Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Aanhoudend start probleem

Hallo allemaal,
Ik wil hierbij even een aanhoudend probleem delen in de hoop dat iemand mij kan helpen;
Vanaf dag 1 draait mijn startmotor ongeveer de helft van het aantal toeren dat hij zou moeten draaien. Hierdoor is met koude motor starten altijd weer een uitdaging.
Inmiddels de volgende actie's genomen
Startsolonoid vervangen
De kabel van de solonoid naar de startmotor vervangen ( dikker exemplaar )
Startmotor laten reviseren
Nieuwe accu. ( 45 Ah )
Wat valt me op;
Tijdens starten draait startmotor langzaam en na verloop van tijd ( 5 keer starten) loopt hij zo langzaam dat het net is of de (nieuwe/) accu leeg is.
Maakt niet uit zomer / winter
De kabel tussen startsolonoid en de startmotor voelt dan warm aan. ( lijkt normaal gezien stroomsterkte maar is dat ook zo? )
De aardekabel blijft gewoon koud
Als de motor eenmaal loopt en ik hem afzet gaat de tweede keer starten direct na 1 seconde
Verder is het zo dat ik de positieve pool van de accu onderbreek via een sleutelschakelaar. Dus +pool accu > onderbreker > Startsolonoid ( Kan dat van invloed zijn? )
Als ik na de startpogingen de acculader op de ( veronderstelde ) lege accu zet dan zie ik een laadstroom van ca. 1,5 A en na een uurtje is de laadstroom 0 dus accu vol. ( met andere woorden ik start de accu volgens mij dus niet leeg )
Dan nu de vragen:
Kan ik de kabels ( plus naar de startmotor en de aarde van - pool naar het chassis ) controleren op een te hoge (overgangs)weerstand met behulp van een multimeter? Als ik mijn oude natuurkunde boeken opzoek dan moet ik theoretisch kunnen uitrekenen wat de weerstand mag zijn volgens mij.
Wat is de beste plek voor de onderbreker. Tussen de + of tussen de -?
En dan de belangrijkste vraag > Waar zou ik nog meer naar de oorzaak kunnen zoeken?
PS
Als de motor loopt dan gaat hij verder als een speer!
betreft 1500 TC 1979
Ronald


De verdenking gaat sterk uit naar de doorvoer van de stroom naar de collector van de startmotor. Het kan zijn dat de isolatie van het boutje waaraan je de startmotorkabel vastmaakt niet perfect is en lekstroom doorlaat naar het huis van de startmotor. Maar een deel van de aangevoerde startstroom gaat door de windingen van de startmotor een deel vleoit weg naar de aarde. Vandaar de halve draaisnelheid en dat de accu na 5 keer starten leeg is. De kabel naar de startmotor wordt (erg) warm doordat er in korte tijd zoveel stroom doorgaat. Het kan zelfs zijn dat het kabeloog van de stroomkable bij de strtmotor net met een klein punje 'aarde' raakt. Dus, als je het oog eraf neemt kijk dan of het ergens tegenaan komt.

Ronald
Als ik het goed begrijp draait de startmotor te langzaam rond als de motor nog niet heeft gelopen.
Dit geeft voor mij aan dat er spanningsverlies is of de lagerbusjes zijn aan vervanging toe
deze worden zeer veel over het hoofd gezien is mijn praktijk ervaring.
Advies is wissel je startmotor even uit met een startmotor van een goede Spitfire vriend
of vervang hem meteen kosten ongeveer 50,00 €
Jan

Beste allemaal,
Dank voor de reacties. Ik wilde vandaag de startmotor uitbouwen om zoals fournier aangeeft eens te kijken hoe het zit met de isolatie tussen de bout en het huis van de startmotor. Ik maak dus de kabel los en wat schets mijn verbazing .... met een beetje rommelen valt de opgeperste klem zo van de kabel af. Nadat ik de kabel ook bij de startsolonoid loshaalde kwam ik erachter dat met een beetje friemelen ook aan die kant ik de geperste klem er zo af kon trekken. En dat was dan dus een nieuwe kabel !!!!!! Nou eerst die maar eens laten herstellen en goed vast laten persen. Ik vermoed dat daar al veel power verloren is gegaan. Mocht dat het euvel niet verklaren dan gaan we de adviezen verder opvolgen. Ik heb nog een paar maanden de tijd ...
@Jan > Ik heb een jaar geleden een nieuwe startmotor gekocht alleen bij deze greep de bendix niet altijd netjes in op de startenkrans. Dat geeft een afschuwelijk geluid. Kreeg het niet voor elkaar om dat goed te maken dus heb destijds de oude startmotor laten reviseren. Deze grijpt 100% goed aan. wat bedoel je overigens met " de busjes" ?
Ronald

Ronald
Met de lagerbusjes bedoel ik de twee bronzen lagerbusjes welke aan de voor en achterkant van startmotor zijn gemonteerd waar het anker in ronddraait
Wij deden vroeger de zg kabelschoenen van de startkabels solderen met tin of zilver
De oorzaak van het niet juist ingrijpen van het bendixtandwiel in de starterkrans is dat deze bendix niet het juist aantal tanden heeft.
Jan

beste Jodocus
Dat de kabels niet goed op de kabelschoenen bevestigd zijn is natuurlijk niet goed en zal onmiskenbaar voor een spanningsval zorgen.
Maar wat wel vreemd is dat indien de motor warm is hij kennelijk in eens start met de juiste draaisnelheid van de startmotor.
groeten Ben

Ik denk dat dat maar zo lijkt.
Als de motor warm is is de weerstand die de startmotor moet overbruggen veel kleiner. Hij zal daardoor sneller rondgaan dan bij de koude start. De vraag is echter of hij dan ook het vermogen zou kunnen leveren zoals het zou moeten. Ik denk het niet.
Daarbij kan temperatuur ook een grote rol spelen in overgangsweerstanden.
Gelukkig is er een probleem gevonden en is dat meestal het begin van de oplossing.
Succes.

Inmiddels de kabel van solonoid naar startmotor vervangen , maar hetzelfde resultaat. Langzaam draaiende startmotor die na 5 keer starten helemaal ermee stopt alsof de accu leeg is. Niet aleen werd de kabel naar de startmotor warm, ook de starttmotor zelf en het begon ook te ruiken. Conclusie: Oorzaak ligt toch bij de ( gereviseerde? ) startmotor. Daarna de startmotor uitgebouwd en vervangen door een eerder aangeschaft exemplaar dat op de plank lag. Resultaat > Starten als een t..t!
Alleen met deze startmotor was het probleem dat hij af en toe de starterkrans mist. Ik heb van beide exemplaren het aantal tandjes op de bendix vergeleken en beide 11. Toch zien ze er niet exact hetzelfde uit. Ik ga binnenkort naar het bedrijf dat de "oude" startmotor heeft gereviseerd terug en vraag of ze de bendix kunnen overzetten van de oude gerviseerde naar de nieuwe startmotor of een gelijksoortig exemplaar plaatsen.
Kan ik op een mooie winterdag toch nog een keertje de weg op ...
Daarmee hoop ik dat het probleem eindelijk is verholpen. Ga daarna de " oude gereviseerde " startmotor maar eens demonteren en kijken waar nu de oorzaak lag.
Dank voor de reactie's
Ronald

Beste meedenkers,
Afgelopen week met beide startmotoren richting revisiebedrijf.
Wat blijkt; bij de begin 2011 gereviseerde startmotor ( originele exemplaar 1978 ) was het anker gebroken. Revisiebedrijf heeft dit gratis verholpen. De nieuwe startmotor meteen laten voorzien van een identieke bendix als het oude exemplaar. Daarmee zit de oude startmotor weer in de auto en de nieuwe startmotor op de plank als reserve.
Het blijkt bij navraag dat de bedix op een nieuwe startmotor kan afwijken. Mocht je na het plaatsen van een nieuwe startmotor merken dat hij de starterkrans af en toe mist dan is dat het probleem.
Groet en een mooi 2012 toegewenst aan allen!
PS
Auto start weer als vanouds!