Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Main light switch gesmolten....?
Hoi, sinds een paar dagen werkt de hele verlichting van mijn 1971 IV niet meer meer. Kort onderzoek wees uit dat de main light switch heet is geweest, een terminal is lichtelijk gesmolten in zijn behuizing doch niet echt sprake van kortsluiting zover ik kan meten. Er zal dus sowieso een nieuwe switch moeten komen maar het verbaast mij dat de gehele verlichting en vermogen via dit schakelaartje loopt, ik had eigenlijk wel een tussen relais verwacht.
Zijn er meerderen die problemen met de licht schakelaar hebben gehad of er zelf een relais tussen hebben gezet?
Groet,
Gerald
Avondje meten en weinig interessants gevonden.... Nog niet gemeld, de zekering was gesmolten. Echter de schakelaar er uit gehaald en met een andere zekering wat getest. Alles werkt gewoon als ik de contacten met elkaar verbind, zowel instrument lampen als de hoofd lampen alsook allebei, zekering bleef vooralsnog heel. Beetje vreemd. Wél ben ik er achter dat de schakelaar niet origineel is, heeft maar twee standen ipv drie. Maar ook al zou de schakelaar helemaal gefrituurd zijn dan zou dat weinig uit mogen maken, het verbind slechts alle terminals wat de schakelaar normaal ook doet in de onderste stand. er valt dan weinig te "shorten", er is geen verbinding met massa in de buurt.
Een nieuwe, originele switch is besteld. Ik zal eens kijken of ik van iemand een zwaardere ampere meter kan lenen, misschien trekt één van de gebruikers een ongewoon hoge load vanwege mogelijke lek spanning waardoor de zekering pas na lange tijd doorbrand. (Wat dan ook de gesmolten terminal van de schaelaar zou verklaren)
Groetjes,
Gerald
Inderdaad, alles wordt door 1 één schakelaar gedaan. Eenvoudiger kan het niet, en als het dus zoveel jaar zonder problemen gewerkt heeft is het niet eens zo onbetrouwbaar. Maar zoals je al aangeeft, alles loopt over dat ene circuit, waardoor er niet veel voor nodig is om je compleet in het donker te zetten. Beter zou zijn links en rechts uit te splitsen, met de stadslichten gekruist en meteen maar relais toe te passen. Zo werkt het bij mij nu, ook omdat ik halogenen gemonteerd heb. De oude gloeilampen onderbraken gewoon aan het einde van hun leven, maar halogenen gaan meestal met kortsluiting defect. En dat betekent met maar 1 zekering volledige duisternis. Er ging overigens wel vrijwel meteen een nieuw relais kapot en mijn schakelaar is nog steeds de originele!
Dat verbranden komt overigens door een slecht contact, meestal door vocht tussen de contacten. Reken even mee: Er loopt meer als 10 A over die schakelaar. Als een slecht contact 0.5 Ohm weerstand heeft, staat er 5 volt over dat contact, en het vermogen dat dan door dat contactje in warmte omgezet wordt is dus 5V x 10A = 50 W. Dan is smelten niet ver weg meer.
Groetjes,
Jos
Hoi Jos, bedankt voor je reactie. Inderdaad wat je zegt, slecht contact klint heel logisch. Dat is ook iets wat langzaam opbouwd, totdat er té veel weerstand is en het zaakje doorbrand. En ja, mijn spitje heeft een slecht onderhouden bedrading harnas wat we zo langzaam maar zeker aan het oplappen zijn (tussen het rijden door...) Ik zie hier nu dan ook het primair probleem. Alles schoonmaken, eventueel enkele connectors vervangen, nieuwe schakelaar er tussen en ik verwacht dat het weer goed komt.
Groetjes,
Beste Gerald,
Heb je ook gekeken of je dimlicht en grootlicht tegelijk branden? Dit mag namelijk niet (zou ook niet moeten kunnen), heb dit eerder bij een Mk1V meegemaakt, zat een stuurkolomschakelaar van een Stag in waar bij dat dus wel mag.
Groeten,
Geertpaul Weeda
Hoi Geertpaul, daar heb ik inderdaad niet naar gekeken. Ik heb volgens mij wel een origineel stuurkolom schakelaar maar daar zit wel wat speling op. Naar boven voor normaal en naar beneden voor groot licht maar die hapert af en toe, ook als ik de hendel naar me toe trek om te seinen. Nu rijd ik vrijwel nooit met groot licht maar ik test ze zo nu en dan eventjes, nooit lang. Binnenkort eens even uitproberen, tnx!
Groetjes,
Ter afsluiting van dit draadje; Ik heb inmiddels de originele schakelaar ontvangen en er in gezet. Tevens zoveel mogelijk connectors schoongemaakt inclusief zekeringhuis en een nieuwe zekering. Sinds die tijd werkt het weer als een trein, er wordt ook niets warm dus ik denk dat het uiteindelijk inderdaad met een slecht contact te maken heeft gehad. Zo is trouwens zo'n beetje het meeste gedeelte van mijn bedrading dus daar zit nog wel wat werk aan de winkel.... Nieuwe schakelaar heeft tevens voordeel dat ik weer drie standen heb, de vorige niet originele had enkel aan en uit van alles, nu kan ik stads/parkeer lichten appart bedienen.
Ik weer gelukkig, kunnen we weer s'nachts rijden, ook de instrument verlichting lijkt nu iets feller geworden te zijn.
Groet,