Menu Sluiten

Forum

kachelmotor mk3
 
Notifications

kachelmotor mk3  

 
Rob de Bie
(@rob-debieziggo-nl)
Lid

Wie kan mij vertellen hoe ik de ventilator van de verwarming kan demonteren, ik ben wel in het bezit van een handboek van een "1500", maar nog niet van een handboek voor de mk3.

Alvast bedankt, Rob

Citaat
Geplaatst : 19-12-2010 11:54 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Rob

Hoe het precies moet weet ik niet, maar ik kijk vaak even bij Rimmer Bros op de website.

Daar zie je vaak ontploffende beelden (exploded views) en dan weet je ongeveer hoe het zit.

http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID005574

Meestal heb je dan een idee hoe het zit. Volgens RB is er maar 1 kachel voor alle Spitfires.

Succes. Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-12-2010 11:46 pm
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

hallo rob,

ik heb het volgende gevonden:""

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-12-2010 3:55 pm
Rob de Bie
(@rob-debieziggo-nl)
Lid

Tim bedankt,

Bij de mk3 zit het net iets anders, als het was zoals op de tekening, kon ik gewoon de 4 boutjes van de motor loshalen, maar bij de mk3 zitten die er niet.

alvast bedankt, en prettige feestdagen.

Rob

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-12-2010 5:34 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Beste Rob,

Het demonteren van mijn kachel in mijn mk3 ging ongeveer zo:

- Koel systeem beetje leeg laten lopen. Even de kachel doorblazen met compressor (lui) of met de mond (gadver)

- Slangen los, doekje eronder, want water in hoekjes en gaatjes is altijd vervelend

- Interieur: Midden console en kap over versnellingsbak eruit. Dan heb je verticaal wat meer ruimte straks

- Even kijken of er ergens een massa vast zit aan je kachel (bij mij wel)

- Kachel voeding (eerst natuurlijk je accu los)

- Toerentellerkabel en kmtellerkabel uit de kachel.

- Lucht slangen los, vervelende klemmen, ik zat onderste boven in mijn stoel om deze los te krijgen.

- 4 boutjes (tegen schutbord vanaf motorruimte) los die je kachel vast houden.

- LASTIG: De kachel met de onderkant naar achteren, zodat je leidingen uit het schutbord komen, deze moet je echt niet beschadigen, want je radiator van je kachel zijn de enige die dit vasthouden. Je draait de kachel dus (rond de y-as)..

- De kachel kun nu ongeveer 20cm verticaal naar beneden.

- Nu een beetje rommelen tussen je dashboard en de versnellingbak zonder iets te beschadigen.

- De kachel is nu los.

- De plaat aan de kant van de slangen van de kachel, zit met vier kruiskopjes vast deze moeten los

- Nu haal je de plaat ervan af.

Voila, je bent in je kachel. Nu kan je van binnen af bij de ventilator en de radiator van de kachel. Als je weet wat er tussen de radiator en de bekasting zit, hoor ik dat graag.

Hoop dat je wat aan deze beschrijving hebt.

Als je het heel erg op prijs stelt kan ik een paar scans uit mijn haynes voor je maken. Dan heb ik wel je e-mail adres nodig,

Groet,

Gideon

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-12-2010 6:17 pm
Rob de Bie
(@rob-debieziggo-nl)
Lid

Gideon.

Bedankt voor de tot zo ver duidelijke beschrijving, komende vrije dagen ga ik daar mee aan de slag.

Natuurlijk zou ik de scans die dit kunnen verduidelijken willen ontvangen.

rob.debie@ziggo.nl

vriendelijke groet, en alvast prettige kerst, Rob

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-12-2010 7:34 pm
Rob de Bie
(@rob-debieziggo-nl)
Lid

hallo Gideon,

Ik heb de kachel er uit gekregen zo als je vertelde, bedankt.

het probleem zat in de collector. die was zover in gesleten dat hij hier en daar helemaal door was. ik heb de ruimtes weer dicht kunnen solderen, en hoop dat hij het even wil blijven doen.

Tussen de radiator en de omkasting zit een dun laagje schuimplastic ,ongeveer 2 cm breed en 2 mm dik. lijkt op een dun laagje tochtstrip.

groeten Rob de Bie

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-01-2011 6:58 pm
Share: