Forum
Ruitenwisser parkeer positie MK3
Tijdens de restauratie van mijn Spitfire MK3 (1970) kwam ik er achter dat de parkeer positie van de ruitenwissers kunnen verschillen en dat dit geen relatie hoeft te hebben met RHD of LHD. Bij LHD auto’s komen beide posities voor, zowel naar rechts als naar links. (Referentie: foto’s internet van LHD Spitfires). De posities van de ruitenwisser assen zijn dan verschillend. Dit heeft tot gevolg dat er twee typen ruitenwisser armen blijken te zijn (voor LHD), met de top naar rechts of met de top naar links. De onderdelen leveranciers maken hier geen melding van.
Heeft iemand enig idee waarom er 2 uitvoeringen zijn?
Mijn Spit MK3 heeft haar parkeer positie naar rechts en ik ging er van uit dat dit standaard was voor een LHD auto.
Hallo Dik,
Ik heb een paar jaar geleden een mk3 gerestaureerd en tevens omgebouwd van RHD naar LHD en had toen het probleem dat de ruitenwissers naar links in rust stonden, met een kleine ingreep op de ruitenwissermotor kon ik deze positie wijzigen, volgens mij kon je de ronde kap op de motor iets losmaken en dan een kwartslag draaien en weer vastzetten, zeker weet ik niet meer hoe dat precies moet maar ik heb deze informatie toendertijd gekregen van Dennis bij Nico Baas.
Succes
Piet Smit.
Piet, je zou verwachten dat bij RHD de parkeer posities naar links zijn en bij LHD naar rechts. Echter de plaats van de ruitenwisser assen blijken verschillend te zijn, dus bij een LHD met de parkeer positie naar links steekt de bestuurders ruitenwisser buiten de ruit uit.
Als ik op internet diverse MK3’s vergelijk (LHD) constateer ik beide uitvoeringen en vroeg mij af wat de reden kan zijn.
Ik liep hier tegen aan toen ik in Engeland 2 ruitenwisser armen bestelde voor een LHD MK3/1970. Ik ontving het type met de top van de arm naar rechts ipv naar links. Bij montage stak de bestuurders wisser buiten de ruit uit.
Origineel zat op mijn Spit armen met de top naar links dus parkeer positie rechts. Volgens de leverancier had hij het juiste type voor LHD geleverd.
Dus probeer ik informatie te krijgen van mede eigenaren MK3’s hoe hun auto’s zijn uitgevoerd.
noot: door verdraaiing van de ronde kap op het mechaniek van de wissermotor kan de parkeerpositie redelijk nauwkeurig worden ingesteld.
Nu ik er weer over nadenk klopt jouw verhaal ik vond het toen ook vreemd dat de assen in een andere positie zaten en ik heb toen aangenomen dat de reden was dat het een RHD auto was dus heb ik de asposities aangepast zo dat ik de ruststand kreeg die naar mijn idee bij een LHD hoorde, ik heb dus nieuwe gaten gemaakt en de oude dichtgelast dat kon omdat ik toch met het plaatwerk bezig was en de spit nog gespoten moest worden in jouw geval zul je dus wisserarmen voor een RHD moeten plaatsen, misschien is jouw auto toch een RHD geweest.
Groet Piet.