Menu Sluiten

Forum

Toerenteller van me...
 
Notifications

Toerenteller van mechanisch naar elektronisch  

 
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Mannen,

Ik heb een 123-ontsteking gekocht. Wat een verademing, ben er erg blij mee.

Ondertussen ben ik helemaal verknocht aan dit ding, dus er moet een oplossing komen voor mijn orginele mechanische teller.

Mijn plan de campagne was:

Het kopen van een 1500 toerenteller (elektronisch), deze toerenteller heeft dezelfde diameter dus is uitwisselbaar. Omdat ik graag de orginele look van het dashbord wil behouden, wil ik de wijzerplaat van de tellers verwisselen. Hier loop ik alleen tegen het probleem aan van een andere schaalverdeling op de tellers. Hier even de foto's zodat het wat duidelijker wordt.

Dit is de teller met het binnenwerk wat ik wil gaan gebruiken (elektronische):

""

Dit is de orginele teller (mechanisch).

""

Die schaalverdeling komt dus niet overeen. Nu dacht ik, die elektronische teller werkt op een spoel om een weekijzeren kern. Kan ik nu de elektronische teller aanpassen (minder windingen of een klein weerstandtje) zodat de schaalverdeling klopt?

Ik sta open voor alle suggesties, maar mijn doel is om de zaak origineel te laten lijken.

PS en ja, 123 is niet orgineel.

Hieronder nog een kleine impressie van het binnenwerk:

""

Citaat
Geplaatst : 16-11-2011 10:29 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Helaas weinig interesse in dit project. Jammer, kan gebeuren.

Toch wilde ik even melden dat het gelukt is.

""

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-04-2012 12:34 am
henkh
(@henkh)
Lid

Knap stukje werk en ja, jammer dat je zo weinig reacties krijgt. Enerzijds post je dingen op het forum om technische informatie te krijgen, anderzijds wil je soms ook laten zien waar je mee bezig bent en dan is het leuk om reacties te krijgen. En dat hoeven niet eens altijd lovende te zijn, soms leer je van wat kritische geluiden zelf nog het meest. We zijn niet allemaal even technisch onderlegd en dat geeft ook niet, maar nu lijkt het er een beetje op van 'men vraagt en Fournier antwoord' en we mogen ons gelukkig prijzen dat hij dat doet anders kunnen we het forum helemaal wel sluiten.
Zelf heb ik ook wel geprobeerd om de boel wat open te breken d.m.v foto's en dergelijke om wat resultaten te laten zien van noest hobbyisme om op deze manier wat reactie's te ontlokken en misschien wat discussie op gang te brengen maar helaas, vooral de laatste tijd, weinig response.
Maar goed ik kan er, voor wat dit betreft, ook wel helemaal naast zitten, maar ook dat hoor je niet.

Groet Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-05-2012 2:45 am
fournier
(@fournier)
Lid

Ik had dit item natuurlijk ook wel gelezen. Maar ik heb nog nooit een klokje open gehad, weet dus niet hoe dat vanbinnen zit. Heb altijd maar zaken gedaan met Willems in Venray. Toch zit ik er wel mee. Als er een vraag verschijnt over iets waar ik al eens mee heb zitten klungelen kon ik tot nog toe me niet bedwingen om daarop te reageren. Maar, zoals Henk opmerkt, het gevaar zit er in dat andere bezoekers het maar aan mij overlaten of er een antwoord komt. Wat me vanaf dat ik lid wrrd altijd heeft verwonderd is, dat de leden van de Technische Advies Commissie als 'beleid' hebben alleen op rechtstreeks aan hun per telefoon gestelde vragen te antwoorden. Alsof het openen van het forum destijds tegen hun zin gebeurd is en ze hun protest nog steeds volhoeden. Op de ALV heeft Henk Meijerink daar nog met zoveel woorden bevestigend over gesproken. Mijn overtuiging is dat deze club is ingesteld om zoveel mogelijk Spitfire's op de weg te houden en dan is het goed dat ieder (lid) die behulpzaam kan zijn daarin zoveel mogelijk bijdraagt. Ik heb er ook veel profijt van gehad dat op het forum te lezen is wat voor problemen zich kunnen voordoen en hoe je dat praktisch oplost.

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-05-2012 12:34 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Er is inderdaad weinig op de oproep gereageerd, maar een mogelijkheid is ook, dat niemand het weet.

De vraagstelling is duidelijk, de bijgeleverde foto's dito en dan na enkele maanden de reactie, dat het gelukt is weer met foto, maar zonder uitleg.

Waar is de info hoe werkt het en hoe heb je het gelapt. Mijn inziens betrek je de leden zo meer bij het forum dan er kritisch tegen aankijken.

Groeten Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-05-2012 9:31 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Beste Ben,

Inderdaad, je hebt gelijk. Een paar pagina's tellende tutorial, zou inderdaad een mooie aanvulling zijn. Je begrijpt hopelijk dat wanneer er geen interesse is, er geen motivatie is tot het schrijven ervan.

Ik verdenk meerdere mensen hier op het forum hiervan. Waardoor er weinig kennis wordt gedeeld. Wat zonde is voor een uitstervend ras oldtimerfielen, waar ik zeker tot behoor (op redelijk jonge leeftijd).

Ondertussen heb ik een zeer actief forum gevonden, misschien leuk wanneer er meer informatie benodigd is.

www.triumphexperience.com

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-05-2012 12:19 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Ben en Hertzberger

Als er niet op een forum onderwerp wordt gereageerd, wil niet zeggen dat er geen belangstelling voor is.

Net als Fournier heb ik geen ervaring met electronische toerentellers, dus houd ik mijn mond, maar volg het wel.

Meestal gaan de vragen over een probleem en anderen reageren dan met een mogelijke oplossing omdat ze daar zelf eraring mee hebben.

Meneer Fournier ga gerust door met jouw antwoorden. Je doet hardstikke goed werk !!

Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-05-2012 8:45 pm
habos
(@h-a-bos)
Lid

Dag ghertzberger

Ik loop met dezelfde gedachte rond om straks ook een 123 ontsteking te gaan gebruiken.
Momenteel ben ik nog lang niet toe aan de motor, maar zit nog in de fase van het chassis. Wel ben ik heel nieuwsgierig hoe je het probleem hebt opgelost. Zodat ik hier mischien ook straks van kan gebruik maken. Ik probeer van mijn restauratie een website bij te houden waar ik mijn opgedane ervaringen en kennis probeer te delen dit in combinatie met dit forum. Eigenlijk vind ik het jammer dat er op deze site geen link of een button is naar leden die een eigen site bijhouden. Mocht je intresse hebben wil ik best jou ervaring en hoe je het hebt aangepakt op mijn site er bij zetten.

Mvgr
Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-05-2012 4:09 pm
fournier
(@fournier)
Lid

henk, het kan zijn dat ik het over het hoofd heb gezien, maar wil je ons het 'adres' van je eigen website geven, dan kunnen we daar ook eens kijken.

De site Triumph Experience bezoek ik wel geregeld, maar om nou de indruk met je te delen dat de antwoorden daar zoveel doeltreffender zijn? Misschien komt dat doordat ik tegenwoordig een TR7 rijdt en daarover kom ik niet veel informatiefs tegen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-05-2012 9:20 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Beste Henk,

Momenteel zit ik middenin mijn afstuderen. Dus het schrijven ervan zal even moeten wachten. Tegen de tijd dat je bij de motor aankomt zal ik het wel in een verloren uurtje schrijven.

Met vriendelijke groet,

Gideon Hertzberger

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-05-2012 10:46 am
habos
(@h-a-bos)
Lid

Dat is begrijpelijk. Zelf ben ik ook nog met een verbouwing bezig. Dus de restauratie is even op een lager pitje gezet maar gaat in de verloren uurtjes gewoon door. Mijn web site is overigens te vinden onder http://83.84.176.213.
Hij is niet via google te vinden omdat hij op een eigen server staat. Als jullie suggesties hebben wat op de website te zien zou moeten zijn dan hoor ik dat graag.

Succes met de studie

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-05-2012 5:44 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Heb je website even bezocht. Mooi werk wat je daar aan het uitvoeren bent. Krijg de indruk dat dit wel dicht bij je eigenlijke professie ligt. Mooi laswerk wat je maakt en de maatvoering, zoals je dat aanpakt, liegt er ook niet om! Proficiat.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-05-2012 7:15 pm
Share: