Menu Sluiten

Forum

ampere meter
 
Notifications

ampere meter  

 
rvdsteen
(@rvdsteen)
Lid

hallo lezers,
Wie kan mij vertellen hoe ik een smith ampere meter moet aansluiten?De meter geeft een waarde aan van -30tot+30Amp.
eventueel schema of foto doormailen.
Meter moet ingebouwd worden in een spit MK IV (accu is 55Amp)
Dank voor jullie reakties

Citaat
Geplaatst : 22-06-2008 10:25 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Bij de aansluiting van een ampere mater zorg je er voor dat ALLE stroom via die meter loopt. Dat is een groot risico. Bij defectraken heb je geen stroomvoorziening meer en kan je niet meer rijden. Door het gebruik van een Voltmeter heb je eigenlijk dezelfde infromatie maar niet die risico's. Bovendien hoef je je stroominstallatie niet aan te passen.
Op grond hiervan heb ik ook afgezien van het monteren van een amperemeter.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-06-2008 9:26 am
Carl Verboom
(@carl)
Lid

Hallo R?,

Het aansluiten van een Amperemeter is heel eenvoudig. Er is echter een aantal zaken waar je op moet letten. Alle stroom, met uitzondering van de startstroom, die van de accu naar de verbruikers gaat, en de stroom die van de dynamo naar de accu gaat vloeit door de meter. De stroom die er doorheen moet kan met pieken heel hoog zijn, hoewel ik hem bij mij in de auto nog nooit meer dan 15 A heb zien aanwijzen, en dan ook nog maar heel kort. Je moet er dus voor zorgen dat je de meter aansluit met een kabel die in ieder geval minstens de stroomsterktes aankan die ook op de schaal van de meter staan. Hou voor de zekerheid maar 40 A aan. Omdat al die stroom door de meter gaat, doet niets het meer wanneer de meter stuk gaat. Mocht het voorkomen dat ineens niets het meer doet, kijk dan eerst even of het niet aan de Amperemeter ligt. Sluit de Amperemeter daarom dus zodanig aan dat de aansluiting met weinig moeite weer ongedaan kan worden gemaakt.

En dan nu het aansluiten, stap voor stap.

Open de motorkap en maak de massa van de accu los.
Vlak voor de voorruit, ongeveer in het midden, zie je een kastje waar een aantal draden op is aangesloten.
De bruine draden maak je los, ze zitten achter een dikke moer op een draadeind.
Knijp aan allebei de draden van je Amperemeter een oog waarvan het gat dezelfde diameter heeft als de ogen aan de bruine draden.
Neem een bout van ongeveer dezelfde dikte als het draadeind, rijg de bruine draden eraan, samen met één van de draden van je meter en schroef er een moer op, stevig aandraaien.
Dit klompje stevig intapen met isolatieband.
De andere draad van je Amperemeter bevestig je op de aansluiting waarvan je zojuist de bruine draden hebt verwijderd.

Klaar.

Sluit de accu weer aan en doe je licht aan. De meter moet nu in de min gaan staan. Wanneer hij in de plus gaat staan, moet je even de draden aan de achterkant van de meter omwisselen.

Wanneer je je meter op deze manier aansluit kun je bij een storing heel snel de originele aansluiting weer herstellen (nietwaar, Maurits?).

Het grote voordeel van een Amperemeter t.o.v. een Voltmeter is, dat je snel in de gaten krijgt wanneer er iets niet klopt met dynamo, accu of verbruikers. Een Amperemeter is een hele saaie meter, wanneer alles goed gaat staat hij vrijwel continu op nul. Alleen wanneer je net gestart bent zal hij een tijdje in de plus staan, op dat moment wordt de uit de accu verbruikte stroom weer aangevuld. Heel zelden (hopelijk) staat hij af en toe in de min. Bijvoorbeeld wanneer je in het donker in de regen met je voet op de rem bij het stoplicht staat te wachten om linksaf te slaan. Het zou namelijk kunnen voorkomen dat op dat moment, bij stationair toerental, je dynamo niet genoeg stroom levert om alle verbruikers van stroom te voorzien. Op dat moment wordt er stroom uit de accu gebruikt en dus gaat je meter in de min. Wanneer het stoplicht groen wordt en je rijdt weer weg, zal de meter even een beetje in de plus gaan en daarna weer op nul gaan staan.

Wanneer je meter tijdens het rijden in de min blijft staan is er iets niet in orde, en wordt je tijdig gewaarschuwd. Aan een voltmeter heb je wat dat betreft niet zoveel, want het verschil tussen net genoeg of te weinig laadstroom kun je daar niet aan aflezen. Bij ingeschakelde verbruikers zal het voltage namelijk altijd dalen, ook wanneer alles in orde is. Het is moeilijk te bepalen hoeveel daling "teveel" is.

Succes ermee.

Groetjes van Carl.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-06-2008 8:43 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

complimenten Carl,
helder verhaal

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-06-2008 8:52 pm
rvdsteen
(@rvdsteen)
Lid

Dank voor de uitleg.

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-06-2008 12:13 am
Carl Verboom
(@carl)
Lid

Hoi allemaal,

Schopje t.b.v. Eric.

Groetjes van Carl.

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-10-2009 1:01 pm
Share: