Menu Sluiten

Forum

handrem schakelaar
 
Notifications

handrem schakelaar  

 
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Iedereen,

Het controle lampje van de handrem blijft branden.

Nu dacht ik schakelaar defect, moet volgens iedereen en de documentatie bij de handrem zitten.

Maar op mijn 1500TC uit 1977 kan ik hem dus niet vinden, er loopt zelfs geen kabel vandaan.

Kan hij ook ergens anders geplaatst zijn?

Elke tip/advies is welkom.

Herman

Citaat
Geplaatst : 12-06-2012 8:51 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Herman,

Deze schakelaar moet op de handremhefboom zitten. Misschien is hij bij jou niet gemonteerd, maar ligt de losse draad ergens tegen de massa.

De juiste draad even opzoeken mogelijk onder de bekleding.

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-06-2012 10:45 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

G.D.

Volgens mij zijn er ook 1500tc 's zonder handremschakelaar en is het "brake" lampje voor oliedruk.

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-06-2012 12:37 am
spit1600
(@spit1600)
Lid

Het lampje 'brake' is bij de meeste 1500's niet van de handrem, maar van de verdeler van het gescheiden remsysteem (voor op het schutbord).

Hij is inderdaad gekoppeld met het oliedruklampje.

Dus, als zowel het olielampje als het remmenlampje branden dan moet je het bij de oliedruksensor zoeken, als alleen het remmenlampje brandt dan moet je het bij de remmen zoeken.

Trek het setkkertje er eens af, dan moet het uit zijn.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-06-2012 10:17 am
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Marco Pieterse,
U had helemaal gelijk.
Zodra ik het stekkertje los haalde was het lampje uit.
Betekend dit nu dat er iets met de rem loos is?
Er zit nl voldoende vloeistof in, en dat nivo meet hij toch?
Ik ging er eigenlijk blindelings van uit dat het om de handrem ging.
Maar klopt het dat mijn 1500 helemaal geen Handrem waarschuwings lampje heeft?
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-06-2012 7:41 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Met de remmen als zodanig hoeft nu niks mis te zijn. Zoals Marco al aangaf; voor op het schubord zit een T-stukje in de remleiding met een electrische aansluiting erop wat aarde geeft aan het genoemde lampje. Wanneer nu op enig moment de ene helft van het remsysteem meer drukverlies heeft dan het andere deel gaat er een palletje scheef staan in dit t-stukje wat het electrische contact oplevert wat het dashboardlampje doet branden. Dit is een waarschuwing voor de bestuurder dat er naar de remmerij gekeken moet worden.

Wat nu goed mogelijk is, dat is, dat je de remcilinders voor en of achter 'los' gehad hebt, waardoor daar vloeistof is kunnen weglopen. Als je dan alles weer 'dicht' gedraaid hebt en je druk op de rempedaal, dan kan er in de enen helft van het circuit waarschijnlijk meer remolie doorstromen dan in de andere helft, met het gevolg dat het palletje in hety t-stuk scheef staat en aarde maakt. Lampje brandt.

Als je nu de druk even van het systeem haalt; de pedaal niet meer indrukken, de intluchtingsventieltjes even open zetten en een paar tikjes op het T-stuk geven, komt de boel weer in de neutrale stand. Lampje uit.

Wanneer je remolie uit het systeem hebt laten lopen, kan het in de praktijk moeilijk blijken om de remleidingen goed te ontluchten en een 'hard' pedaal te krijgen. Dat komt dan doordat de vloeistof niet gelijkelijk over de beide helften van het systeem is verdeeld en elke keer dat je op de pedaal druk gaat het palletje weer één kant op. De gemakkelijkste oplossing is dan de remvloeistof tegen de stroomrichting in te vullen; ontluchtingsnippel los en met een oliespuitje remvloeistof naar binnen drukken (elk alternatief met het zelfde effect is goed).

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-06-2012 8:13 pm
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Fournier,

Ik zal hier in de (nabije) toekomst even naar kijken.
Op het moment ben ik bezig het gehele elektrisch systeem aan het nakijken.
En hier ben ik vermoedelijk nog wel even zoet mee.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-06-2012 9:00 pm
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

hallo Fournier,
Nog even een vraagje.
als ik de onluchtingsnippels losdraai en een paar tikken op het T-stukje geef.
Verlies ik toch remolie en komt er juist via de ontluchtingsnippels weer lucht in het systeem!!
Of moet ik ze na het opendraaien eerst weer dichtdraaien voor ik op het T-stukje een paar tikken geef?
Ik lees het wel
Grt Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-07-2012 7:52 am
fournier
(@fournier)
Lid

Kijk; dit is nu de reden waarom de ontluchtingsnippels op de 'hoogste' punten aan de uiteinden van het systeem zitten. Het vloeistofreservoir zit op het allerhoogste punt, dus, als je een ontluchtingsventiel open zet en je komt niet an het pedaal en laat de zwaartekracht zijn werk doen, dan welt er een drupje remvloeistof op uit de ontluchtingsnippel. Heb je de ventielen bij alle vier de remcilinders open staan, dan laten ze alle vier een traantje, tot je ze een voor een weer hebt dichtgedraaid. Wanneer je vóór het dichtdraaien een paar tikjes op het bedoelde T-stukje hebt gegeven, staat het palletje intussen waarschijnlijk weer in de neutraalstand. Heb je alles weer dicht en druk je op de pedaal, dan zou het dashboardlampje niet moeten branden. Je hebt geen lucht in het systeem gekregen, want dat gebeurt alleen wanneer je de pedaal ingetrapt had en had laten terugkomen; dan zuigt de zuiger wat vloeistof op en trek je bij de nippels dus lucht. Dat is de reden waarom je bij het vol pompen van het systeem met de rempedaal telkens de nippel moet dicht draaien voordat je de pedaal laat terugkomen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-07-2012 10:07 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Je kunt ook proberen om het palletje zelf terug te schuiven.

Ik weet nu even niet precies hoe en heb de Spitfire niet in de buurt, maar als jet het stekkertje van de schakelaar eraf haalt kun je volgens mij de schakelaar zelf demonteren. Dan met een schroevendraaier het schakelpalletje verschuiven. Er zitten 3 standen in : uiterst links , uiterst rechts en tenslotte de middelste.

Dat kun je uitvogelen door eerst de uitersten te bepalen en dan vind je het midden. Schakelaatje met kogeltje weer plaatsen en klaar is klus.

Succes

Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-07-2012 3:20 pm
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Piet,
Bedankt voor uw antwoord.
Maar moet ik dan niet eerst de remvloeistof verwijderen?
Als ik de schakelaar verwijder loopt de vloeistof er toch uit?
Ik lees het wel
Grt Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-07-2012 1:41 am
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Piet,

Het is niet echt een palletje maar een zuigertje met een inkeping in het midden.
Hierbij een link naar een website waar het precies uitgelegd wordt (wel in het Engels) met een duidelijke tekening van het PDWA
Er staat zelfs een foto van de PDWA zoals hij op een Spit 1500 zit
http://www.zen11896.zen.co.uk/vixen/parts/pdwa.html
Ik heb geprobeerd wat u voorstelde maar ik kreeg het zuigertje niet meer in het midden.
Ik heb toen de olie uit het systeem gehaald zodat ik de hele unit kon loshalen en verwijderen.
Nadat ik deze gereinigd had en weer gemonteerd heb ik geprobeerd om het zuigertje met een schroevendraaier te bewegen.
En dit ging perfect, dus uw tip was wel de juiste.
Maar als het zuigertje vast zit moet toch te boel uit elkaar.
Het systeem gevuld en ontlucht en alles werkt weer perfect en het brake lampje ging netjes uit zodra de motor gestart is en de oliedruk opgebouwd.
Het brake lampje is inderdaad zowel voor de oliedruk als het remsysteem
Bedankt voor de tips
Op naar de volgende uitdaging
De choke op de voorste SU komt niet terug als je de chokeknop weer indrukt.
Waardoor hij niet meer lekker loopt als je de choke uitzet, ook niet als je de choke openlaat want dan is het mengel veel te rijk
Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-07-2012 7:23 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Als je aan de chokeknop trekt drukt een beugeltje de sproeier in de voet vande carburateur naar beneden. druk je de knop terug, dan moet de sproeier 'vanzelf' weer omhoog komen. Op den duur zet zich benzine residue af in het kanaal waarin de spoeier op en neer moet gaan. Dat residue heeft het karakter van 'gom'. Wanener je een spuitbusje met WD40 kruipolie neemt en je sproeit van onderaf rondom tegen de sproeier aan terwijl de choke knop uitgetrokken is, dan spoel je de gom van de oppervlakte af en asl he spuit terwijl de sproier weer omhoog gaat als de knop wordt ingedrukt komt er ook kruipolie in de holte waarin de sproeier op en neer gaat. Zo krijg je hem weer gangbaar.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-07-2012 11:11 pm
Share: