Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Motor stopt niet
 
Notifications

Motor stopt niet  

 
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Hoi allemaal,

Vandaag na een ritje met de eerste lentetemperaturen kwam ik er bij thuiskomst er achter dat de spit er weel heel veel zin in heeft want nadat ik de contactsleutel had omgedraaid en in mijn hand had bleeft de motor netjes doorlopen. Kon de motor alleen stoppen door de + van de bobine af te trekken.

Als ik daarna het kabelschoentje er weer opschuif zie ik op het dashboard dat het ignition lampje gewoon blijft branden als de sleutel niet in het slot zit. Dus de accuklem eraf gegooid. Ik heb het vermoeden dat er iets in het startslot kapot is gegaan. Starten gaat prima. Klopt het dat het startslot de motor doet stoppen door de + op de bobine te onderbreken?

Is vervangen van het startslot de enige optie of zijn er nog andere zaken waar ik naar zou kunnen kijken.

In mijn werkplaatshandboek ( NL en ENG versie ) staat alleen in uit- en inbouwen van een stuurslot dat halverwege de stuurkolom zit. Mijn 1500 uit '79 heeft het stuurslot bij het stuur zitten. Heeft iemand daar een beschrijving van het in-uitbouwen?

Groet,
Ronald

Citaat
Geplaatst : 25-02-2012 6:06 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Hoe hoog dat stuurslot aan de stuurkolom zit maakt volgens mij niet veel uit. In de werkplaatshandboeken staat hoe je de omkapping van het stuurslot/contactslot weghaalt. Dan kan je de stekker waarmee de kabelboom in het contactslot zit lostrekken en in het contactslot kijken. Het kan zijn dat je een los draadje tegenkomt wanneer je nauwkeurig kijkt hoe de afzonderlijke draadjes uit de draadboom in de stekker zitten. Als er eentje losgeraakt is, kan het zijn dat dat draadje ergens een onbedoeld contact maakt, waardoor er spanning op de bobine blijjft. Als je daar niks vindt, onderzoek dan of er een stukje metaal in het contactslot losgeraakt of verbogen is geraakt, waardoor er een 'valse' verbindng is ontstaan. Als dat ook niet het geval is draai dan de sleutel in het contactslot in de verschillende standen terwijl je van achter in het contact kijkt. Het kan zijn dat je dan 'rare' dingen ziet gebeuren.

Een complicatie is, dat de 1500 serie een 9 volts bobine heeft die, tijdens het starten, 12 volt rechtstreeks vanaf de startsolenoide krijgt. Het kan zijn, dat dit contact is blijven hangen, waardoor je constant 12 volt op de bobine hebt en het niet uitmaakt of je contact aan of uit staat. Dus, contreleer eerst eens of er 12 volt of 9 volt op de bobine staat. Bij 12 volt zit de fout in het startcontact met de solenoide. Bij 9 volt zit de fout in het normale circuit over het contactslot.

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-02-2012 9:50 pm
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Hoi Fourier,

Als eerste even mijn complimenten voor het wederom verhelpen van mijn probleem. We mogen als club wel blij zijn met zo'n on-line helpdesk.

Ik heb met de multimeter 12 volt over de bobine gemeten terwijl de contactsleutels uit het contact zijn. Daarna met de het handvat van een schroevendraaier wat tikken gegeven op het huis van de startsolonoid. Direct daarna doofden de ignition en brake light op het dashboard. Na insteken van de sleutel en draaien gingen ze weer netjes aan en bij verwijderen van de sleutel weer netjes uit. """" Je had dus gelijk dat er in het startsolonoid een contact is blijven hangen en nu weer losgeschoten.

De startsolonoid heb ik twee jaar geleden vervangen. Is dit nu gewoon kwestie van de lange winterstilstand of de solonoid weer vervangen?

(Overigens staat er op mijn bobine als tekst 12 Volt aangegeven )

Ronald

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-02-2012 3:33 pm
fournier
(@fournier)
Lid

omdat je het euvel hebtleren kennen en hebt weten te verhelpen is het onzin om het apparaatje te vervangen. Vanuit je onderbewustzij kijk je nu naar je dashboardlichten als je het contact afzet. Is er iets 'loos' dan merk je dat beslist op en weet je dat je even een tik moet uitdelen. Het is helaas zo, dat nieuwe onderdelen niet zondermeer 'goed' zijn. Het is wellicht 'namaak' en niet in alle opzichten duurzaam. Koop je een nieuw apparaatje, dan stel je je daarmee gerust en je onderbewuste waarschuwt dan niet meer als je dashboard lampjes blijven branden. If it ain't broke, don't fix it.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-02-2012 4:15 pm
Share: