Menu Sluiten

Forum

Aarddraad claxon
 
Notifications

Aarddraad claxon  

Pagina 1 / 2
 
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Hoi,

Kan iemand mij vertellen waar de aarddraad onderaan de stuurkolom bevestigd moet worden. Volgens mij mis ik de aardkabel. Mijn claxon doet het soms wel en soms niet.

Als ik nu op de claxon druk dan krijg ik zelf een stroomschok.

Alvast bedankt.

Groetjes René.

Citaat
Geplaatst : 30-08-2010 8:59 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste rené,
je moet wel een erg gevoelige natuur hebben om een schok van 12v te kunnen voelen maar dat is vast een grap.
op alle schema´s staat dat de schakelaar van de claxon eerst een relais in werking stelt.het maakkontakt van dit relais stuurt de claxon´s aan.dat relais is nodig omdat de claxon aardig wat stroom trekt en dan zou het wat fragiele kontakt in het stuur snel verbranden.
dus er zijn 3 mogelijkheden voor storing.
het relais is misschien slecht.
het stuurkontakt maakt slecht kontakt,daarvoor moet je dat even uit elkaar halen dan kan je het draadje dat met massa verbonden moet zijn volgen en beter vastmaken.
de claxons kan je ook instellen op maximaal geluid misschien zit daar iets mis.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-08-2010 10:28 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Hallo Cor,

Jij zegt dat je de claxons op sterkte in kan stellen.
Hoe doe je dat...?

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-08-2010 10:56 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

Hetzelfde probleem hier gehad, maar dan zonder schokken. [:D] Af en toe deed er een het, meestal niet. Blindgezocht naar dat toeterrelais, maar niet gevonden. In het Haynes reparatiemanual staat een schema zonder claxonrelais, voor een RHD 1500 vanaf commisienummer 100020. Een schema voor LHD vanaf dat nummer staat er niet in. Nouja. Mijn spit heeft dus geen toeterknop in het stuur, maar werkt door de grootlichtschakelaar in te drukken. Uiteindelijk heb ik de toetetjes maar vervangen, de prijs viel ook best mee, en het probleem is over. Om he zeker te weten, probeer even een draadje rechtstreeks vanaf de accu naar de toeter(s). Als ze alleen maar klikken, hebben ze hun beste tijd wel gehad.
Overigens kun je via 12 v heel goed beste schokken krijgen, probeer de hete kant van de bobine maar eens. Een relais of de toeters zelf bevatten ook spoelen, die bij onderbreken van de stroom flinke spetters opleveren.

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-08-2010 1:19 am
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Hallo,

Volgens mij heeft niet iedere Spit een relais voor de claxon. De latere versies, waarbij de linker hendel op de stuurkolom de claxon bedient, hebben geen relais. Die van mij heeft deze in ieder geval niet (overigens nu wel). Zolang het een enkelvoudige claxon is kan dit ook wel. Vanuit een constante stroomdraad staat de stuurkolom schakelaar onder spanning. Het indrukken van de linker hendel zet de claxon onder spanning. Paars/zwarte draad. De ander draad aan de claxon (zwart) is de massa.
Als een claxon het soms wel en soms niet doet zal het niet de geluidsinstelling zijn (als ik het goed herinner een boutje op de claxon die het membraan strakker of losser stelt). Handig is om eerst even de werking van de claxon te testen door op de contacten even 12volt (plus en min) te zetten. Werkt deze goed dan zal het een contactprobleem ergens anders zijn.Gezien de leeftijd van deze voitures is dit heel wel mogelijk natuurlijk.
Test daarom ook even of er wel 12 volt op de claxon komt bij het indrukken, en of er wel goed massa gemaakt wordt. Gebruik contact spray om de contacten weer "vive" te maken. Als foto upload ik een schema dat ik ooit ergens gevonden heb. Hierop staat geen claxon relais. De bedrading van mijn Spit (1979) komt nagenoeg overeen met dit schema.

Gr, Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-08-2010 1:25 am
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Ai,
tijdens mijn typen heeft josok een gelijk soortig antwoord net even eerder gepost. Vandaar de doublure.

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-08-2010 1:33 am
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Zoals ik nu het schema bekijk is de hoornknop in het stuur dus de plus aansluiting.
Blijft de vraag waar dan de aarddraad onderaan de stuurkolom voor is?

De claxon zelf is pas nieuw, maar hij doet het soms wel soms niet. Nu kan ik de stuurkolom ook iets naar me toe trekken en weer terug duwen.
Zou dat er iets mee te maken hebben?

Alvast bedankt voor de overige reacties.

Groeten René.

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-08-2010 1:38 am
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Pas op René,

Heb je een claxon knop midden op het stuur (dus een MK Itm IV), of zoals ik heb omschreven wordt de claxon bediend via de linker hendel (richtingaanwijzers). Is de claxonknop midden op het stuur dan zal het indrukken massa maken en gaat dit schema niet meer op.En is er hoogstwaarschijnlijk wel een relais aanwezig.

Als je een stroomschok krijgt betekent dit dat er correct spanning op komt te staan. Ik neem aan dat je de schok krijgt als je de aarddraad (massadraad is een beter woord) vasthoudt en op de claxon drukt. Dan zou dus de massa draad niet goed zijn aangesloten. Dit kun je testen door (tijdelijk) een extra massa verbinden aan te leggen. Waar een en ander op aangesloten dient te worden is van hieruit moeilijk te zeggen. Alles open maken en de draadjes gewoon volgen. En/Of gebruikmaken van een weerstandsmeter.

In de bijlage een schema van een oudere spit waar de claxon dus werkt midden op het stuur en er een relais tussen zit.

Suc6. Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-08-2010 1:54 am
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

René, het helpt echt wel, als je iets meer verteld over jouw spit. Als ie een drukknop in het midden van het stuur heeft, dan zit er dus wel een claxonrelais in. Dat relais zit bovenop de firewall, dus redelijk open voor de elementen, en kan dus wijlen zijn. Aan de andere kant, beweging in de stuurkolom, samen met het schokkenverhaal zou ook best een losse aarddraad zijn. Ik zou me eigenlijk meer zorgen maken over dat losse stuur [xx(] Op de tekeningen verdwijnt de draad van de claxonring in de stuurkolom, om er nooit meer uit te komen. Een redelijke veronderstelling is dan,.dat die draad aan de onderste beugel van de stuurkolombevestiging bevestigd zit en dat die beugel los zit? Dus schuif ´s onder de dash, met een goede zaklantaarn, en controleer voordat je weer gaat rijden!.
Ennu neem een mobile telefoon mee voor het geval je er niet op eigen kracht meer onder dat dashboard vandaan komt. [8D]

Groetjes

Jos Okhuijsen
PL 101
99801 IVALO
Finland
+358405007853
[img] http://albumi.fotokone.fi/albums/Show/24082010410_G.thumb.jp g" />

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-08-2010 2:17 am
Geert Paul Weeda
(@geertpaul)
Lid

Allen,

Een vroege 1500 heeft net als eerdere typen de bediening van de claxon in het midden van het stuur. Alleen de late 1500 niet.

Groeten,

Geertpaul Weeda

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-08-2010 2:32 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste henk,
bij vele claxons zit er een instel mogelijkheid omdat ook daar slijtage kan optreden zodat de boel niet meer zo lekker vibreert.
soms is het een moertje over een boutje waarin een gleufje voor een schroevendraaier zit .
door het moertje te lossen kan je het boutje draaien,dat doe je tijdens het toeteren zodat je het verschil kunt horen.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-08-2010 11:46 pm
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Hoi ieder die reageert,

De vraag iets meer te vertellen van mijn Spit.
Welnu, hij is van 1977, 1500TC.
Er is niet veel speling op het stuur maar wel iets.
Claxonknop zit midden in het stuur. Ik heb een houten stuur met metalen spaken van monolite. Als ik een spaak vast houd en toetert dan krijg ik een schok, en de claxon doet het niet. In het onderdelenboek zie ik een aardkabeltje onderaan het stuurhuis, bij mij zit dat er niet. Zou dat ermee te maken kunnen hebben of is het middencontact de plus?
Josko zegt dat het relais op de firewall zit. Waar is dat??

Blijf zoeken naar een oplossing.
Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten René.

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-09-2010 2:09 am
spit1600
(@spit1600)
Lid

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Spitfire uit 1977 met de claxon midden op het stuur. De oplossing van de vorige eigenaar was een schakelaar op het dashboard, maar dat vond ik geen goed idee.
Hoe het hoort te werken:
De 12V+ zit op de claxons (of bij voorkeur op het relais van de claxons, zoals het bij mij nu zit). De andere zijde van het relais (eigenlijk de -) gaat naar een ring in het stuurhuis. Hierover glijdt een koperen pen die vervolgens verbonden is met de schakelaar midden op het stuur. Die schakelaar maakt vervolgens contact met het stuur, wat dus een goede massa zou moeten zijn.
Daar begint nu juist het probleem, want het stuur is verbonden met de stuurstang die in pricipe geen goed contact maakt met de massa. De stuurstang maakt via een flexibele koppeling contact met het stuurhuis, die vervolgens middels tandwielen en (glij-)lagers contact maakt met de behuizing van het stuurhuis die vervolgens in rubbers is opgehangen op het chassis. Deze massa is dus ronduit beroerd.
Wat was nu bij mij de oplossing:
- eerst de aansluiting van de ring in het stuurhuis gerepareerd (die was namlijk losgegaan).
- vervolgens een massadraad gelegd over de flexibele koppeling tussen de stuurstang en het stuurhuis (gewoon op beide bouten van die flexibele koppeling)
- ten slotte een massadraad gelegd tussen het smeerpunt op het stuurhuis en het chassis (op de bout waarmee de u-beugel van de radiator op het chassis wordt gemonteerd) (en deze laatste inclusief vertande ringetjes om ook werkelijk contact te maken).

Hierna heb ik nooit meer problemen met de claxon gehad.

Marco Pieterse
www.CCEE.nl

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-09-2010 12:27 pm
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Hoi Marco,

Ik denk dat dit ook het probleem bij mij is want de 'massadraad' op het stuurhuis mis ik dus zoals gemeld.
Waarschijnlijk dus hetzelfde probleem. Zal eens kijken of dit voor mij ook de oplossing is.
Ik hou een ieder op de hoogte.

Bedankt.

Groeten René.

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-09-2010 5:08 pm
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Vanavond nog even bezig geweest met het claxonverhaal.
Met een losse tijdelijke extra aardkabel doet hij het wel.
Van de week maar even het stuur demonteren en kijken of daar alles goed zit. En een massakabeltje onder de smeernippel en de bout van de radiateur aanleggen.

Weer een stuk verder opweg zo.

Weet iemand waar het relais voor de claxon zich bevindt.
Kon het zo niet vinden, zelfs niet op z'n kop onder het dashboard. Wellicht kijk ik er overheen?

Groeten René.

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-09-2010 11:34 pm
Pagina 1 / 2
Share: