Menu Sluiten

Forum

RAW dashbordlampje
 
Notifications

RAW dashbordlampje  

 
86-74-gk
(@86-74-gk)
Lid

Ben sinds twee weken de gelukkige eigenaar van een rode mk3. En omdat ik sleutelen bijna net zo leuk vind als rijden, kan ik niet tot de aankomende winter wachten met het verbeteren van de auto. Een van die klusjes is een mooie puzzel, ware het niet dat ik er niet uit kom:

Mijn richtingaanwijzer functioneren goed. Maar het indicatielampje op mijn dashbord knippert maar 1 keer, in plaats van te blijven knipperen zolang mijn raw-lichten ook knipperen. Gevolg hiervan is dat ik tijdens het rijden nogal vaak mijn raw-lichten aan laat staan (temeer omdat de raw-schakelaar niet zelf terugspringt na een bocht, maar da's weer een ander klusje!).

De huiskamervraag is dus: wat kan de reden zijn dat dat indicatielampje niet blijft knipperen? En in het verlengde daarvan: hoe zou ik dat euvel op kunnen lossen?

Ik ben benieuwd, en dank jullie vast voor tips!

Erik Arendsen

Citaat
Geplaatst : 04-06-2009 2:16 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

klinkt als een slechte aarde..

voor het aanzetten van de RAW lampen, is over het hele RAW systeem de spanning 0.
nu zet je er 1 aan, dan wordt de ingang/knipperrelais aan 12v
gehangen via je schakelaar.

zolang er tussen de schakelaar en de massa van het lampje
een spanningsverschil van 12volt blijft ontstaan, blijft het lampje
vrolijk meeknipperen.
echter, zodra de massa van het lampje niet goed is,
zal het lampje eerst aangaan omdat er overal spanning 0v was,
maar na een aantal keren knipperen is overal de spanning 12v.

daarom brandt het lampje niet meer, omdat er geen verschil van
12v over het lampje meer staat.

vervolgens is het een heel klein indicator lampje en trekt
geen bergen Amphere, zoals de 2x10Watt RAW-lampen zelf,
dus heeft het aan weinig Amphere genoeg, dus is een kleine
opslag (paar draden) al genoeg.

ook kan het zijn dat er wat mis is met je nood-RAW knop en
deze de stroming in het water gooit,
maar dan kan ik me niet verzinnen waarom er eerst wel en later
geen lampje gaat branden...

weet je zeker dat de lampjes zelf (vooraan de auto) blijven knipperen?
en wat gebeurt er als je de nood-RAW knop uit trekt?

als de lampjes zelf ook uit gaan na 1 keer knipperen, dan is
je RAW-schakelaar zelf gewoon ingebrand/versleten
en maakt deze alleen contact als je de handel beweegt of
het kogeltje over een goed stukje contact heen gaat
(de handel iets verder omhoog duwen als je rechtaf knippert)

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-06-2009 10:16 am
michel
(@michel)
Lid

ik heb dit ook al eens gehad.
maar bij mij ging één van de achterrichtingaanwijzer ook maar één keer.
heb toen de massa verbinding van het lampje achteraan zuiver gemaakt en toen werkte het weer allemaal.
de fitting van de lampen geven wel eens slechte massa.

mvg
Michel

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-06-2009 8:36 pm
86-74-gk
(@86-74-gk)
Lid

Kijk, dat zijn de betere tips!

Hartelijk bedankt. Ik ga binnenkort die aansluitinkjes 'ns even langs met wat kopervet.

Overigens; Pluisje, jij hebt het over een nood-RAW schakelaar. Die heb ik op m'n dashbord nog niet gezien (klopt het dat de MK3 daar destijds niet standaard mee is uitgerust? Want hij wordt ook niet genoemd in het owners's handbook)

Met knipperende groet,

Erik Arendsen

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-06-2009 10:11 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

dat zou best kunnen,
volgens mij is dat pas in 1998 verplicht geworden.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-06-2009 11:05 am
86-74-gk
(@86-74-gk)
Lid

Helaas is de puzzel nog niet opgelost: heb vandaag het dashbord losgehad en fitting en aansluitingen schoongemaakt, geschuurd en met kopervet teruggemonteerd: maar dat gaf geen verbetering. Ook een aparte massadraad gaf niet de gewenste verbetering..

Vraag blijft daarom hoe ik dit zou kunnen verhelpen?
Jullie tips zijn welkom!

Groet,

Erik Arendsen

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-06-2009 12:40 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

doet het lampje het wel los op 12v en aarde?

en wat gebeurt er als je een zwaarder bolletje in de knipperlichten
draait?

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-06-2009 11:00 am
86-74-gk
(@86-74-gk)
Lid

ik heb het lampje inderdaad ook met een transformatortje getest. Zwaarder bolletje is een goed idee. Ga ik 'ns proberen.

Groet!

Erik

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-06-2009 7:59 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

ik bedoel wel zwaardere bolletjes in de richtingaanwijzers zelf,
het kan misschien een aanwijzing van die Engelsen zijn,
dat als 1 lampje voor of achter stuk is, dat het lampje op het
dashboard kuren gaat vertonen,
een soort van waarschuwing; 1 keer knipperen om te laten
zien dat het waarschuwingslampje niet stuk is, daarna niet
meer knipperen om te laten zien dat er ergens anders wat
fout is...

later heeft iemand er minder wattage in geschroefd
en nu 'denkt' de auto dat er dus een knipperlichtje is doorgebrand
en gaat 'fout-signalen' afgeven.

waarschijnlijk omdat 2x10watt de schakelaars deed inbranden
(zoals ook onze auto), dus 2x7watt is dan een logische stap die
genomen kan zijn...

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-06-2009 11:55 pm
86-74-gk
(@86-74-gk)
Lid

Dag ''pluisje',

Dank voor de tip! Er zat 5 watt in de achter raw-lichten. ik heb er 10 watt ingezet en het lampje op het dashbord doet het nu goed.

Hoe groot is dat risico van ingebrande schakelaars? (Ik zou er nl. ook 7 watt in kunnen zetten)

groet!

Erik

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-06-2009 4:34 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

tja... die van mij geeft al een jaar of 3 problemen,
ik heb ze eens opengemaakt en het is een stalle bolletje
met een veertje wat tegen de zijkant van een koper stripje rolt.

precies waar het bolletje stopt wanneer je je RAW inschakelt,
zaten 2 deukjes (links en rechts).
dit zou komen omdat de stroom het wegvreet,
of omdat de veer gewoon te sterk is, zodat het stripje vervormt.

in ieder geval kreeg ik hem telkens doorde APK met een beetje
contact-spray en mocht het niet goed werken tijdens het rijden,
dan kon ik altijd wat 'bij-duwen' en dan deden de knipperlichten
het ook...

omdat ik de hele draadboom toch aan het vervangen ben,
komen er bij mij dus relais tussen,
maar komt het door het te sterke veertje, heb ik er misschien
over 50.000 km weer last van...

in ieder geval kost een nieuwe set knipperlicht handels iets
van 85 euro en kan je weer 50.000 km verder,
misschien is het dan gewoon te overwegen om deze alleen
te vervangen als het ooit ter oorde komt,
om nu ook je hele draadboom te verbouwen met relais
of je lampen zwakker te laten branden, met gevaar op niet opvallen...
dat zou ik niet voor je kunnen beslissen.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-06-2009 1:37 pm
86-74-gk
(@86-74-gk)
Lid

Begrepen. Bedankt voor je toelichting. Ik laat het voorlopig inderdaad bij die 10 watt..

Groet!
Erik

Ze zeggen dat het wel kan, maar mijn spit heeft geen injectie...

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-06-2009 1:11 am
Share: