Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Notifications

Trip teller  

 
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Goede morgen,

Ik ben aan het denken hoe ik een tripteller in mijn auto kan bouwen.
Uiteraard een fiets KM teller is een oplossing maar, om te resetten moet je de knop 3 seconden ingedrukt houden etc.
nu zijn er in de electronica handel Puls tellers in de handel bijvoorbeeld de trumeter 7611
deze apparaten hebben een geheugen waar je bepaalde settings me vast kunt zetten verlichting etc etc.

Nu was mijn idee je neemt de sensor van een fiets KM teller
en zo een puls teller (80 euro) in te bouwen.
en je stelt de puls teller zo in dat hij na iedere 58 omwentelingen de waarde met 1 verhoogt (100m) en je hebt een perfecte tripteller.
verlichting en op nulstellen eventueel met externe knop.

mijn vraag heeft iemand dit al ooit geprobeerd ?
en zijn dergelijke meters toegestaan in klassieker rallys ?

en zijn er mensen die behoefte aan een dergelijke teller hebben

prettige dagen
Ton van der LInden

en zo heeft mijn spit ook nog een beetje kerst gehad

Ton van der Linden

Citaat
Geplaatst : 28-12-2008 3:57 pm
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Fase 2 van de tripteller,

Inmiddels de teller gekocht en geprogrammeerd (liever gezegd je voert de wielomtrek ingevoerd en na het geven van 46 omwentelingen van het wiel staat de teller op 80 Meter
precies wat ik wilde

nu nog de hardware allemaal aansluiten (sensor en reset knop)
en dan het geheel netjes inbouwen
ik hou jullie op de hoogte

Ton van der Linden

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-01-2009 4:00 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Ton,
Ik neem aan dat je die omwentelingen gedaan hebt met het wiel vrij van de grond? Houdt er wel rekening mee dat je bij een rijdende auto een iets andere aanwijzing krijgt, zelfs de bandenspanning is van invloed. Het ligt er maar aan hoe precies je wilt zijn. Het zelfde geldt natuurlijk ook voor de fietscomputertjes.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-01-2009 8:50 pm
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Elmen voor het calibreren ga het denk ik als volgt te werk
op een rechte weg zet ik met de gps exact 1000 meter uit
en tel vervolgens de omwentelingen
en zie daar de omreken factor.

en op deze manier kun je ook de tripteller calibreren
wanner iemand de tocht uitgezet heeft met een afwijkende kilometer teller

het instellen kan met 4 cijfers achter de komma dus dat is niet het probleem

m.v.g

Ton van der Linden

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-01-2009 9:34 pm
Carl Verboom
(@carl)
Lid

Hoi Ton,

Leuk dat je er op deze manier in geslaagd bent om een nauwkeurige meter te maken. De manier waarop je van plan bent om je teller te ijken geeft een goede basis waarvanuit je over langere afstanden kunt gaan corrigeren. Het ijken doe ikzelf altijd op weg naar een evenement aan de hand van de groene hectometerpaaltjes. De ene dag is immers de andere niet, meer of minder bagage en slijtage van de banden kan een aardige verschil veroorzaken. 70 of 80 meter per tien kilometer is daarbij heel gewoon. Bij regelmatigheidsetappes waarbij je per seconde wordt afgerekend op een afstand van enkele tientallen kilometers tikt dat aardig aan. Als je op een afstand van 20 of 30 km een afwijking van minder dan 10 meter hebt hoef je je nergens zorgen over te maken....behalve dat de tellers van de meeste uitzetters niet zo nauwkeurig zijn. Bij serieuze wedstrijden neemt de uitzetter daarom altijd een ijktraject in de route op. Zo kunnen de deelnemers in ieder geval rekening houden met het verschil door hun berekeningen aan te passen, of door hun teller tijdelijk gelijk te laten lopen met die van de uitzetter. Wat dat betreft is het prettig dat je jouw teller makkelijk kunt bijstellen wanneer je er, bijvoorbeeld tijdens een bol-pijl rit, gaandeweg achter komt dat je vóór- of achterloopt met de teller van de uitzetter.

Jammer genoeg is in vrijwel alle klassieker-rallies het gebruik van electronische afstandsmeting niet toegestaan. Echter wel bij bv de Midwinter Classic van 8 februari, de Gelderse Vallei Rit van 21 maart, de Nacht van Weesp van 9 mei en de 7 uren van Emmeloord van 20 juni.

Kijk voor meer informatie over deze ritten op www.dewegkruisers.nl , www.amac.tv , www.nachtvanweesp.nl en www.7uren.nl .

Groetjes van Carl.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-01-2009 12:47 pm
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Trip meter werkt,

Ik heb de tripmeter werkend gekregen.

en het werkt goed
alleen moet ik hem nog tijdens een rit testen maar hier alvast wat gegevens

ik heb gekocht
een trumeter 7611 puls teller 70 euro
een fiets sensor van sigma 7,50 euro
en een kastje schakelaar etc. 10.euro
en dit is het resultaat

voor niet al te veel geld een nauwkeurige tripteller

Ton van der Linden

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-01-2009 4:28 pm
Share: