Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

help? Stroboscoopla...
 
Notifications

help? Stroboscooplamp  

 
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

hallo ik heb een Stroboscooplamp gekocht.

Maar ik weet niet hoe ik deze aan moet sluiten? er is een zwarte en rode klem ,maar ook nog een grote andere klem.

Waar moet ik die opzetten Help..

groeten.Bedankt.

Citaat
Geplaatst : 01-11-2008 6:39 pm
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Hoi Teo

de Rode klem moet op de PLUS pool van de accu
de Zwarte klem moet op de MIN pool van de accu
de klem die overblijft moet op de bougiekabel van de eerste cilinder

mvgr
jan de jong

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-11-2008 6:59 pm
wilco
(@wilco)
Lid

Hoi Theo

nog even een aandagtspuntje de klem die overblijft zoals jan al zegt moet inderdaat aan de bougiekabel normaal staat er een pijl op deze moet bij mij naar de bougie wijzen
Ikhad dit de eerste keer niet in de gaten en dacht warom doet dat r[:(!][:(!] ding het toch niet
Dus na het lezen van de gebruiks aanwijzing ( ik ben een man dus eerst proberen dan lezen ) deze grot klem op de bougiekabel omgedraait ( richting van de pijl )en toen werkte hij perfect
Ik hoop dat je hier iets mee kunt

Mvgr Wilco

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-11-2008 7:26 pm
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

Dus er staat een pijl op de bougiekabel .en moet ik de moter ook laten lopen?

gr theo

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-11-2008 12:30 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Uiteraard moet je de motor laten lopen, maar weet je dan wel waar je naar moet kijken? Ik krijg sterk de indruk dat je niet helemaal weet wat je met een stroboscooplamp kunt doen. Het lijkt me verstandig om je daar eerst eens in te verdiepen.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-11-2008 12:49 pm
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Hoi Theo

De ontsteking controle c.q. afstelling met de stroboscoop moet met draaiende motor
en met losgekoppeld vacuüm slangentje
zie eventueel het werkplaatshandboek voor de juiste afstelgegevens
per type Spitfire en type ontsteking
maar stel dat dit 10° voor BDP moet zijn, dan moet het merkteken (is Inkeping) van de krukaspoelie dan moet dit gelijk komen te staan met de schaalverdeling op de distributiedeksel
Ik zelf heb nog een oude SUN stroboscoop van de jaren 60 en deze moest
nog tussen de bougie/kabel worden gemonteerd

PS
het advies van Elmen is ook aan te bevelen voor elke Spitfire liefhebber

mvgr
jan de jong

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-11-2008 1:06 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Ik heb dezelfde als Jan de Jong al uit de jaren 60-70.
Doet het net als de Spit (nou ja) nog steeds goed.
Wat een hulpmiddel kan zijn dat je in de groef op de poelie,
dat is dat wieltje vooraan de motor waardoor de Vsnaar loopt,
wat witte verf doet. Zorg ook dat je het stukje metaal wat daar
in de buurt zit met dat kleine gaatje erin dat bij de 0 graden staat
goed schoon hebt zodat je de streepjes die erop staan
goed kunt zien. En verder goed luisteren. Succes.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-11-2008 10:39 pm
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

hallo ik vind het toch moeilijk
als ik de lamp er tussen zet dan zou de auto maar op 3 cilinders lopen??

Op mijn lamp zit ook nog graadverdeling aan de achterkant zie
foto moet ik daar iets mee. [heb de lamp gekocht op marktplaats].

zou iemand het mij stap voor stap uit kunnen leggenhoe ik moet handelen.

Bedankt al vast..

groeten theo

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-11-2008 8:33 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Nou ok, hier gaan we dan met een kleine cursus stroboscooplamp gebruik. Voorbereiding: maak het merkteken op de krukaspoelie en de schaalverdeling op het distributiedeksel goed schoon en geef er een klein likje witte verf op, heb je later veel gemak van want dan zie je het beter. Breng de motor op temperatuur door er even een syukje mee te rijden. Stop de motor, doe de motorkap open en maak het vacuumslangetje los van de verdeler en plug dit af door er b.v een klein boutje in te stoppen. Sluit de rode klem van de lamp aan op de + van de accu en de zwarte op de - en doe de grote klem om de kabel van de eerste bougie (gezien vanaf de voorkant) Meestal staat er een pijl op deze klem, die moet naar de bougie wijzen en zet de klem zo dicht mogelijk bij de bougie, de bougiekabel moet uiteraard gewoon op de bougie blijven. Pas op dat er geen kabels tussen de ventilator kunnen komen en dat geldt natuurlijk ook voor je vingers! Start de motor en zorg dat deze op het juiste stationair toerental draait. Richt de lamp op de het merkteken op de krukas poelie en laat de lamp flitsen, meestal moet je hiervoor een knopje indrukken. Als het goed is zul je zien dat het net lijkt of de krukas poelie stil staat (dat is natuurlijk niet zo, dus pas op!) Het merkteken op de poelie staat bij een van de streepjes op de schaalverdeling en dat geeft nu aan op welk punt de ontsteking plaats vindt, normaal gesproken moet dat een aantal graden voor het bovenste dode punt (BDP=0 graden) zijn. Uiteraard moet je in de gegevens even opzoeken wat het bij jou Spitje moet zijn. Door de ontsteking voorzichtig een klein beetje te verdraaien (eerst de klem wat oplossen) kun je het tijdstip verstellen. Hou er rekening mee dat je motor rechtsom draait (van voor af gezien) en je ontsteking linksom. Op jou lamp zit nog een draaiknop zoals je opmerkte, hiermee kun je het moment van flitsen beinvloeden, waarschijnlijk heeft de schaalverdeling rond de knop een 0 stand en kun je vanuit deze stand wat naar links draaien en wat naar rechts. In een van die richtingen staat wellicht iets als "advance" Als je tijdens het gebruik van de lamp aan deze knop draait zul je zien dat het merkteken op de poelie zich lijkt te verplaatsen, als je op deze manier het merkteken op 0 graden zet kun je op de schaalverdeling rond de knop aflezen op hoeveel graden vooronsteking (of misschien wel naontsteking) de ontsteking staat afgesteld. Deze voorziening is vooral handig als er op de motor geen goede schaalverdeling aanwezig is of als je de werking van de vervroeging wilt controleren, maar dat is meer iets voor een vervolg cursus [:)] Bij een gewone meting zoals hierboven beschreven moet de draaiknop op 0 staan anders krijg je een verkeerde aflezing! Tenslotte; misschien is er nog een deskundige mede spitter bij je in de buurt die het e.e.a. eens wil demonstreren. Succes.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-11-2008 2:22 pm
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

bedankt Leo voor de moeite ,SUPER.

Verder ook nog gefeliciteerd
met je 3000 bericht

Zo ik er nu mee aan de slag ,en iedereen bedankt .

[moet nu toch lukken ..]

groeten theo.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-11-2008 7:17 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Theo het zal nu wel lukken denk ik.
Toch is elke stroboscoop lamp weer anders. merk ik.
Nou die ouderwetse van mij komt gewoon tussen de verdeler en de
bougie en flitst dan elke keer als er een vonk voorbij komt.
De motor gaat echt niet 3 cilinders lopen hoor.
Dat kleine beetje vermogen wat je kwijt raakt ten op zichte van de
vele duizenden Volten is niets.
Ik denk zelfs dat er een paar windingen om de boufgie draad zitten
om zo de puls voor de lamp op te wekken.
Wij horen het wel.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-11-2008 10:22 am
elmen
(@elmen)
Lid

Dat klopt Piet, bij de oude stroboscooplampen moest je de pulsgever tussen de kabel en de bougie zetten maar het werkte wel al op inductie, later kwamen de klemmen die je om de kabel kon zetten maar het principe blijft hetzelfde. Overigens is het meervoud van Volt geen Volten maar Volts en schrijf je bougie zonder f in het midden [:)] Om maar even aan te geven dat je zelf ook niet altijd even precies bent [V]

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-11-2008 2:00 pm
Share: