Menu Sluiten

Forum

zoek een leuk inlaa...
 
Notifications

zoek een leuk inlaat-spruitstuk  

 
pluisje
(@pluisje)
Lid

voor een injectie 'experiment' ben ik op zoek naar een inlaat spruitstuk.

omdat ik er een 2 hands gasklep van een golf op ga zetten,
zoek ik een amerikaans spruitstuk.

liefst voor weinig [:D]
maar kennis en informatie is ook welkom;
misschien heeft er iemand ervaring met injectie en weet een betere
oplossing.

ps, ook een krukas-poelie heb ik nog nodig,
om aan te passen naar electronische ontsteking.

Citaat
Geplaatst : 18-09-2007 3:08 pm
michielvl
(@michielvl)
Lid

Wat voor motormanagement ga je gebruiken? Ook van een golf (motronic, K-Jetronic, Digifant 1 of 2?)
Ik denk dat het op zich niet heel moeilijk is als je netjes alle sensoren overbouwt en iemand hebt die een geschikte map kan schrijven.

Succes!

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-09-2007 10:47 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

ik ga mega-squirt gebruiken;
dan kan je hele maps voor de ontsteking ingeven
en MEERDERE maps voor de brandstof
en daardoor dus heel makkelijk switsen tussen LPG en benzine.

ook is het allemaal nieuw spul en netjes gedocumeteerd en
rete-flexibel.
zo kan ik in het begin gewoon de puntontsteking blijven gebruiken,
dan pakt i alleen de contact-onderbreking voor het toerental.
dan later een ring op de poelie monteren voor een betere toerental/
motor-positie bepaling, en de ontsteking via de mechanische
distributie via Mega-squirt.
en de laatste stap is dan geheel electronische ontsteking,
via het waist-spark principe.

zo hoeft het dus ook geen hele dure investering in 1 keer te zijn,
eerst de inlaat kant op oorde;
- megasquirt
- inlaat
- temp sensor
- gasklep + sensor
- injectors, benzine pomp en drukregelaar

en kan ik later verder kijken naar een nieuwe poelie, ontstekings
systeem en meer electronica.
en steeds meer mechanishe onderdelen er uit laten.

maar goed,
ik dacht dat er hier wel wat Spitfire's uit Amerika rond reden,
welke natuurlijk gelijk zijn voorzien van een dubbele SU
toen ze naar Nederland kwamen....
dus ergens moeten er wel wat enkele SU-inlaatjes liggen,
toch?

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-09-2007 10:11 am
fred.jansen
(@fred-jansen)
Lid

Ik kan je helaas niet helpen, Bernard, maar ik ben wel extreem geinteresseerd in wat je allemaal gaat doen. Ga je nog ergens een log bijhouden die we kunnen volgen? Met plaatjes, problemen, oplossingen en overwegingen? Hier in het Forum wat mij betreft....
Ik speel zelf wel eens met de gedachte om een Spit (met een minder goeie motor dan de mijne) helemaal electrisch te maken... [:)]

Groeten,
Fred.

------------------
"Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend"

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-09-2007 12:04 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

oh, met een minder goede motor?
de bedoeling is om het motorblok op 3 punten aan te passen,
1 is daarvan al aangepast,
ik heb 2 Lambda meters in de uitlaat.

de andere aanpassing is het inlaat spuitstuk, hierop moeten
injectoren en een gasklep komen.
hiervoor zijn er ruwweg weer 3 mogelijkheden;
- 4 injectoren in het spruitstuk zelf (voorkeur)
- 2 injectoren op de carburateur, op de plek van de huidige potten
- 2 injectoren in een geheel nieuwe trottlebody

een 3e aanpassing is niet direct nodig,
je monteert en 36 tands-wiel en sensor op de poelie,
zodat het motormanagement een duidelijkere krukas stand heeft.
deze is niet direct nodig, om dat ook via de puntontsteking het toerental
te bepalen is.

het enigste wat dus nu aangepast gaat worden,
is de lucht inlaat-kanaal en gasklep.
deze zou je in en middag weer kunnen verwijderen en heb je weer
de normale 2 SU-carb opzet.

de hele ombouw kan dus weer helemaal terug gedraaid worden,
het enige wat er van de motor af verwijderd wordt op de lange duur;
- onstekingshuis
- benzine pomp
- mechanische carb

op deze manier houd je dus alleen nog maar een
- krukas
- nokkenas
- nokkenas-aandrijving
- olie-pomp
- kleppen
- en klepstoters
als mechanische onderdelen over in de motor.
dit zal de betrouwbaarheid zeer ten goede komen.

maar goed;
voor nu zoek ik dus een inlaat spruitstuk,
het liefst voor 1 SU-carb,
maar er zijn ook kant en klare Throttle Body's te koop voor
een dubbele Weber
of zelfs 2 dubbele Webers
(dus 4 gaskleppen)

dus, wie heeft er wat leuks?[:D]
ik heb wat handelaren gebeld, maar die zijn nooit happig geweest
om de enkele SU-inlaat-spruitstukken op te kopen 2e hands,
omdat ze zeker wisten dat ze die nooit meer zouden verkopen.
dus ik neem aan, dat de mensen ze dus gewoon zelf nog in de
schuur hebben liggen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-09-2007 10:48 am
michielvl
(@michielvl)
Lid

Volgens mij heb ik er nog eentje thuis bedenk ik me nu, ik zal vanavond even kijken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-09-2007 10:56 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

als dat lukt, graag

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-09-2007 11:59 am
michielvl
(@michielvl)
Lid

Wat voor 'leuks' heb je in de aanbieding, als ruil [:p] ??

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-09-2007 12:47 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

tja...
als de Spitfire af is, mag u eens kijken? [:D]

een zacht prijsje is ook af te spreken....
en regelmatig zit ik in Nijmegen (in uw profiel)
dus versturen hoeft u ook geen moeite voor te doen.

quote:


Originally posted by fred.jansen

Ga je nog ergens een log bijhouden die we kunnen volgen? Met plaatjes, problemen, oplossingen en overwegingen? Hier in het Forum wat mij betreft....


ik ga het zeker bijhouden,
en ik hoop een 'standaard' neer te zetten voor de overige geïnteresseerden.
zoals ik het nu zie, is het aanpassen van de motor maar op laag
niveau;
alleen de inlaat en de uitlaat spruitstukken woorden aangepast
en de Poelie (45 euri nieuw) moet worden opgedraaid;
[img] http://www.teglerizer.com/fi/GT6_manifold/fimanifold_fullengine1.jp g" />

kortom, je spaart eerst de onderdelen op,
past alles aan totdat alles klaar is, de Spitfire blijft ondertussen gewoon
doorrijden.
en de ombouw moet in 1 middag te doen zijn
(en indien wenselijk, in 1 middag weer terug)

vervolgens zijn er dan eigenlijk 2 manieren om alles op te bouwen;
- nieuwe onderdelen
- andere auto als donor

de laatste kiest mijn voorkeur, om meerdere redenen;
- bij een distructie bedrijf mag je voor 100-150 euro alles van 1 auto
(rijdende auto) afslopen, zo heb je alles in 1 keer, voor weinig geld
- mocht er wat stuk gaan, weet je gelijk in Nederland bij de nederlandse
garage, voor dat type merk en auto de onderdelen te vinden
- de onderdelen zijn goed op elkaar af gesteld, zodat je niet te kleine
of te grote injectoren/pomp/gasklep door elkaar heen krijgt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-09-2007 1:48 pm
fred.jansen
(@fred-jansen)
Lid

Maar goed, je moet toch ook een motor management unit tunen dan ? Iedere motor heeft zo zijn eigen settings neem ik aan. Ik zag in je profiel dat je OBD2 als 'hobby' hebt en kennelijk ben je daar dusgoed in thuis. Dát zijn de interessante dingen die ik bedoelde, want dan ga je toch echt de diepte in. En met 'electrisch' bedoelde ik niet 'electronisch', maar in de zin van: op batterijen [;)].
Hou ons op de hoogte...

------------------
"Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend"

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-09-2007 7:21 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

tja, de eerste keer moet je de motor ruw instellen voor stationair,
dus de juiste injectors invoeren en de juiste gasstand en tempsensor.

maar, als de motor mooi stationair loopt, kan je een aantal simpele
runs maken, waarbij de lambda meter de motor corrigeert bij
te arme of te rijke setting.

na deze 4/5 runs, ga je je data uitlezen (zit een logger op) en ga
je deze data gebruiken om de computer te programmeren op
de flow-chart.
zodat de computer niet meer reageert op de lambda meter,
maar voorspelt wat de waarde moet zijn, voordat het de motor
in gaat.

tja en daarna moet je de choke nog inregelen
en bij welke temperatuur de fan aan slaat en
wanneer er een lampje moet gaan branden voor de volgende
versnelling [:D]

maar goed, dat is misschien Maart 2008 [;)]
nu eerst het inlaat spruit stuk en de onderdelen verzamelen
op de sloop

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-09-2007 12:23 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

we zijn een stapje verder,
vorrige week heb ik 2 inlaat spruitstukken gescoord,
1 van een SU-inlaat, deze was goed bruikbaar, maar viel toch
af door een probleem met de brandstof verdeling;
het is onmogelijk om 2 cilinders via 1 aanzuig kanaal van evenveel
benzine te voorzien, als de injectors in een vast patroon inspuiten,
maar de kleppen om en om open gaan, maar tussen 1 en 2 180 graden
zit en het dan 540 graden duurt voordat 1 weer open gaat.
dus in deze 540 graden krijgt cilinder 1 dus veel meer brandstof
dan dat er nog overblijft/ingespoten wordt in 180 graden voor cilinder 2.

uiteindelijk zijn de dus 2 weber spruitstukken geworden,
en deze 2 throttle bodies;
[img] http://www.autocross.nl/advertenties/p/6017.jp g" />
hierdoor krijgt elke cilinder gewoon even veel brandstof
en heeft de Clio van 1600c ongeveer 200pk gehaald,
voordat deze overleed en in onderdelen werd verkocht...

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-10-2007 2:25 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

zooo,

de computer is opgebouwd,
de bedrading is losjes aangelegd,
de nodige sensoren zijn geplaatst
en de nodige relais en zekeringen zijn toegevoegd.

ondanks dat het slecht weer was (koud)
toch een stukje gereden,
beetje kijken of de sensoren en logging constant is.

en een leuke uitdraai op de laptop,
want je weet;
"een Spitfire zonder computer is maar kaal"

[img] http://www.pluisje.nl/spitfire/1e%20run.jp g" />

dus... eerste run [:D]
data is een beetje verbouwd;
O2x5 + 5 (serie 3, geel)
rpm/1000 enz

de lucht en temp meter liggen los in de accu bak, dus die lopen langzaam
op, tot 22 graden onder de motorkap.
toeren doen normaal, jammer dat de versnelling er niet bij staat,
maar op Google Earth kan ik precies zien waar ik gereden heb en hoe laat [8D]

je ziet ook de O2 op en neer stuiteren,
dit komt door de carbuarteurs, deze staan gewoon te arm bij belasting.

en de laatste is de accu, weinig vreemds.

we zijn blij [^]

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-01-2008 5:29 pm
Share: