr gr johnswaans

Hoi John,
Vooral niet opgeven , gewoon doorgaan met afpellen van het probleem. Ik heb het schema er eens bijgepakt en daar staat alleen een
" richtingaanwijzerknipperelement" genoemd met een tweetal aansluitingen zoals je al eerder aangaf. ( L en B) dus een driepolig (??) relais is volgens mij niet de oplossing. Weet je zeker dat alle aansluiteningen tussen het " richtingaanwijzerknipperelement" (58) en de Gevaarwaarschuwingsschakelaar (55) en de richtingaanwijzerschakelaar (59) correct zijn aangesloten? Hoor je het " richtingaanwijzerknipperelement" wel klikken? Is je aarding goed? Heb je wel lampjes in je lichtunits zitten 😉 ? Is je zekering (12) heel? Verder zou je met een multimeter kunnen kijken (tot) waar spanning op staat.
Overigens zie ik dat het signaalhoornrelais (26) via het gevaarwaarschuwingsknipperelement ( 54 ) gekoppeld zit aan het gevaarwaarschuwingsschakelaar (55) die weer in contact staat met de richtingaanwijzerknipperelement ( 58 ). Mij bekruipt het gevoel dat jouw beide problemen eenzelfde oorzaak hebben. Ik zou de kleurcodes van de draden en de contacten nog eens minutieus nalopen.
Succes!
Ronald

Hallo (ronald)
opgeven , dat doe ik niet (de aanhouder..................................wint)
Ik ben vandaag met multimeter,controlelampje enz enz aan de slag geweest om het euvel te zoeken.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat bij de stekker in de kabelboom voor de richtingaanwijzerrelais (3aansluitingen)
de twee buitenste aansluitingen werken zoals het moet.(relais heeft er twee in hoek 90)
Hier heb ik een losse draad aangemaakt met stekkertjes en deze op de relais aangesloten en ra,ra,raad eens,
alles werkte zoals het moet alleen het groene lampje op het dachbord voor de richtingaanwijzers nog niet.
Ik denk dus weldegelijk dat er een richtingaanwijzerrelais met 3 aansluitingen in moet
Ik heb twee schema,s ,een uit de technische handleiding met een relais met twee aansluitingen en
een schema met een relais met drie aansluitingen(spitfire 1978)
Nu alleen het groene lampje op het dachbord nog en de claxon,s maar die zijn naar zijn grootje (werken ook niet rechtstreeks op de accu)
m.vr gr john

hallo spitvrienden
DE AANHOUDER.................................................WINT
ik heb bij bert van oss een knipperlicht relais gehaald met 3 aansluitingen omdat de stekker er ook drie heeft.
Dit was de oplossing. De richtingaanwijzers ,de alarmlichten en het groene lampje op het dachbord doen het.
Ook meteen een claxon set gekocht met relais 30,85,86,en 87 Die werken ook ,alleen de relais nog aansluiten
m.vr gr john swaans