Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

ruitenwisser motor ...
 
Notifications

[Opgelost] ruitenwisser motor wissers blijven staan bij uitschakelen schakelaar late 1500  

 
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

 Goedendag medespitters.

Wie kan mij vertellen welke draad op de motor verantwoordelijk is dat de spanning op de motor pas uitgeschakeld wordt als de wissers in de rustpositie staan na het uitschakelen van de wissers met de schakelaar op de stuurkolom?

Eventueel een beschrijving van de draadkleuren die zorgen voor de verschillende funcies van de wisser.

Ik heb het werkplaatshandboek maar daar kom ik door mijn gebrekkige elektrische kennis niet ver mee.

Grt Herman

Citaat
Geplaatst : 30-04-2018 8:03 pm
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Hallo Herman,

De groene draad is de constante stroomdraad. Die geeft de power om de wissers in de ruststand te zetten. Deze zit na het contact. Even de spanning  meten op de groene en zwarte (is de massa) met contact aan. Geen spanning =draad probleem. Hij wordt afgetapt bij de blower? Werkt deze wel? Heb je spanning bij ruitenwisser motor, dan ligt het probleem daar. Contacten goed schoonmaken. En anders ligt 't in het apparaat. Heb je geen spanning, dan storing zoeken of simpelweg nieuwe draad trekken. Heb ik ook gedaan. 

Rood-groen en paars-groen is draad voor snelheid 1 en 2 (volgorde weet ik niet meer) en blauw-groen is dacht ik voor de tipwis. 

Succes

Simon

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-05-2018 12:08 am
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

 Hallo Simon,

Allereerst bedankt voor uw antwoord.

Ik heb alleen twee dingen niet begrepen in uw antwoord.

Ik denk dat U bedoeld met de groene draad zit na het contact dat er pas stroom op komt te staan als het contact ingeschakeld is?

Moet ik de spanning meten op de motor tussen groen en zwart of op de groene draad en aarde en dan op de zwarte en aarde?

U ziet het wel vonkjes is echt zwarte magie voor mij

Grt Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-05-2018 9:41 am
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Simon en mede spitters,

Simon de tip over de blower bleek zeer bruikbaar.

Die werkte dus ook niet.

Ik de zekeringen doormeten en die bleken goed.

Ik kon ook geen draadbreuk ontdekken.

Maar wat bleek nu de ene kontact van het zekeringkastje werkte niet goed.

Ik het kontact een beetje proberen schoon te maken en de blower deed het weer.

Ik de wisser testen en nee hoor hij bleef nog staan.

Het kontact wat verder schoongemaakt en ja hoor de wisser keerde weer terug naar de ruststand.

Ik kan dus weer veilig de wisser gebruiken zonder dat hij midden op de ruit stopt.

Simon bedankt.

Bleek het conta

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-05-2018 1:36 pm
Henk Meijerink
(@henk-t-a-c)
Lid

Hallo Herman,

Even een laat bericht van de TAC ,er wordt bij storingen vaak gedacht dat de massa een slecht contact maakt maar het zekeringkastje is ook vaak de boosdoener ! Regelmatig de contacten van zekeringen schoon borstelen of schuren voorkomt storingen. 

Henk Meijerink.

Woordvoerder TAC.

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-05-2018 9:02 pm
Henk Meijerink
(@henk-t-a-c)
Lid

Hallo Herman,

Even een laat bericht van de TAC ,er wordt bij storingen vaak gedacht dat de massa een slecht contact maakt maar het zekeringkastje is ook vaak de boosdoener ! Regelmatig de contacten van zekeringen schoon borstelen of schuren voorkomt storingen. 

Henk Meijerink.

Woordvoerder TAC.

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-05-2018 9:02 pm
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Henk,
Bedankt voor uw antwoord.

Ik zal het kastje wat regelmatiger schoonmaken om problemen te voorkomen

Grt  Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-05-2018 7:48 pm
Share: