Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Standaard electrisc...
 
Notifications

Standaard electrische draad dikte?  

 
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Hoi allemaal, weet iemand zo wat de draad dikte is van de standaard kabelboom? (Mk IV 1971)

Ik ben bezig eea te fatsoeneren, oude eigenaar heeft maar wat aan gerommel, erg onoverzichtelijk. Ik zit nu echter voor werk week in buitenland en dacht dat ik dat mooi effe kan bestellen maar nu nét dat vergeten op te zoeken.

Bij voorbaat dank!

Groetjes,

Gerald

Citaat
Geplaatst : 20-01-2015 10:35 pm
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Ik wil het hier bestellen; www.rdae.nl alle kleur combinaties verkrijgbaar, maar wel keuze uit allerlei diktes. Ik zat zelf te denken aan 1 - 1,5mm?

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-01-2015 11:24 pm
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Hmmm, weinig info hier? Ik heb de 1,5mm maar besteld, het is voorlopig toch alleen maar voor het opnieuw installeren van de door courtessy light en een "vergeet me lampen niet uit te doen" buzzertje. Daarna verder puzzelen met de kabelboom, lekker bezig. Uiteindelijk vind ik de conditie van de 43 jaar oude bekabeling nog niet eens zo slecht, het zijn voornamelijk externe connectors onder de motorkap die wat aandacht nodig hebben.

Groetjes,

Gerald

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-01-2015 9:53 pm
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Paar jaar geleden ook hele dashboard losgehaald en alle schakelaars vervangen inclusief bedrading.
Als je toch zover bent zou ik er meteen een paar relais plaatsen.
Heb zelf relais geplaatst tussen;
Dimlicht
Grootlicht
Elektrische koelfan
Claxon
Mistlampen

Let ook op de plekken waar de kabelboom, of allerlei later geplaatste kabels, door het brandschot gaat. Vaak zijn de rubber ringen helemaal verdroogd of zelfs verdwenen. Heb hiervoor gewapende waterslang van buitenaquarium gebruikt. Overlangs doorsnijden, over de kabelbundel schuiven en door het brandschot. Aan beide zijden 2 cm doorstekend. Geen risico meer op kortsluiting door schuren en trillen tegen de scherpe kanten van de doorvoer. Vertrouw niet te veel op de zekeringen bij kortsluiting. Zijn zware jongens en niet alle elektrische onderdelen lopen via de zekeringen. Ook hier is het handig, nu het dashboard open ligt, een zekeringkastje bij te plaatsen.

Succes!
Ronald

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-01-2015 8:00 pm
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Hoi Ronald, bedankt voor je reactie. Ik ga je advies zéker gebruiken! Inderdaad zijn alle rubber doorvoeren erg slecht en poreus en het originele zekering circuit verdient mijns inziens niet de schoonheidprijs. Let wel, tis techniek uit 1970 maar dan nog. Ik heb er 30A zekeringen in zitten, waren ooit zelfs 35A, dat zijn zware jongens. Heb in mijn zoektocht meerdere keren dit tabelletje tegen gekomen:

0,75mm² 6A
1 mm² 10A
1,5 mm² 16A
2,5 mm² 20A
4 mm² 25A

De draden kunnen maximaal de achterstaande stroomsterkte hebben, daarna gaat het mis.

De meeste draden zijn 1,5mm heb ik ondekt nu ik weer thuis ben. De zekering zal dus nóóit een enkele gebruiker kunnen beschermen omdat de draad boven 16A kan gaan smelten en de zekering pas bij het dubbele! Hij zal pas doorbranden als er té veel gebruikers in het systeem te veel vragen, of een combinatie van meerdere kortsluitingen tegelijk maar die kans is net zo groot als het winnen van de loterij! Maar als een enkele gebruiker, bijvoorbeeld een instrument lamp, kortsluiting maakt of de rode plus draad tegen massa komt als gevolg van slijten bij de door jou genoemde doorgangen dan zal de zekering niet springen en als gevolg de bedrading de fik in gaan........fijn vooruitzicht. Zolang er niets mis is zal je niets merken zoals de meeste spit eigenaren hier maar het is in ieder geval interessant om dit te realizeren. Ik had al een eerder probleem hier vermeld met mijn lamp schakelaar die door gebrand was, waarschijnlijk door louter slechte contactjes. www.spitfire.nl/Forum/tabid/64/forumi... Nu zie ik dat dit dus ook had kunnen leiden tot een aantal gesmolten kabels met nóg meer kortsluiting als gevolg, nu snap ik dat de zekering dit niet op heeft kunnen vangen.

Ik heb inmiddels ook wat bedrading en relais besteld, inmiddels verder met fatsoeneren met de electra. Ook alle koelsysteem rubber slangen besteld, die begonnen ook al scheurtjes te zien dus ook een mooie klus voor de winterstop.

Groetjes,

Gerald

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-01-2015 11:21 am
Share: