Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
electronische ontsteking
ik wil van de winter een electronische ontsteking gaan inbouwen van het type 123.
ik heb uitgebreide documentatie gelezen van de leverancier en kon eigenlijk alleen maar voordelen vaststellen
ik heb een MKiV uit 1970 en twee su carburateurs
het voordeel voor mij hierbij is dat dan het hele ontstekingsmechanisme vervangen wordt.
alle speling is dan weg en alles weer nieuw.
mijn vraag is of er iemand in de club ervaring heeft met dit merk en of er nog verrassingen zijn waar ik rekening mee moet houden.
alvast bedankt voor het reageren en nadenken.
groet cor
Nog even aanvullend, het wordt aangeraden er gelijk een nieuwe bobine op te zetten, heb ik ook gedaan, een Bosch super. Het grote voordeel van de 123 is inderdaad dat er helemaal geen bewegende delen meer inzitten, behalve dan de as waar de rotor op zit. De vervroeging wordt electronisch geregeld, ook de vacuum vervroeging. Ik had al een electronische ontsteking er op zitten (Lucas) maar met de 123 loopt hij veel mooier. Onder het kopje "ontsteking" in dit forum staat ook nog het een en ander over dit onderwerp.
Grtz. Leo
Ik heb onlangs ook een 123 systeem op mijn MK IV gemonteerd.Prestaties boven verwachting.Let er wel op dat je een elektronische teller moet monteren omdat het 123 systeem geen uitgaande as heeft voor de mechanische toerenteller.
Deze kun je aansluiten op de bobine omdat de dynamo geen W aansluiting heeft.(ik heb misschien nog een toerenteller over)
De bobine heb ik vervangen door een sportbobine van het merk lucas.Deze is wat beter bestand tegen de hogere stroompieken t.o.v. de normale bobine.Voor de prijs van ongeveer 35 Euro zou ik het niet laten.
succes met inbouwen
hallo,
heel erg bedankt voor jullie medeleven en reacties.
ik ga dus ook op de electronische toer.
ik vind het wel jammer E[lmen dat je voor het instellen van de curves hem er weer uit moet halen.
wat zit er in de weg?
kan ik daar vooraf wat aan doen?
ik heb namelijk ook weer niet zo'n hele standaard spit,er zit een snelle nokkenas in omdat die bij de 2 webers hoorde maar die heb ik weer door de originele twee su's vervangen..
de nokkenas vond ik teveel werk.
dus nu maar afwachten en duimen.
ik meld me weer als alles erin zit.
groet cor[^]
Hallo Cor,
Op onderstaande foto zie je de plug waar de instel schakelaar onder zit. Je moet de plug met een inbus sleutel verwijderen en dan met een kleine schroevendraaier de instel schakelaar verdraaien (zijn hele kleine stapjes) dus van onder af. Als de ontsteking op zijn plaats zit dan zit de klem waarmee hij vastzit in de weg.
Nu heb je de onsteking er in 5 minuten uit, dus zo erg is het ook weer niet. Ik heb hem uiteindelijk op curve 0 gezet, dat is maximaal 27 graden "centrifugaal" en 10 graden "vacuum" dat werkt bij mij het beste (1500 motor met 2 SU's) De basis instelling staat op 10 graden BDP.
Succes.
Grtz. Leo
mocht je nog helemaal los willen gaan;
[url="http://www.pluisje.nl/spitfire/advance.jpg"][img] http://www.pluisje.nl/spitfire/advance.jp g" />[/url]
deze wordt gewoon helemaal via de laptop ingeregeld [8D]
[url="http://www.pluisje.nl/spitfire/DSC02081.JPG"][img] http://www.pluisje.nl/spitfire/DSC02081.JP G" />[/url]
ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.
Beste Spitters...
http://link.marktplaats.nl/236043699
hebben jullie hier een mening over?
groetjes,
Groeten, René (Spitfire 1500 1976)
quote:
Originally posted by voerpijlbeste pluis,
de grafieken zijn prachtig maar kan je mij vertellen wat de verticale coordinaat aangeeft?
de horizontale is het toerental maar een schaal van 20 naar 100 snap ik niet.
groet cor[:I]
schaal van 20 naar 100 is kPa, oftewel de onderdruk tussen
gasklep en inlaatklep.
staat je gasklep dicht, zoals bij stationair bij het stoplicht,
dan zuigt de motor hard, dus weinig druk (20kPA) achter de
gasklep,
geef je echter vol gas, dan kom je bij 100kPa uit,
of met een turbo of compressor over de 100kPa/1 Bar uit.
quote:
Originally posted by SNAROPBeste Spitters...
http://link.marktplaats.nl/236043699
hebben jullie hier een mening over?
groetjes,Groeten, René (Spitfire 1500 1976)
als ik het zo lees, vervang je niets aan het systeem, maar
komt dit tussen de bobine en de contactpunt,
met als voordeel dat er minder vonk over de contactpunt
springt en de storingsgevoelige condensator ben je kwijt...
je hebt echter nog steeds een contactpuntje,
"starten zonder choke" kan je wel vergeten,
de motor beter op toeren, merk je misschien bij een v8
en het hele vacuum gedeelte/gewichtjes-systeem blijft
gewoon zitten en kan nog steeds kapot gaan.
zoiets heeft pas zin als er echt een computertje tussen komt
en een opnemen met een optical trigger ertussen;
[img] http://www.fireandfuel.ca/gallery/albums/240SX/OpticalTriggerWheel.jp g" />
dan heb je de contactpunten echt vervangen door iets wat niet
meer slijt.
ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.
beste allemaal,
ik heb de 123 ontsteking ingebouwd met de instelling op 4.
hij loopt heerlijk en ik kan voor het eerst zonder choke(bij dit weer) starten.hij loopt heel mooi stationair en trekt goed op in alle toerentallen.
ik heb een mk4 uit '70 1300cc uiteraard maar wel met een snelle nokkenas.overblijfsel van vorige eigenaar.
ik denk dat ik er lekker niks meer aan verander en van een goed spitjaar ga genieten.
nogmaals allemaal bedankt voor goede raad en tot de volgende klus...................
groet cor[:D]