Menu Sluiten

Forum

Startprobleem
 
Notifications

Startprobleem  

 
Harrie Muller
(@h-b-a-muller)
Lid

Deze week de Spitfire weer gereed gemaakt voor de komende maanden. Nadat ik de accu weer geplaatst had heb ik geprobeerd om mijn Spitfire te starten. Na een 10 tal keren zonder resultaat gestart te hebben, merkte ik dat mijn accu inmiddels weer bijna leeg was. De accu is een jaar of 4 oud, dus het beste is er wel van af.
Na een kwartiertje opnieuw geprobeerd. Ik hoorde toen alleen het relais klikken. Mijn veronderstelling was dat ik de accu eerst weer opnieuw moest opladen. Dat heb ik gedaan en vandaag een nieuwe poging gedaan. Mijn acculader gaf aan dat de accu vol was, maar helaas weer een harde klik van het startrelais.
Mijn vraag is of mijn conclusie juist is dat de startmotor het begeven heeft of kan het iets anders zijn?
Ook nadat ik de auto in zijn 3e versnelling een paar keer op en neer heb gedrukt kwam de start motor niet rond.

Citaat
Geplaatst : 04-03-2016 3:14 pm
Herald Hoevers
(@h-hoevers)
Lid

Bij mij hetzelfde verschijnsel na een jaar stilstaan. Gecontroleerd of er ook spanning op de startmotor kwam en dat was niet het geval dus het startrelais gaf de spanning niet door. Nieuw startrelais erin en het was verholpen, 10 minuutjes werk… Ik zou dat dus eerst controleren...

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-03-2016 3:45 pm
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Hallo Harrie

Om te controleren of jouw probleem aan de startmotor ligt neem een startkabel zet een klem op de pluspool van de accu

de andere klem houdt je even tegen de plus aansluiting bout bij de startmotor als deze nog goed is treed deze in werking

Als er niks gebeurd heeft hij de geest begeven (mogelijke oorzaak te lang door gestart)

De auto even aantrekken geeft ook altijd een goed resultaat

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-03-2016 4:52 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Het kan zijn dat de accu niet zo best meer is.

Toen ik mijn Spitje pas had moest er een nieuwe accu in. Na amper 4 jaar was deze defect. Met het kopen van een nieuwe accu ook meteen een druppellader aangeschaft. Dat is nu 8 jaar geleden en de accu doet het nog goed. Zodra de Spit in de garage komt haal ik het snoertje van de druppellader van het haakje en steek de stekker in de sigarenaansteker (is te dik voor een pijp haha) .

Verder: het starten is bij mij ook altijd een probleem. Meestal begin ik op zaterdagmiddag al met de procedure. Of anders op zondagmorgen. Starten 5-10 sec. Wachten 5-10 sec. Starten 5-10 sec. Wachten en ondertussen de garagedeuren open zetten. Starten 5-10 sec. Wachten Jas aantrekken. Starten ...lopen. Zoiets.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-03-2016 11:21 pm
Harrie Muller
(@h-b-a-muller)
Lid

Hallo HHoevers,
Ik heb jou advies opgevolgd, maar bij mij kwam er wel spanning op de uitgang van het start relais. Helaas dus waarschijnlijk de startmotor.
Bedankt voor je advies.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-03-2016 2:36 pm
Harrie Muller
(@h-b-a-muller)
Lid

Hallo Jan,

Bedankt voor je advies. Nadat ik had gecontroleerd of er wel spanning kwam op de uitgang van het relais heb ik jou advies opgevolgd.
Ik had helaas geen startkabel voor handen, maar wel 2,5 mm elektriciteitskabel. Het resultaat was dat er wel een flinke vonk kwam, maar dat er geen enkele beweging in de start motor kwam. Moet ik nu de conclusie trekken dat de startmotor defect is, of kan het zijn dat de 2,5 mm draad te dun was. Deze werd nl. wel redelijk warm.

Kan ik de startmotor zonder problemen verwijderen (2 bouten en de aansluitdraad) of zijn er zaken waar ik op moet letten?

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-03-2016 2:44 pm
wilco
(@wilco)
Lid

Dag Harrie,

Ik heb het zelfde probleem meegemaakt en bij mij was de kabel van het start relais niet meer in orde
er was niets aan te zien en zelfs bij doormeten gaf hij voldoende door.
Als ik de ( hulp ) startkabels rechtstreeks op de startmotor plaatste startte hij meteen .
Ik zou zeggen probeer dit ook eens , het kost niet veel tijd en is het proberen waard.

Succes Wilco

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-03-2016 11:28 am
Harrie Muller
(@h-b-a-muller)
Lid

Hallo Wilco,
Ook het aansluiten van startkabels direct op de startmotor gaf geen beweging in de startmotor.
Ik heb dus bij Marco Pieterse een revisie startmotor besteld die ik woensdag in huis heb gekregen. Vandaag de nieuwe startmotor gemonteerd en het starten gaat nu zoals het hoort. Helaas sloeg de motor nog niet aan en was uiteindelijk mijn accu leeg. (Deze is al niet te best meer en zal ik waarschijnlijk ook moeten vervangen).
Ik heb de (oude) accu vanavond weer aan de lader gehangen. Zijn er nog tips hoe je het beste de Spitfire kunt starten na de winterslaap? Wel of niet de hele tijd de choke open, wel of geen gas geven etc.?

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-03-2016 10:41 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

ik denk dat je pas kan gaan filosoferen over choke, gas bij het starten als je zeker weet dat alle componenten die van belang zijn bij het starten,in orde zijn.

ik bedoel: zijn de kontaktpunten in orde,goede kontaktafstand,staat de ontsteking op tijd,goede vooronsteking,bougies in orde,goede type,goede afstand van de electroden, goede mooie blauwe vonk.

als dat allemaal klopt,dan komt de carburator aan de orde,daar valt ook heel wat aan in te stellen.zie haynes.

als dat ook klopt dan is het bij het starten voldoende om alleen te choken,omdat een uitgetrokken choke ook een beetje het gaspedaal beïnvloedt,zodanig dat de auto daarop moet starten.

het komt veel voor dat er één of twee cylinders aanslaan,maar daardoor de startmotor uit de starterkrans wordt gedrukt zonder aan te slaan.dat geeft dat specifieke geluid van een met hoog toerental draaiende startmotor zonder dat de motor meedraait.

maar dan is het een kwestie van volhouden,als hij eenmaal even met 4 cylinders heeft gelopen dan start hij daarna veel beter.

ik moet voor de eerste keer op een dag altijd even choken maar kan daarna vrij snel de choke uitzetten.

veel succes.

groeit cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-03-2016 11:39 pm
Share: