Menu Sluiten

Forum

claxon relais
 
Notifications

claxon relais  

 
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Alweer een probleempje.
Ik heb het lampje voor de alarmlichten even op een zijspoor gezet
Als ik op het schema kijk voor het aansluiten van de bedrading bij een 1500 spit (ook de MKIV)
Zie ik 3 connectoren
C1 paars/geel naar claxon
C2 paars naar accu
001 paars/geel naar schakelaar
Maar als ik op de spit kijk dan heeft het relais dat daar zit 4 aansluitingen.
Te weten
85 paars/zwart naar schakelaar
86 paars naar 30/51 en 2x paars naar accu
87 paars/geel naar claxon
30/51 paars naar 86
is dit correct aangesloten?
De claxon werkt nl niet.
het mechanische deel werkt.
Er staat 12 volt op als ik hem meet
en als ik de knop indruk maakt hij correct aarde(gemeten met multimeter)
Ik weet verder niet of en hoe ik het relais kan testen.
Iemand tips?
Of beter hoe hij aangesloten moet worden.
Als hij hier ook zo aangesloten is moet het dus in het relais zitten.
Maar mij is ook verteld dat zo'n relais nooit kapot gaat dus dat lijkt mij niet
Als dit probleem opgelost is kan ik me op de verlichting voor gaan werpen
Hier werkt alleen het grote licht aan de bestuurders kant.
Lijkt me ook wel weer een uitdaging.
Maar met de (geweldige) hulp op dit forum komt dat ook wel goed
Bedankt
Herman

Citaat
Geplaatst : 20-06-2012 5:04 pm
wnelissen
(@w-nelissen)
Lid

Beste Herman,

Relay aansluiting is simpel: contat 85 en 86 is de spoel (magneet), Als je hier gewoon aan de één de plus doet en aan de ander de min zal hij moeten schakelen. Zoniet is je relay stuk.

Sluit op contact 85 (gezekerde draad) aan en op 86 de draad naar de stuurkolom (paars?) en dan meten of er van uit je stuurkolom een goede massa verbinding is met het chassis van de auto (stuurkolom wil wel eens ge isoleerd zijn).

Als nu het relay klikt kan je 30 en 87 aansluiten.

Je kan de horn ook eerst testen door er een plus en min op aan te sluiten.

En niet vergeten meten is gewoon weten.

Gr. Wil

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-06-2012 10:08 pm
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Wil,

Helemaal duidelijk,
Als ik weer in de buurt van de spit ben ga ik dit even testen.
Het was mij nl niet duidelijk wat de nummers en de afbeelding op het relay betekenden.
En om nu zomaar wat kabeltjes los te trekken en ergens anders aan te sluiten leek mij geen goed idee
Het rechthoekje met de schuine lijn is dus de afbeelding van een spoel.
Ik neem aan dat de nummers en de afbeeldingen volgens een standaard werken.
Zou je mij kunnen vertellen waar ik die informatie vandaan kan halen?
Zodat ik de volgende keer zelf zo'n afbeelding met de nummers kan begrijpen?
Alvast bedankt.
De uitleg is helemaal duidelijk.
Grt Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-06-2012 4:29 pm
wnelissen
(@w-nelissen)
Lid

Beste Herman,

Google eens op relais in auto, of zoiets.

En idd dit zijn standaard coderingen.

Dat rechthoekig blokje met streep is inderdaad de spoel.""

Een beetje elektrisch inzicht of basis hiervan kan ook al veel onduidelijkheid wegnemen, zo heeft ieder zijn vakgebied.

Contact 30 en 87 is een maak contact als de spoel is bekrachtigd en dan is 87a spanningsloos.

Gr. Wil

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-06-2012 11:48 pm
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Wil,

Ik heb het relais gecontroleerd zoals je beschreef.
Hij schakelde inderdaad niet.
Ik heb toen een nieuwe besteld bij Nico Baas.
Hij zit er nu in en de claxon werkt weer zoals het hoort
Ik heb ook op het net een site gevonden waar wat meer info over de relais nummers te vinden is.
Het gaat wel over een VW bus maar zoals je al schreef de nummers voldoen aan een bepaalde standaard dus ik kan hem wel gebruiken.
Dank hiervoor.
Grt Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-06-2012 12:46 pm
Share: