Forum
lekstroom

Hallo allemaal,
Eerst een waarschuwing. Deze vraag gaat over een BMW.....
Af en toe, de laatste maanden zo'n drie keer, is mijn accu ineens helemaal leeg. Woensdag nog gereden, donderdagochtend brandt de interieurverlichting niet eens meer, zo leeg. Ik kan niets vinden wat de stroom verbruikt, en het rare is dat, wanneer ik de accu aan de lader zet, er nauwelijks stroom ingaat. Ongeveer maar 2 A. Wanneer een accu leeg is, en je zet hem aan de lader trekt hij toch 5 of 6 A? De accu staat 24 uur aan de lader, en daarna is het starten en lopen en niets aan de hand. Ik dacht dat de accu stuk was, maar bij de accuboer hebben ze hem doorgemeten, en de accu was in goede conditie. Een nieuwe accu kopen was volgens hen zinloos. Aan de laadstroom kan het volgens mij ook niet liggen. Het lampje brand op het moment dat dat moet, en gaat ook uit wanneer hij dat behoort te doen. Bovendien, wanneer hij woensdag normaal start en loopt, kan een te lage laadstroom toch niet verklaren waarom hij donderdagochtend helemaal niets meer heeft?
Weer thuis ga ik de eventuele lekstroom meten, en ik kom uit op 0,16 A. Wanneer ik alle zekeringen één voor één losmaak, geeft alleen zekering 21 (nog eens wat anders dan die drie van een Spit) een verandering, namelijk van 0,16 naar 0,13 A. Die 0,03 A verschil is te weinig voor interieur-, handschoenenkast-, of kofferbakverlichting, dus dat zal wel het klokje zijn. En die 0,16 A is zo weinig, dat kan dus het probleem niet zijn. Maar ik vraag me wel iets af. Waar komt die overblijvende 0,13A vandaan? Het is maar weinig, maar ik vraag me af wat er stroom kan verbruiken zonder door de zekeringen te gaan. Met andere woorden, welke verbruikers of stroomkringen zijn ongezekerd? Kan het zijn dat met vochtig weer of wat dan ook, die 0,13 A ineens 3 of 4 A wordt en op die manier de accu in één nacht leeg kan trekken?
Afgelopen weekend heb ik op de Volvo onderdelenbeurs in Utrecht (ja, zo'n auto heb ik ook), hier ook met een aantal mensen over gesproken. Wat naar voren kwam is de mogelijkheid dat de spanningsregelaar van de dynamo problemen kan geven. Dat af en toe een relais open blijft staan en op die manier de lekstroom veroorzaakt.
Heeft iemand iets te melden over dit probleem en deze mogelijke reden?
Groetjes van Carl.


Hoi Cor,
Dat ben ik ook van plan, alleen is er nu niets om uit te meten. Op dit moment is er geen lekstroom. Ik kan natuurlijk wachten tot hij weer leeg staat en dan gaan meten, maar ik vroeg me af of iemand een idee heeft over dat relais in de spanningsregelaar, of dat er ergens anders met onregelmatige tussenpozen een lekstroom kan ontstaan.
Groetjes van Carl.

Er zitten tegenwoordig geen relais meer in spannings regelaars, zijn allemaal electronisch en ingebouwd in de dynamo. Zit er al een computer in deze BMW? dat zou de 0.16 amp (circa 2 watt) kunnen verklaren. Als de accu in een nacht helemaal leeg is moet er wel een ampere of 3 minimaal verbruikt worden en dat is niet zomaar en lekstroompje. Blijft de kofferbak verlichting niet af en toe branden door b.v. een defecte schakelaar (werken soms op kwik)
Grtz. Leo

Hoi Carl
Om snel van het probleem af te zijn monteer dan snel een hoofdstroomschakelaar bij jou wel bekent.
Ik zelf heb in mijn jonge jaren een maal zo’n probleem meegemaakt en met toeval avonds ontdekt om dat de verlichting aanstond met alle schakelaars en contact op uit
De oorzaak hiervan was dat de kabelboom van de verlichting was beschadigd door één metalenkram die vroeger om de kabelboom zaten om alle kabels bij elkaar te houden.
Dit soort problemen kun je natuurlijk controleren om flinke bewegingen te maken met de kabelbomen en de eventuele lekstroom te meten via de accu
Een ander probleem kan zijn dat de dynamo niet voldoende bijlaad aan de accu
b.v. doordat er een onzichtbare kabelbreuk zit bij een kabelschoen/ -oog d.m.v. van de isolatie
Groetjes,
Jan


Carl,
Is jouw probleem weersafhankelijk ???? ...... ik bedoel bij / na een regenbui ?
Ik heb hetzelfde probleem gehad, en me wezenloos gezocht, met mn busje (ja ook duits,maar van de goedkopere en langzamere soort)
Wat bleek..... t bussje lekt hier en daar iets..... (nee, geen olie naar buiten zoals een Spit, maar regenwater naar binnen, net zoals bij een Spit)
regenwater in een richeltje waar ook een kabelverbinding in ligt..... accu vrijwel direct leeg.
Intussen was het weer droog en het betreffende richeltje was weer leeggedruppeld....... 24 uur aan de lading en weer tijden geen last
't heeft lang geduurd voor ik doorhad dat het aan het weer lag en gelukkig ging het om de huishoudaccu, dus starten was geen probleem