Menu Sluiten

Forum

Kabelboom vernieuwe...
 
Notifications

Kabelboom vernieuwen  

 
Ralf Walbeehm
(@walnoot)
Lid

Weer eens wat problematiek betreffende the prince of darkness, de electra. Er gebeuren de laatste tijd rare dingen in mijn spit mk3 uit 69. Knipperlicht aan en vervolgens gaat de claxon af. Opzich erg grappig maar na verloop van tijd gaat het vervelen. Dus ik denk er over om de kabelboom te vernieuwen. Zijn er mensen die ervaring hebben met het vernieuwen van een kabelboom in een auto die niet uit elkaar is. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken?? Is het een lange winterklus? Welke kabelboom moet je dan nemen, die van Rimmerbros bijvoorbeeld??

Moet overigens wel eerlijk bekennen dat electriciteit niet mijn sterkste punt is 🙂

Hoop graag wat te horen.

Dank!

Citaat
Geplaatst : 04-07-2010 3:02 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

gaat de claxon ook aan als je alleen maar aan je stuur draait?
er is nl. geen enkele verbinding tussen de richtingaanwijzerswitch en de claxonknop op het stuur.
het is wel een bekend euvel dat de claxonschakelaar in het stuur soms bij draaien sluiting maakt met massa en dan gaat de claxon loeien.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-07-2010 12:39 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Ralf

Weet waar je aan begint.
Een hele draadboom vervangen omdat misschien ergens een stekertje slecht contact maakt ?
Ga eerst na wat er mis is.
Is het alleen de toeter volg dan Cor's advies.
Is het meer? Heb je een goed schema?
Dan hoef je niet veel verstand van electriciteit te hebben.
Je moet gewoon logisch sporen volgen en hier en daar meten.
Moet hier 12V staan als ik de schakelaar aan zet? Ja. Waarom meet ik het dan niet? Enzovoort.
Heb je geen Volt meter, dan gebruik je gewoon een 12V lampje met een draad aan aarde/massa en de andere draad gebruik je om te meten.
Let op dat als je de werking van de richtingaanwijzer wilt meten dat je soms wel en soms geen spanning meet.
En als je alles opgelost hebt heb je meteen verstand van electriciteit. Mooi toch?
Piet

Niet elke verandering is een verbetering.

Ik rij GROEN

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-07-2010 2:28 pm
Ralf Walbeehm
(@walnoot)
Lid

Hallo Cor en Piet,

Dank voor de informatie. De claxon gaat soms af als richtingaanwijzer aan staat. Zonder richtingaanwijzer aan gaat claxon niet af. Maar met enige regelmaat stopen blower, richtingaanwijzer en ruitenwisser tegelijk. Dit probleem heb ik nog steeds niet onder controle. Mijn overweging was eigenlijk, als het verwisselen van kabelboom een relatief eenvoudige klus is, scheelt dat een hele hoop kopzorgen. Je weet dat het niet aan de bedrading ligt. Bovendien vind ik de bedrading die er nu in ligt er gehavend uitzien.
Verder weet ik niet hoe oud de bedrading is die erin ligt, en ik weet ook niet of het schema goed is. Toen ik de auto kocht was de moter ook gereviseerd... Dit bleek niet zo te zijn.. Dus alles kan [;)]

Ik lees het graag.

groet

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-07-2010 1:17 am
Geert Paul Weeda
(@geertpaul)
Lid

Hallo Ralf,

Klinkt mij bekend. Heb hetzelfde gehad met mijn 1500. Heb uiteindelijk een deel van de kabelboom bij de stuurkolom vervangen, Ik weet niet of dat met een Mk3 ook kan. Zekeringen bleven om de oren vliegen (steeds dezelfde). Uiteindelijke boosdoener bleek een verrotte achteruitrijlichtschakelaar. Deze ook vervangen en probleem was opgelost.

Groeten,

Geertpaul

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-07-2010 2:32 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

hoi,

gezien er maar 4 echte stromen door de Spit zijn
- altijd stroom ongezekerd
- altijd stroom gezekerd
- verlichting stroom gezekerd
- contact stroom gezekerd

is de basis vrij overzichtelijk.

de rottigheid worden de spanningsregelaars, rubbertjes,
slechte contacten, verkeerde meters (benzine, temp) en
andere ellende.

wanneer je enige basis kennis hebt en niet al te veel om
orginaliteit geeft, kan je de draadboom in een weekend vervangen.

je maakt het jezelf moeilijk als je orginele draadkleuren,
orginele stekkers en beschermhulzen gaat gebruiken,
maar ik denk dat je liever een goede draadboom hebt
dan een afgefikte Spit?

vooral het ongezekerde gedeelte heeft mij al heel snel doen
besluiten om alles eruit te trekken.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-07-2010 6:09 pm
Share: