Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Kortsluiting ??
![M.Bastiaens](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)
Beste allemaal,
ik heb sinds kort een probleem met mijn spitfire. Als ik hem op contact zet is er niks aan de hand maar op het moment dat ik hem start gaat er een kabel roken en wordt die kabel ook erg warm. Het is een kabel die naar de negatieve aansluiting gaat van het startrelais naast de accu.
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Groet Maurice Bastiaens
![Herman Naber](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)
Normal
0
21
false
false
false
NL
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}
Hoi Maurice,
Het is mij even onduidelijk welke kabel je nu precies bedoeld maar laat ik een paar mogelijke oorzaken geven. Uitgangspunt is dat normaal gesproken de kabels in je Spitfire dik genoeg zijn en nooit spontaan dunner worden. Ze worden warm als er een te grote stroom gaat lopen . Als de kabel warm wordt tijdens het starten dan kan het alleen de verbinding naar de startmotor zijn of de aarding van de motor naar de accu. Als je startmotor wel draait tijdens het starten dan mag je voorzichtig aannemen dat de startmotor nog goed is. Gaat die niet draaien dan is die verdacht. Het kan zijn dat de aarding van de motor naar je accu geen goed contact maakt dan gaat de retour stroom een ander weg volgen en worden kabels warm.
groeten Herman
![M.Bastiaens](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)
Hallo Herman,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb net nog even gekeken maar het zijn drie dunne draden aan elkaar vast gemaakt op de de negatieve aansluiting van het startrelais, onder deze drie draden zit de dikke draad die naar de startmotor gaat. Een van de drie dunne draden (1 is iets dikker dan de andere 2)rookt op het moment dat ik de startmotor laat rondgaan, als ik hem alleen op contact zet gaat het wel goed.
Deze draden gaan over in de of beter gezegd komen uit de kabelboom en deze komt weer in de buurt van het zekeringenkastje uit het schutbord.
Ik had een aantal weken geleden hetzelfde probleem maar toen de motor liep was er verder niks meer aan de hand.
Ik hoop dat jij of iemand anders mij verder op weg kan helpen.
Groet Maurice
![Herman Naber](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)
Hallo Maurice, even voor de duidelijkheid wat voor type heb jij een 1500?
Het startrelais fungeert ook als een knooppunt voor de spanningsvoorziening van je spitfire. De pluspool van de accu wordt er op aangesloten en tevens alle andere verbruikers. Aan de uitgang van het relais wordt de startmotor aangesloten. Daar zitten geen andere verbruikers dan de startmotor. Wat jij aangeeft is dat een van de verbruikers teveel stroom trekt . Als dat gebeurd tijdens het starten dan zijn er een paar mogelijkheden: 1. startrelais trekt te veel stroom. 2. Tijdens het draaien van je contactslot sleutel draait het slot iets waardoor er sluiting ontstaat. 3 in het contactslot maakt iets sluiting met het huisje. Als vierde de draad die het startrelais bedient maakt sluiting. Wat je kan doen is deze draad bij het startrelais losnemen en dan de motor starten. Dat lukt dan natuurlijk niet want het relais wordt niet bekrachtigd maar gaat de draad roken? Zo nee start relais defect zo ja dan zit er ergens sluiting en dat wordt zoeken.
Herman
![Henk Meijerink](https://www.spitfire.nl/wp-content/uploads/ultimatemember/138/profile_photo-190x190.jpeg?1737326008)
Hallo Maurice,
Wil je zo vriendelijk zijn om even een foto te maken van het startrelais en vermelden om welke draad het gaat en welke kleur.
Ook een tekening is welkom met uitleg en kleuren van de draden.
Stuur dit dan even per mail naar mij toe dan kan ik het goed beoordelen en krijg je spoedig een bericht van mij terug!
Vriendelijk groet,
Henk Meijerink,
Woordvoerder TAC,
E-mail : h.meijerink02@home.nl.
![M.Bastiaens](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)
Hoi Herman,
wederom bedankt voor jouw antwoord, ik heb inderdaad een 1500.
Ik ga deze week eens verder op onderzoek uit met jouw tips. Ik heb ook een reactie van Henk van het TAC gehad, dus dat wacht ik ook nog even af.
Hopelijk wordt het geen lange zoektocht!
Groet Maurice
![pietjeprecies](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)
![M.Bastiaens](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)
![Gerald Rutten](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)
Hoi Maurice, volgens mij heb ik eenzelfde euvel gevonden bij mijn spitje. (Tis een Mk IV uit 1971) Ben momenteel druk bezig mijn 43 jaar oude kabelboom te fatsoeneren, vorige eigenaar heeft er een zooitje van gemaakt. Geen kleuren gebruikt, veel kroonsteentjes en/of tape. Het originele komt er steeds meer onderuit. Ook mijn eerste uitstapje naar het inwendige van het electrisch deel in de auto, wordt er steeds beter in!
Hieronder een foto van de drie zwarte draden bij mij, ook flink besschadigd hoewel dat op de foto slecht te zien is. Ik vermoed inmiddels dat het te maken heeft met een slechte connector op start relais of elders in de buurt. Bij hoof start vermogen gaat alles in principe via de daarvoor bedoelde dikke draden maar als er een paar (oude) slechte verbindgen zijn gaat de spanning een andere weg zoeken. Ik sleutel ook aan vliegtuigen en daar iets vergelijkbaars mee gemaakt, ook een paar instrument sence draden verbrand en in rook op omdat de hoofd pluggen in slechte conditie waren. Daarnaast heb ik vorig jaar wat onsteking problemen gehad waardoor ik veelvuldig lang de startmotor heb moeten gebruiken en de warmte dus alleen maar oploopt. De normale dikke kabels zien er goed uit maar ik vermoed dat toen de schade is ontstaan als gevolg van spanning delen via de verkeerde kabels. We gaan nog verder op onderzoek uit.
Hier een foto van mijn slechte zwarte kabeltjes:
Lekker bezig onder het dashboard:
![M.Bastiaens](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)
Hallo Gerald,
bedankt voor je reactie.
Het lijkt inderdaad wel op hetzelfde probleem, het geheel ziet er iets anders uit maar ik heb een 1500 misschien zit daar het verschil.
Gaan die drie zwarte draden ook de kabelboom in? Ik heb nog niet gevonden waar deze kabels voor dienen.
Binnenkort maat weer eens verder op onderzoek uit.
Groet Maurice
![Gerald Rutten](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)
![M.Bastiaens](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)
Beste allemaal,
even een update van mijn probleem, vanmiddag maar weer eens de motorkap open gedaan en toch wel weer wat verder gekomen, maar er ook weer een probleem bijgekregen.
Ik heb de drie losse draden los gehaald van het start relais en de auto start gewoon, en nog belangrijker zonder rokende draden, maar het gevolg van het losmaken van deze draden is wel dat mijn verlichting nu geheel van slag is, stadslicht, achterlicht en groot licht functioneert niet meer en het dimlicht brand heel zwak.
Als ik met het groot licht wil knipperen doet dat het niet maar wel hoor ik heel even de claxon,ook wanneer ik de losse draden op de constante plus leg van het start relais hoor ik ook even de claxon, het is wel maar heel even en heel erg in de verte!!
Weet misschien iemand waarom die draden (van de verlichting blijkbaar) op de schakel kant van het start relais zitten?? en hoe ik dit hele fijne klusje kan klaren zodat alles weer goed functioneert.
alvast bedankt voor jullie reacties
Maurice Bastiaens
![Cor Voerman](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)
![M.Bastiaens](https://www.spitfire.nl/wp-content/plugins/ultimate-member/assets/img/default_avatar.jpg)