Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Spannings stabilisator Spitfire MK3
Mijn benzinemeter geeft onregelmatige en onjuiste waardes aan en de temperatuurmeter beweegt nauwelijks als de motor op temperatuur komt.
Nu weet ik van een vorige keer dat dit waarschijnlijk een defecte spannings stabilisator is. Heb er een besteld.
Nu zijn tijdens het verwijderen van de snelheidsmeter de draden van de stabilisator er afgeschoven en weet ik niet meer wat waar komt.
In het electrisch schema kom ik wel zover dat er op 1 aansluitpunt (dubbel) 4 draden komen (2x2) en op de andere 1.
Op 1 aansluitpunt zit een rood puntje.
Weet iemand wat waar komt???
Alvast bedankt,
André
VERGEET NIET ALTIJD EERST DE ACCU LOS TE HALEN BIJ AANPASSINGEN/REPARATIES AAN ELEKTRA.....!
www.britishv8.org/articles/mgb-voltag...
daar staat een schematje, met tekst welke bij de contactpunten moet staan.
je ziet ook meteen hoe zo;n ding werkt, doordat een bimetaaltje warm wordt verbreekt ie contact, koelt ie weer af dan maakt ie weer contact,
met als resultaat een blokgolf.
je krijgt dan gemiddeld een uitgangsspanning van 10V.
Doordat de temp/fuel klokken zo traag werken , zie je hiervan niets terug in de uitlezing van de sensoren
In het artikel is ook te lezen dat de omgevingstemperatuur van grote invloed is op de spanning die gemiddeld geleverd wordt.
als de kleuren van de bedrading klopt (groen en lichtgroen/groen) dan is groen op B aan te sluiten, en lichtgroen/groen op I.
je kan nog controleren of lichtgroen/groen klopt door fuel klokje eruit te trekken en kijken welke kleuren hierop aangesloten zijn (niet lettend op draad van lampje)
groen/zwart gaat naar je fuelsensor, de ander moet dus naar uitgang van voltagen stabalizer.
groet,
erik
Erik,
Bedankt voor de tip en het (interessante) artikel. Ik had inmiddels al de gok gewaagd en de draden aangesloten zoals ik dacht dat het zou moeten.
Ik heb ook beide regelaars opengemaakt, de oude was inderdaad de bi-metalen versie. De nieuwe (besteld bij James Paddock) is van een electronish type!
Het werkt weer naar behoren...
André