Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Wel of geen claxon relais

In mijn 1500 TC nov 1978 wordt de claxon bediend via een schakelaar aan de stuurkolom. Volgens het schema zit er een dubbele claxon in zonder relais.
Er was maar één universele claxon gemonteerd en dat werkte prima. Ik wil echter de dubbele claxon met hoog-laag monteren. Ik heb net een nieuwe kabelboom geinstalleerd (met inderdaad een aansluiting voor 2 hoorns en geen relais) en wil deze het liefst origineel laten.
Heeft iemand ervaring of dit ook probleemloos werkt zoals in het schema staat, of kan ik toch maar beter een relais monteren?
Groeten, Michel van Wijk


Ik heb in mijn 1500TC, claxon bediend via stuurhendelschakelaar, een dubbele claxon ingebouw zonder relais. De stroomopname was toch dermate groot dat de claxon slechts een zielig geluidje kon voortbrengen.Vergeet ook niet dat de schakelaarcontacten van de stuurhandel een beetje ielig zijn. Ik heb een relais er tussen gebouwd en ever since een pracht geluid.
m.vr.gr.
Simon

Michel,
Ga voor zekerheid en zet er een relais tussen. In mijn studententijd heb ik in een renault 12 rondgereden ( eigenlijk meer ondergelegen ) en daar een luchthoorn ingebouwd. Ook zonder relais want de stroomsterkte was niet zo hoog. Ruim een jaar later moest ik gezien de verkeerssituatie een keer wat langer een signaal geven maar het resultaat was dat mijn dashboard in de fik vloog. Bleek toch dat de draad in de kabelboom die de luchthoorn van stroom voorzag was doorgebrand. Sta je toch even lullig te kijken naast je brandende autotje ....
Nou is het zo dat in mijn spit, ook '78 tiger 1500TC de dubbele claxons het niet doen en de vorige eigenaar hiervoor in de plaats een heel lullig oma duck toetertje heeft ingebouwd. Er bungelt echter wel een afgekoppeld relais onder het dashboard. Weet niet of het origineel is maar bij mij komt hij er zeker weer tussen als ik de claxons weer ga aansluiten.
Moraal van dit verhaal, ga op zeker en zet er een relais tussen. Kan je mooi wegbouwen dus niemand die het ziet.
Ronald

Heren, dank voor jullie reacties.
Ik snap dat voor alle zekerheid een relais plaatsen de meest veilige oplossing is. Ga toch eerst proberen hoe dit werkt zonder relais. Origineel zo gemaakt, dus dat zou moeten werken en met één claxon zoals nu uitgevoerd werkt het verder probleemloos.
Toen ik de spit kocht was de bekabeling een bak ellende en had ik al kortsluiting tijdens de proefrit. Inmiddels heb ik alles vervangen en alle kabels en stekkers in mij handen gehad, dus ik heb wel vertrouwen in wat er nu in zit.
Laat nog wel even horen of en hoe het werkt. Nog even wachten helaas, aangezien de nieuwe claxons een Sinterklaaskadootje zijn...
Groeten, Michel