Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
ampere meter
Bij de aansluiting van een ampere mater zorg je er voor dat ALLE stroom via die meter loopt. Dat is een groot risico. Bij defectraken heb je geen stroomvoorziening meer en kan je niet meer rijden. Door het gebruik van een Voltmeter heb je eigenlijk dezelfde infromatie maar niet die risico's. Bovendien hoef je je stroominstallatie niet aan te passen.
Op grond hiervan heb ik ook afgezien van het monteren van een amperemeter.
ron
Hallo R?,
Het aansluiten van een Amperemeter is heel eenvoudig. Er is echter een aantal zaken waar je op moet letten. Alle stroom, met uitzondering van de startstroom, die van de accu naar de verbruikers gaat, en de stroom die van de dynamo naar de accu gaat vloeit door de meter. De stroom die er doorheen moet kan met pieken heel hoog zijn, hoewel ik hem bij mij in de auto nog nooit meer dan 15 A heb zien aanwijzen, en dan ook nog maar heel kort. Je moet er dus voor zorgen dat je de meter aansluit met een kabel die in ieder geval minstens de stroomsterktes aankan die ook op de schaal van de meter staan. Hou voor de zekerheid maar 40 A aan. Omdat al die stroom door de meter gaat, doet niets het meer wanneer de meter stuk gaat. Mocht het voorkomen dat ineens niets het meer doet, kijk dan eerst even of het niet aan de Amperemeter ligt. Sluit de Amperemeter daarom dus zodanig aan dat de aansluiting met weinig moeite weer ongedaan kan worden gemaakt.
En dan nu het aansluiten, stap voor stap.
Open de motorkap en maak de massa van de accu los.
Vlak voor de voorruit, ongeveer in het midden, zie je een kastje waar een aantal draden op is aangesloten.
De bruine draden maak je los, ze zitten achter een dikke moer op een draadeind.
Knijp aan allebei de draden van je Amperemeter een oog waarvan het gat dezelfde diameter heeft als de ogen aan de bruine draden.
Neem een bout van ongeveer dezelfde dikte als het draadeind, rijg de bruine draden eraan, samen met één van de draden van je meter en schroef er een moer op, stevig aandraaien.
Dit klompje stevig intapen met isolatieband.
De andere draad van je Amperemeter bevestig je op de aansluiting waarvan je zojuist de bruine draden hebt verwijderd.
Klaar.
Sluit de accu weer aan en doe je licht aan. De meter moet nu in de min gaan staan. Wanneer hij in de plus gaat staan, moet je even de draden aan de achterkant van de meter omwisselen.
Wanneer je je meter op deze manier aansluit kun je bij een storing heel snel de originele aansluiting weer herstellen (nietwaar, Maurits?).
Het grote voordeel van een Amperemeter t.o.v. een Voltmeter is, dat je snel in de gaten krijgt wanneer er iets niet klopt met dynamo, accu of verbruikers. Een Amperemeter is een hele saaie meter, wanneer alles goed gaat staat hij vrijwel continu op nul. Alleen wanneer je net gestart bent zal hij een tijdje in de plus staan, op dat moment wordt de uit de accu verbruikte stroom weer aangevuld. Heel zelden (hopelijk) staat hij af en toe in de min. Bijvoorbeeld wanneer je in het donker in de regen met je voet op de rem bij het stoplicht staat te wachten om linksaf te slaan. Het zou namelijk kunnen voorkomen dat op dat moment, bij stationair toerental, je dynamo niet genoeg stroom levert om alle verbruikers van stroom te voorzien. Op dat moment wordt er stroom uit de accu gebruikt en dus gaat je meter in de min. Wanneer het stoplicht groen wordt en je rijdt weer weg, zal de meter even een beetje in de plus gaan en daarna weer op nul gaan staan.
Wanneer je meter tijdens het rijden in de min blijft staan is er iets niet in orde, en wordt je tijdig gewaarschuwd. Aan een voltmeter heb je wat dat betreft niet zoveel, want het verschil tussen net genoeg of te weinig laadstroom kun je daar niet aan aflezen. Bij ingeschakelde verbruikers zal het voltage namelijk altijd dalen, ook wanneer alles in orde is. Het is moeilijk te bepalen hoeveel daling "teveel" is.
Succes ermee.
Groetjes van Carl.
Hallo Carl,
Met hetgeen jij hebt geschreven over het aansluiten van een ampèremeter ben ik vandaag aan de slag gegaan. Had bij Merlin in de VK een metertje van 60 ampère gekocht en bij Amazon een setje tinned copper eyelets ring connectors van Clarks met tang. Voor de geleiding van de stroom heb ik 2,5mm2 draad gebruikt.
Zoals je al schreef is het best simpel, en mocht het ooit kapot gaan dan is de originele setting zo weer gefixt. Het was wel even spannend toen de accu weer werd aangesloten. Het werkt.
dank voor je uitleg.
Peter
Leuk dat na 15 jaar iemand nog iets heeft aan mijn beschrijving… Mijn dashboard layout… oliedruk links naast de snelheidsmeter, Ampère onder de choke, Volt op de plek van de lichtschakelaar, en vacuüm en klok rechts. Verder nog een Terratrip en VDO minicockpit tbv ritten, binnenverlichting boven de verwarmingsschuiven, kaartleeslamp en wat schakelaars voor de extra verlichting.
Hallo Carl, 1 dashboardje vond ik heel bijzonder in Baarn, 100 jaar Triumph. Daar heb ik dan ook een foto van gemaakt. Enigste waar ik mee een beetje mee loop te klooien dat ik de uitsparingen van al die meters er niet goed ingezaagd krijg. Heb thuis alle gereedschappen liggen maar durf er nog niet aan. Ik loop je 28 oktober wel tegen het lijf. Mijn dochter, onderhoudsmonteur voor vliegtuigen in Hoogerheide, gaat navigeren.
Om nog even terug te komen op de installatie van de ampèremeter. In 1985 was ik nog jong en heb ik alles met de toenmalige ducktape bevestigd. Nu, een aantal jaren later, heb ik met de juiste tools aan de brede klemmen van de meter (9,6mm) de juiste schoentjes gevonden en aan de uiteinden met Clarks onderdelen en tang een groot oog geklemd. Daarna een korte bout gepakt met moer, goed aangedraaid en met, ja dus, ducktape, geïsoleerd. Een kind doet de was.
Tot ooit
Peter