Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Draadloze snelheidsmeter
Wie heeft er ervaring met de montage van een DRAADLOZE fietssnelheidsmeter voor bolletje-pijltje ritten? Ik ben benieuwd of de draadloze verbinding wel door de staalbody heen komt wanneer de snelheidsmeter in de body is gemonteerd en de sensor onder de motorkap.
Jasper
Jasper
Je bent er toch goed gekomen zondag bij de bloembollenrit.
Net als wij. Dus het kan zonder.
Ik heb er geen ervaring mee.
Ik weet wel dat een paar jaar geleden mijn fietsenmaker mij geen
draadloze fietscomputer wilde verkopen vanwege allerlei storingen.
Het schijnt zo te zijn dat als er een auto voorbij gaat of bromfiets met
een slecht ontstoorde ontsteking bijvoorbeeld dan raakt de comp. van slag.
Zou ook zo kunnen zijn met de ontsteking van onze eigen Spit.
Mischien hebben de mobieltjes ook een slechte invloed.
Als jij dat nou eens voor ons uitzoekt dan scheelt het ons een hoop zoekwerk en misschien wel ergenis. Misschien ook niet. Piet.
Hallo Jaza,
Vorig jaar heb ik wel een "normale" fiets computer in gebouwd in mijn MKIV. Dit jaar wilde ik ook een draadlose inbouwen in mijn huidige cabrio (MX5). Zo'n ding gehaald bij de Aldi, maar bij thuiskomst bleek dat de afstand tussen de computer en de zender (bij het wiel) te groot te zijn. Deze mocht maximaal 60 centimeter zijn. Dus een advies kijk daar eerst naar. Die afstand zul je ook niet halen bij een Spit.
Succes verder
Frans Dekker Nijverdal
[img] http://www.freewebs.com/fransspitfirenijverdal/tekening%20mx5.jp g" />
ik zat hier naar te kijken;
http://www.euroscooters.nl/shop/product_info.php?products_id=4298
het is ongeveer hetzelfde; magneetje, omtrek wiel, snelheid enz
maar deze heeft ook de mogelijkheid om een sprint op te meten,
dus je rijdt volgas weg en hij houdt de tijd over 1000 meter in de gaten.
misschien niet direct een nuttig apparaat, maar voor de persoon die
toch graag een indruk van vermogen wil hebben, hiermee kan je dus
kijken of de snelle uitlaat ook echt effect heeft.
onderste meter;
[url="http://www.kreidler.nl/forum/files/stage_6_power_test_107.jpg"][img] http://www.kreidler.nl/forum/files/stage_6_power_test_107.jp g" />[/url]
Spitters,
Tot nu toe heb ik niemand gehoord die het gelukt is met een draadloze fietscomputer.
Ten eerste is de afstand wiel/dashboard het obstakel;
Ten tweede bestaat er nog zoiets als de wet van Faraday. Het schutbord en wat er aan vast zit aan metalen delen schermt het zwakke signaal af zodat het er nu omheen moet. Dan lukt dus nooit binnen 60 cm.
Of is er toch iemand die het gelukt is??
Ron
ron
Heeft even in de koelkast gestaan, maar nu wil ik hem toch aanschaffen en inbouwen. Sigma heeft aardige fietsmeters met bekabeling en die tot 199 km/u gaan, maar de resetknop voor de dagteller moet je 3 seconden indrukken. Dan heb je alweer wat afstand afgelegd. Heeft iemand ervaring met sigma meters of met meters van een ander merk?
Jasper
Hi Jasper
Ik had nog een oude Cat Eye fietscomputer liggen en die in m'n MK-III gemonteerd (met zelfgemaakt beugeltje direct achter het stuur, die centraal geplaatste meters van een MK-II staan wel aardig, maar zijn ergonomisch niet echt handig). Magneet vastgemaakt aan de uitgaande as van het differentieel (= makkelijk toegankelijk, veert niet op en neer), reed relais'tje gekocht en op een alu beugeltje gemonteerd met hotmelt lijm. Alu beugeltje laat zich makkelijk kin de juiste vorm buigen, zodat het relais voldoende dicht bij magneetje komt. Kabeltje trekken en tuffen maar. Functioneert prima, fietscomputer laat zich perfect ijken, dus mooi nauwkeurig en meteen een klokje in de auto.
vr. groet
Nico
Jasper,
nee, niks gemerkt.
Ik denk dat onbalans wel meevalt door de combinatie:
- magneet weegt niet veel
- aantal omwentelingen per minuut van uitgaande as diff is relatief laag
- magneet zit relatief dicht bij hart van deze as
Maar eerlijk is eerlijk, mijn kruiskoppelingen moeten vervangen worden, dus die overstemming wellicht de onbalans.
vr.gr.
Nico