Forum
aansluiten amperemeter


Eric,
Wat je wilt meten is of je dynamo de accu goed oplaadt.
Bij het starten zal de startmotor zo'n enorme stroom vragen, daar zijn de meeste amperemeters niet voor gemaakt.
Daarom wordt de amperemeter meestal na het startrelais aangesloten, dus tussen het startrelais en de zekeringkast.
Dan zijn er verschillende type Amperemeters, namelijk In-Line en Shunt types. Een In-line amperemeter sluit je direct aan, zodat alle stroom door deze meter gaat. Je moet wel dikke kabel gebruiken en het heel goed isoleren om kortsluiting te voorkomen.
Een Shunt type heeft een externe metalen strip (shunt), die als weerstand functioneert waarover de meter Volts meet die dan weer met ampere's corresponderen (wet van Ohm, U=I*R).
Hierbij sluit je dus de Shuntweerstand aan tussen het startrelais en de zekeringkast en ga je met twee draadjes naar je meter.
(een in-line amperemeter werkt feitelijk het zelfde maar heeft de shuntweerstand in de meter ingebouwd)
Dus het hangt er even van af welk type meter je koopt. De meeste zijn trouwens in-line types. Alleen VDO heeft Shunt types maar die passen totaal niet bij een Spit, ik vind alleen org. Smiths mooi.
Zelf ben ik geen voorstander van een amperemeter wanwege het feit dat dus meeste in-line types zijn, waar dus alle stroom doorheen gaat. Alleen maar meer kans op kortsluiting met een flinke brand tot gevolg... Ik heb zelf een voltmeter gemonteerd, dan kan je gewoon je accu spanning zien en weet je ook of het goed gaat met de electronenhuishouding.
Groeten
Kees
* * * Spifire 1500 '79 (niet meer helemaal) US * * *
"Het is mooi weer, zullen we met de rode auto gaan?"

kees, bedankt voor je reaktie.
ik heb dus een oude smiths in-line type.
kan je mij vertellen hoe deze op de juiste veilige manier aan te sluiten. Ik heb de andere reaktie cwel gezien, maar begrijp niet goed hoe de meter aangesloten dient te worden.
groet Eric

quote:
Originally posted by twangerdkees, bedankt voor je reaktie.
ik heb dus een oude smiths in-line type.
kan je mij vertellen hoe deze op de juiste veilige manier aan te sluiten. Ik heb de andere reaktie cwel gezien, maar begrijp niet goed hoe de meter aangesloten dient te worden.groet Eric
Eric, Deze wordt in serie met het te meten circuit geschakeld.
( de amperemeter word na het startrelais aangesloten, dus tussen het startrelais en de zekeringkast. zoals Kees al aangaf )
Zie ook het antwoord van Elmen, met foto
Frank

Eric,
Als je niet zoveel ervaring hebt met elektriciteit kan je beter even iemand met meer ervaring erbij halen, voordat je een dikke kortsluiting maakt. Vooral zo'n ampèremeter is wel tricky want het circuit daarvoor is ongezekerd... Het is daarom een heel goed idee om er een hoofdzekering van 50 ampere voor te zetten.
Ik wil je met alle plezier helpen, haal dan even zo'n 50 A zekering die je vast kan schroeven en kom maar langs op een zaterdag dan is het zo geregeld.
Groeten
Kees
* * * Spifire 1500 '79 (niet meer helemaal) US * * *
"Het is mooi weer, zullen we met de rode auto gaan?"


van de accu loopt er een dikke draad naar je accu schakelaar (indien gemonteerd)
van af de accu schakelaar of direct van de accu loopt er
een dikke draad naar het startrelais,
vanaf het startrelais gaat er een dikke draad naar de startmotor
en er zit een aansluiting op het startrelais met een hele boel
draden naar de rest van de auto.
als je een inline type monteert,
schroef je deze vast in de auto naast het startrelais
en haal je alle draden van de rest van de auto van het
startrelais af en op 1 kant van de inline-"weerstand".
stroom gaat nu van de accu naar het startrelais,
naar de inline-"weerstand", naar de rest van de auto,
maar niet naar de startmotor.
monteer hem dus niet tussen de accu en het startrelais
of tussen de startrelais en de startmotor, dan gaat het fout...
een simpele dikke verbinding tussen de weerstand en het
startrelais maakt het af
en daarna meet je het voltage over de weerstand.
zelf heb ik een ampere meter in line geprobeerd,
maar tijdens de montage heb ik al 2 keer dikke rook gehad
omdat de achterkant niet beschermd was
en na het aanslingeren van mijn verlichting ging ik over de
60 Amphere heen en was het snel einde oefening met
de meter zelf.
ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

Hee Bernard,
Meer dan 60 A voor de verlichting? Wat voor lampen heb je daar wel niet inhangen? Zelfs als je er halogeen in hebt zitten heb je maar 5 A per lamp, maal twee is 10A en dan nog een beetje voor de achterlichten en het stadslicht, maar 60? Dat vind ik wel heel veel.
Groetjes van Carl.


opstarten Xenon verlichting vraagt veel Amphere, daarna zakt het in...
maar het zou ook kunnen dat de meter al een beetje af week..
[img] http://www.pluisje.nl/spitfire/DSC02982s.JP G" />
maar goed, het feit blijft dat bij een verkeerd model Amphere
meter al deze stroom gewoon door je dashboard heen loopt..
ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.