Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
electrisch
Hoi lezers, Ik ben op zoek naar iemand die verstand heeft van de electric van de spitfire, die met meetaperatuur om kan gaan, en die logisch kan redeneren.dat is nog al wat ! ik worstel n.l.al 6 maanden met het volgende probleem: de bovendste zekering brand door meteen als ik het contact aanzet, ik heb de auto al half afgebroken om alles na te lopen maar zonder resultaat.niemand kan mij zeggen welk schema er nou precies bij mijn spit 1500 uit 1980 hoort. uitgaande van 'n paar mogelijk goede schema's; vanaf het contactslot gaan twee witte draden naar de zekering ( dit gedeelte is vernieuwd) vanaf de zekering gaan er 4 groene draden naar : de aanjager van de kachel, 1 naar de ruitenwisser schakelaar ( deze is ook vernieuwd ) 1 naar de ruitenwissermotor ( is ook vernieuwd ) en 1 naar de alarmknop ( deze werkt wel, behalve het lampje in de schakelaar ) via de alrmknop gaat er 'n groen draad naar de spanningsstabilisator ( is vernieuwd ) en dan naar de benzinemeter en temperatuurmeter en de toerenteller,deze laatste drie werken niet ! ook het stoplicht en de richtingaanwijzers werken niet. ( als ik de alarmknop aanzet werken alle richtingwijzers!) even heeft 'n nieuwe zekering het uitgehouden, toen werkte alles goed, ook het stoplicht !
Ik heb nu ook het zekeringskastje losgemaakt en vernieuwd, ten einde raad heb ik de 4 groene draden doorgeknipt en er stekkers aangezet.bij twee draden slaat de meter uit, bij de andere 2 niet. verder ben ik niet meer gekomen, het is 'n stuk ingewikkelder als het lijkt ! In Januari heb ik mijn kenteken laten schorsen i.v.m. de keuring, nou laat ik ook de verzekering maar stilleggen, ik kom er niet meer uit!
Wie is thuis in deze materie en zou mij uit de brand kunnen helpen, het wordt mooi weer en ik wil deze zomer nog rijden als het kan, ik woon in veghel ( noord Brabant )
Alvast bedankt voor jullie reactie
Groeten Harrij
onder elke stoel zit een stekker,
trek deze 2 er eens uit en kijk of het dan wel heel blijft.
bij die van mij brandt dan ook altijd de zekering door,
er zit een vertrager in en een geluidszoemer, zodat als de
gordel niet om is er een lampje gaat branden en er een geluidje
af gaat.
helaas is het systeem na zoveel jaar gewoon stuk en knalt je
zekering er telkens uit.
Hier moet je gewoon logisch te werk gaan. De verdachte draden losmaken en dan een voor een aansluiten en kijken wanneer het mis gaat met de zekering. Als de zekering er direct uitgaat is er vrijwel zeker ergens kortsluiting. Omdat je schrijft dat je meters het niet doen is de spannings stabilisator toch verdacht. Zit hij wel goed aangesloten? Aan de uitgaande kant mogen alleen de meters staan, verder niets. Er zitten meerdere draden op dus een vergissing is snel gemaakt.
Grtz. Leo
beste harry,
het komt hier aan op details dus daarom geef ik je een paar opmerkingen die ikm overigens uit het schema van haynes heb gehaald.
je schrijft dat er 2 witte draden van de starterswitch gaan,dat is correct echter vanaf de zekering waar de witte aanzitten gaat er direct een weg naar de alternator.er gaat aan deze kant van de zekering ook nog een witte naar het lampje van het rembeveiligingscircuit.maar deze zitten allemaal voor de zekering dus die kunnen het probleem niet veroorzaken.
nu na de zekering,ik tel op mijn schema 5 groene draden, tw.
ruitenwissermotor,verwarmingsmotor,remschakelaar en een naar waarschuwingslicht en stabilisator.
jij zegt dat de stabilisator de spanning doorgeeft aan;
benzinemeter,temperatuurmeter en de snelheidsmeter maar dat laatste klopt niet met mijn schema.
de snelheidsmeter zit voor de stabilisator dus aan de groene draad en niet na de stabilisator aan een LG draad zijnde lightgreen.
heb je gekeken naar de unit in de benzine tank?als die sluiting maakt gaat het mis en brandt de stabilisator door en ook de beruchte zekering.dit geldt ook voor de temperatuuropnemer in de waterpomp.
de snelheidsmeter kan ook defect zijn en tot doorbranden van zekering leiden.
de ruitenwisser motor heb je vervangen dus die sluit ik uit.
dus ik gok op op een van de drie meters of de bijbehorende opnemers.
groet cor en succes[;)]
er brand op het dachboard inderdaad een lampje van de gordels, ik heb er geen gordels inzitten, onder de stoelen zijn de stekkers dan ook niet aangesloten, een geluidje heb ik nooit gehoord, wel ga ik even kijken of deze draaduiteinden niets raken van b.v. het chassis dank je voor je reactie
Ik heb al veel ,in mijn ogen logisch denkwerk, achter de rug, ik ga in ieder geval de spanningsmeter aansluiting nog eens controleren er zitten twee groene draden samen in één stekker, de andere draad gaat naar de meters, hij is geaard via het huis van de teller waar hij achterop zit dacht ik, kun je dit dingetje doormeten? volgens ruud sipkema gaat hij zelden kapot. ik ga bij ruud de volgende 10 zekeringen halen en dan draad voor draad proberen ! in ieder geval bedankt Leo.
Beste Cor, Ik probeer je 'n schema te laten zien, waar ik veel op kijk,( ik heb net 'n half uur zitten typen om je bericht te beantwoorden, maar nadat ik 'n foto of afbeelding mee wou sturen was ik alles weer kwijt! dus het wordt nu wat korter.nietemin ga ik ook nog eens in het boek van Haynes kijken , HET JUISTE SCHEMA IS HEEL BELANGRIJK, begrijp ik,
bedankt Cor, ik ga alles wat je aanstipte nog eens bekijken.
groet Harrrij
hoi allemaal
wat een mooie schema van de electra van een spit
ik zou deze ook graag willen hebben
als ik deze van de site haal is hij heel klijn en moeilijk te lezen
als iemand mij hier aan kan helpen in a4 zou dat heeel fijn zijn
ik heb probleemen met electra
mijn bovenste zekering 17 amp springt er niet uit maar de draaden worden zeer heet
en moet dan de zekering er uit treken anders brand de boel door
ik moet het proobleem nog oplossen iemand tips wat hier mis kan zijn ????????????
ik weet ook nog niet wat er allemaal op deze zekering zit
heb spit gekocht in onderdelen en ben nu zo ver dat de verlichting enz weer moet worden aangesloten
B.V.D voor iedereen die mij kan helpen met tips ezv
gr johan
Dag Harrie en Johan en anderen
Als je verstandig bent, dan druk je het schema op A3 af en seal het.
Daarmee heb een een lekker stevig schema in de hand tijdens het klussen en wordt het vies dan maak je het zo weer schoon.
Succes met zoeken.
De draden worden heet? Heb je een Multimetertje zet dat in serie tussen zekering en de verbruikerdraad en meet de stroom.
Zorg er voor dat je zeker weet dat er niet ergens iets ingeschakeld is. Contact kan uit blijven.
Verwijder stuk voor stuk apparatuur dat je via het volgen van die (plus) draad tegen komt en blijf meten .
Ondertussen kun je ook de draad telkens bewegen.
Mischien loopt er dan plotseling geen stroom meer en wel weer als je terug buigt. Dan is het Eureka.
Succes met zoeken en laat ook horen als je het gevonden hebt.