Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

functie rood contac...
 
Notifications

functie rood contact licht  

 
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Forummers,

Wie kan me even helpen. Als je met de sleutel het contact aanzet gaat het rechtse rode lampje in de snelheidsmeter aan. Ik herinner me dat er ook een fucntie is dat het lampje op halve stekte kan gaan branden tijdens het rijden. Ik kan in alle oplossingen op het forum en ook in de download dit niet meer terug vinden. Het moet er wel ergens zijn. Wie kan we me weer even op weg helpen??

Citaat
Geplaatst : 06-08-2012 12:15 pm
fournier
(@fournier)
Lid

de functie is tweeledig. Waarom meer geld uitgeven dan nodig, redeneerden de economen bij Triumph. Als je contact aan gaat brandt het lampje. Het hoort dan uit te gan zodra de motor loopt en er genoeg olidruk is opgebouwd. Daarvoor is er een schakelaartje wat doorverbindt naar aarde tot de oliedruk het contact verbreekt. Nu functioneert de tweede functie van het waarschuwingslichtje. Wanneer de dynamo geen laadstroom (meer) levert voor de accu, brandt het lampje. Als het zwakjes brandt en wisselend van sterkte is het mogelijk dat de regulateur die de stroomhuishouding tussen accu en dynamo regelt niet goed werkt. Bij gelijkstroom dynamo's zit deze regulateur op het schutbord aan de motorzijde. Bij wisselstroom dynamo's zit de regulateur op het dynamo-huis. In het eerste geval werkt de regulateur met electromagneten die contacten sluiten en weer open laten gaan. In het tweede geval zittern er diodes in die de stroom maar één kant op doorlaten. Het gaat er steeds om de dynamo zoveel veldspanning te geven dat de stroomverbruikers door de dynamo (blijvend) gevoed worden en (tegelijk) de accuspanning op peil (12,4 volt). Al sht goed is, is er evenwicht. Als het niet goed is, loopt er spanning vanaf de accu naar de verbruikers en licht het waarschuwingslampje op.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-08-2012 7:14 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Wim,

helemaal duidelijk. Dank voor de snelle en compacte beantwoording.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-08-2012 7:17 pm
Share: