Forum
achteruirijlichten

Hallo,
Na een periode van de stilstand, heb ik de spifire nagekeken.
Alleen de achteruitrijlichten doen het niet.
Heel vreemd: er zit spanning op zodra de achteruit wordt ingeschakeld, alleen wanneer ik de draad op het lampje plug valt de spanning weg????//
Dus lampje met fitting uit het lampenhuis met het draad van de achteruit aangesloten blijft er spanning opstaan alleen zodra ik de fitting terugplaats valt de spanning weg???( dus als het massa maakt)
Wie kent dit probleempje?
groet jurgen

ik denk dat jouw gedachte dat de lamphouder massa maakt niet juist is want anders zou nl. het lampje gaan branden.probeer maar eens om een draad met echte massa bv. van de bumper of een andere goede aardplek aan de lamphouder aan te sluiten dan zal je zien dat hij brandt.
dus zorg dat de lamphouder goed massa maakt en dan is het probleem over. groet cor


Jurgen
Meten is weten.
Heb je een multimeter?
Zoniet probeer dan eens zo'n ding aan te schaffen.
Ik heb er laatst ook een paar gekocht voor 5 euro per stuk.
Heb je die wel, probeer dan eens wat situaties Ohms te meten:
met lampje, zonder lampje, wel behuizing tegen massa, behuizing los van massa bewegen van de draden, enzovoort.
Er rolt dan van zelf een antwoord uit.
Piet

soms wil er ergens stroom op staan,
maar niet gaan stromen.
als de weerstand in de schakelaar te hoog is (corrosie, vuil)
dan laadt hij zich op als 12 volt,
maar als hij de stroom moet doorgeven, dan komt er niet
genoeg stroom doorheen om een lampje te laten branden.
meet dan eens tussen de schakelaar en het lampje en sluit
hem aan.
is er eerst 12v en daarna nog maar 2v, dan is de schakelaar
of de bedrading, of de stekkertjes ergens vervuild.




Mischien ten overvloede.
Heb je de soldeeraansluiting van het lampje zelf al eens nagekeken?
Even eruit halen, schuurpapiertje er over, of even over de grond of tegen de muur schuren. En weer monteren.
Wil nog wel eens helpen.
Lampje(s) los ook al geprobeerd (met acculader)
Ik schrijf dus niet uitgeprobeerd.
Bewust niet want als je hem UIT probeert weet je niet of hij wel AAN wil. haha
Piet

Hallo, Ze doen het weer.
De lampjes getest op de accu, alles oke.
Toen weer in de behuizing, Nix!
Weer gedraaid en gefriemeld en ineens doen ze het weer.
Dus toch corrosie, al begrijp ik er geen jota van waarom ze het niet deden zodra de massa kontakt maakte? terwijl er keurig 12 V opstond en wegviel als ik kontakt maakte met massa?
gr jurgen



Hallo Leo,
Daar ben ik het volkomen met je eens, raar materiaal wat niet goed geleid!
En inderdaad volkomen verrassende, maar bekende Triumph eigenschappen: je controleert alle lampen , ze doen het en tijdens de keuring verrekken die krengen het!!!!!!!!!!
gr. jurgen

Heren,
Weer deed het probleem zich voor en ik werd er nu echt ziek van.
De complete zondag voor uitgetrokken en op zoek gegaan.
Het antwoord van Pluisje had ik het meeste aan en gaf aan waar ik het moest zoeken.
Wat blijkt nu: er kwam 12 V door op het draadje bij het lampje, maar op het moment dat ik massa aansloot verdween de stroom. Het lampje heb ik volgens Pietje Precies gecontroleerd en deed het! Zeer vreemd, maar pluisje gaf het goede antwoord!
En inderdaad, ter hoogte van de benzinepomp zat een breukje in de groen/bruine draad van de achteruitrijlichten, die ik niet kon zien door de smurrie die erop zat.
Een nieuwe verbinding gemaakt, gaf vervolgens 12 V aan. Aangesloten, maar opnieuw hapering in voltage. Aansluitend de koppeling/stekkertjes ter hoogte van de benzinepomp schoon geschuurd en het werkt weer perfekt.
Dus het antwoord van Pluisje is het juiste : ergens zijn dan draad, schakelaar of stekkertjes vervuild, geoxideerd of beschadigd.
Pluisje bedankt!!!!!!
groetjes jurgen