Menu Sluiten

Forum

Demonteren KM Telle...

Notifications

Demonteren KM Teller voor vervanging Spannings Stabilisator 1500 laatste type  

Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo medespitters,

Mijn temp en benzine meter blijven onjuiste waarden aangeven
Dit valt eigenlijk alleen op bij de temp meter, maar ik denk dat de brandstofmeter ook niet meer juist weergeeft.
Nu heb ik een nieuwe regelaar gekocht en hier begint het probleem.
Wat is de makkelijkste manier om de teller uit het dashboard te halen zodat ik de regelaar kan vervangen?
Ik hoop dat iemand een tip heeft want het hele dashboard eruit halen is heeeeeel veel werk
Grt Herman

Citaat
Geplaatst : 04-05-2014 7:17 pm
Ruud van den Bergh
(@ruudbergh)
Lid

hoi Herman,
Het is een bekend en vervelend probleem. Een simpele optie is de oude stabilisator te laten zitten en de nieuwe te monteren op het beugeltje van de benzine of temp. meter. let op de polariteit van de klemmen. Groene draad van het boordnet gebruiken, gaat naar vrouwtje schuifklem. De andere twee naar de meters. let er op dat de stabilisator behuizing aan massa zit, dus op het meterbeugeltje monteren. Op de meter staat een pijltje met Top, dit dus naar boven De elektronische uitvoering mag in alle standen gemonteerd worden.
( te herkennen aan de kleur van het printplaatje. Oude uitvoering Pertinax nieuwe uitvoering Epoxyprint o.a. geleverd door Moss) De spanning van de stabilisator is 10.4 V. Dit kun je alleen meten met een analoge meter, digitale meter staat altijd te klapperen en je meet op alle klemmen de accu spanning Heb je geen analoge meter, dan een ohm-se belasting van ca. 220 Ohm op de stabilisator aansluiten om digitaal te meten.
Veel plezier,
Ruud.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-05-2014 1:32 pm
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Ruud,
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb een elektronische uitvoering bij Marco (CCEE) Gehaald.
Maar hier staat wel een pijltje met top op?
Deze heb ik gekocht toen ik mijn gereviseerde blok en versnellingsbak ging ophalen
Maar aangezien in op elektrisch gebied een totale Nitwit/leek ben toch nog een paar vraagjes.
Ik neem aan dat ik de bedrading van de oude stabilisator moet loshalen en die gebruiken voor de montage van de nieuwe.
Maar zijn deze draden lang genoeg of moet ik ze een stukje verlengen?
Alvast bedankt voor je hulp en misschien tot ziens bij de Plassen Rit (Loosdrecht Rit) waar wij naartoe gaan.
Grt Joke en Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-05-2014 3:23 pm
Ruud van den Bergh
(@ruudbergh)
Lid

Laat alles origineel. neem een paar nieuwe draadjes met schuifklemmen. De groene draden komen via contactslot maakt niet veel uit welke je neemt. Het opgenomen vermogen is ca. 200 mA en speelt dus geen rol als "gebruiker" Het pijltje heeft geen enkele functie.
De ingebouwde stabilisator is een LM7810 in SMD uitvoering en dus niet positie gevoelig.
Ruud.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-05-2014 1:58 pm
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Ruud e/a,

Ik heb de stabilisator vervangen.
Maar helaas
De Meter blijft op 3/4 staan als de spit warm is.
Als ik de Spit even 5 minuten stil zet bijvoorbeeld als er een brug open is en ik start hem daarna loopt de meter helemaal door tot aan de rechterkant.
Als ik dan ga rijden zakt de temperatuur snel weer terug naar 3/4 van de meter.
Er word dus wel gekoeld.
Ik geef het dus op.
Ik heb volgens mij alles gedaan wat ik kan doen
Ontsteking op tijd koelvloeistof vervangen stabilisator en sensor vervangen ook de meter is vervangen.
Maar hij blijft op 3/4 staan.
Het kan toch niet zo zijn dat bij het laatste type spit de temperatuur meter op 3/4 moet staan?
Grt van een wanhopige Spitter.
Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-05-2014 3:46 pm
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Hallo Herman,
Eigenlijk is het meetsysteem zo simpel dat je alle fouten moet kunnen elimineren. Veel heb je al gedaan maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de meter de werkelijkheid aangeeft. Is het probleem plotseling ontstaan of langzaamaan?

Je zou nog kunnen kijken naar de thermostaat. Als deze niet meer helemaal goed opengaat bij warme motor dan knijpt hij de doorstroomsnelheid van de koelvloeistof ergo een hoge temperatuur. Als dat zo is dan is je meter goed en waarschuwt hij voor een probleem elders. Kan ook nog zijn dat je in het thermostaathuis een luchtbel heb zitten. Boor klein gaatje in de ring / flens van de thermostaat om dit probleem op te lossen. Je kan ook nog even controleren of de aarde van de stabilisator goed contact maakt.

Als dat geen oplossing is gaan we verder afpellen. De aanhouder wint bijna altijd!

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-05-2014 9:41 pm
Share: