Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
hevig pingelen?
Was ik een paar uur op mijn gemak aan het rondrijden op de Veluwe, begint de motor ineens hevig te pingelen! Ik moet met een zijden voetje gasgeven om uit stilstand weg te rijden en pas schakelen bij 3000 rpm. De vierde is feitelijk onbruikbaar. Zo ben ik sukkelend thuisgekomen.
Vraag ik me af; is de distributieketting een tandje versprongen misschien?
Dan staat de ontsteking dus 1/42 x 360 = 8,57 graden later. Het nokkenas tandwiel heeft 43 tanden = 42 tandholtes.
Kan dat de oorzaak zijn; of, redeneer ik dan verkeerd?
fournier
Ja Frank,
ik heb direct mijn volle hand om de ontstekingstoeren gelegd en gevoeld of ik die kon draaien. Nee, die staat goed vast. Verdelerkap eraf, in de hoogste versnelling; ja, op alle vier nokken gaat de onderbreker goed open.
Proeflampje erbij en het is duidelijk, de ontsteking staat te laat! Hoe kan dat ineens? Nagedacht, berichtje op het forum gezet.
Vandaag, na kerktijd de proef op de som:
Het werkplaatshandboek zegt: Als de eerste cylinder in het BDP staat van de werkslag, staan de kleppen 7 en 8 'op tuimelen'.
Klepdeksel eraf, met de krik onder het diff de wagen horizontaal gesteld.
Het waterpas op de koppen van de stelboutjes van 7 en 8 gezet. De bel zit helemaal in de linkerhoek.
Gelukkig stond de krik op een paar gladde plankjes en de achterwielen nog net aan de grond, dus, voorzichtig wat vooruit geduwd tot de bel goed ingespeeld was. Blijkt dat de krukas, gemeten langs de omtrek van de krukaspoelie ongeveer een cm doorgedraaid was.
Bij een doorsnee van 12 cm x 3,14 kom je aan 40 cm omtrek -ongeveer-; dat wijst toch op het verspringen van één tand van de distributieketting.
Klopt mijn redenering nou, dat de ontsteking nu dus een graad of acht later staat en dat dát zich kan uiten in het pingelen bij lagere toerentallen wanneer de motor trekt?
fournier
Wim,
Pingeling ontstaat volgens mij bij een te vroege ontsteking.... Maar als je kleppen niet meer bewegen op het juiste moment (zoals je aantoonde) dan kan het niet anders dat er iets in de overbrenging tussen nokkenas en krukas versprongen is. Wellicht is de oorzaak dat je kettingspanner (veer) los zit of gebroken is. Meestal hoor je dit overigens ook wel. Dit waarschijnlijk niets anders op om het dekseltje aan de voorzijde los te maken (inderdaad dan moet die grote moer er ook af.[:0][V]......)
Ik vind het heel slim hoe je hebt gemeten met de waterpas dat de nokkenas versprongen is!!
Het tandwiel aan de krukas is het aandrijvende tandwiel voor de nokkenas. Als er iets verspringt, is het meest logisch dat het krukastandwiel een tandje verder draait dan het nokkenastandwiel.
Dit betekent dat de nokkenas 'achter' loopt bij de krukas. Als de krukas op 10 graden vóór BDP staat (het normale ontstekingstijdstip), dan staat de nokkenas dus 18 graden vóór BDP. Te vroege ontsteking dus.
Het lage vermogen komt misschien ook nog wel meer door de verkeerde timing van de nokkenas dan door de ontsteking.
Wim: het distributiedeksel is er zó af. Hoe zien de tandwielen eruit?
Ik denk nu, dat Michiel het goed beredeneert; te vroege ontsteking dus. En daardoor pingelt ie hevig bij het trekken.
Morgen kom ik maar eens vroeg uit de veren en ga ik me raadplegen bij ERAS Utrecht die het blokje 20.000 km geleden hebben gereviseerd.
Heb ik het bij het goede eind, of ben ik gewoon het slachtoffer van mijn eigen overtuigingskracht?
Kan zijn dat ze mij uit de brand willen helpen.
Kan zijn dat ze me zoveel goede raad geven dat ik zelf het deksel er voor vandaan haal.
Radiateur eruit, ventilator en de krukas poelie. Jasper, mag ik dan de dubbeloogige sleutel van je lenen?
Blijft de vraag; waardoor verspringt de ketting een tandje?
Lees in het WPH dat je bij het plaatsen van de ontstekingstoren de axiale speling moet meten van de aandrijfas van de rotorspindel. Als die te krap erin zit, levert dat een (te) grote draaiweerstand op. Ik herinner me dat ik - veiligheidshalve - de ontstekingstoren er bij het revisiebedrijf op heb laten zetten. Ik herinner me niet dat er bij die gelegenheid met voelermaatjes gemeten is hoeveel de speling was.
Dat kan nog spannend worden.
En nu maar hopen dat ik vannacht kan slapen.
fournier
Reageerd eik nog wat nonchalant op Ton zijn verzuchting, dat hij voor de tweede keer een gerevoseerd blok nodig had: dat zal ik niet zo makkelijk meer doen.
Ben met mijn Spyje naar het revisiebedrijf geaan waar het blokje een jaar geleden opgeknapt was. Onderzoek: carburateurs, ontsteking, klepafstelling; nee. Maar eens een proefritje.
Kwamen niet verder dan optrekken in de eerste; Hou maar op!
Blok eruit, carter erondervandaan; niks bijzonders.
Distributiedejsel er voor vandaan; niks bijzonders.
Kop eraf; jawel: doorgeblazen pakking tussen 3 en 4 en zuigers 1 en 2 aan de kant van de inlaatkleppen ingevreten in de cylinderwand.
Dat duidt toch op hevige voorontsteking.
Hoe kan dat nou?
Ja, dan blijkt er toch wel veel zijdelingse speling op de spindel te zitten waarop de nokken voor de onderbreker zitten. En, wr is zijdelingse speling van de plaat waarop de contactpunten zitten tov van de bodemplaat. En er zit ruimte in de overbrengingen van de centrifugaal vervroeging. Optelsom; een zeer onregelmatige ontsteking! Hoe stel je die af? Met alles de ene kant op strak gezet, of juist de andere kant op?
Betkent toch een nauwkeurige revisie van de ontstekigstoren.
Of, heeft nog iemand een 'zuiver' setje liggen?
fournier
Dat is vervelend, Wim!
Maar wat ik niet zo goed snap is het volgende.
Heb jij zelf weleens de ontsteking afgesteld met een stroboscoop? Want als de ontsteking het probleem was, moet het ontstekingstijdstip enorm gevarieerd hebben rondom het gewenste tijdstip. Volgens mij loopt je motor dan ook echt heel onregelmatig. Dat strookt niet helemaal met hoe je vertelde dat je motor liep (als een naaimachientje).
Dit klinkt (voor zover ik er echt verstand van heb) meer als veel te arm lopen of een gebrek aan smering.
Ja, het is heel lullig. Elke keer heb je de bereidheid te geloven dat alle problemen verholpen zijn. Maar, ik rijd 20.000 km per jaar en dan heb je nogal kansen om in een fase te komen dat de tekortkomingen effectief fataal worden.
Mijn brutaliteit neemt ook toe in de tijd en de gebruikssnelheid neemt dan nogal toe. Een omstandigheid waarbij tekortkomingen ook nadrukkelijker aan het licht komen. Toch heb ik hoop dat ik het een keer echt goed voorelkaar krijg!
fournier