Menu Sluiten

Forum

Welke Benzine  

  RSS

(@haku63)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 2
05/04/2009 3:22 pm  

Hallo Spitfire liefhebbers,

Ik ben sinds november 2008 in 't bezit van 'n spitfire 1500TC bouwjaar 1979.
Nu heb ik van de week bij ELAN (TOTAAL) 95 loodvrij getankt,en heb daarna netjes loodvervanger toegevoegd.
Maar nu loopt de Spit sinds deze tankbeurt niet meer zo mooi....
Hij stotterd als ik even voor 'n stoplicht heb gestaan,of gewoon tijdens 't (weg)rijden.
Als ik de choke er even iets bijzet loopt de motor weer beter.
Ook loopt de motor iets door als ik de auto afzet.
Kan dit aan de soort (merk/octaangehalte)benzine liggen?
Wie heeft hier ervaring mee...wat kan ik 't beste(merk/octaangehalte) tanken?

Mvg Hans.


ReageerCitaat
(@fournier)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 827
05/04/2009 4:53 pm  

Ja, Hans,
ik weet niets van jouw auto en jij -gezien de aankoopdatum- waarschijnlijk nog maar (heel) weinig. Hoeveel heb je er al mee gereden? Was dit de eerste keer dat je ging tanken?
Wanneer de motor stottert bij het van stationair optrekken en het verholpen wrodt doordat je de choke iets uittrekt, wijst dat op een (te) arm mengsel.
Allereerst moet je dan nagaan of er geen 'valse lucht' wordt getrokken.Wanneer de afdichting tussen het spruitstuk en de kop niet 'volkomen' is zuig je daarlangs lucht naar binnen, waarin dan dus geen benzine zit. Als de verbinding tussen de carburateurs en het inlaatspruitstuk lucht doorlaat, zit daar dus ook geen benzine in.
Eerst dus de moeren waarmee het spruitstuk tegen de kop aanzit nalopen en zo nodig aandraaien. Dan die waarmee de carbs op het spruitstuk zitten.
Nu de carterontluchting. Vanaf het midden van de klepdeksel loopt een slang naar een T stuk vanwaar twee slangen naar de voet van de carburateurs loopt.
Maak de slangen bij de carbs los, druk het uiteinde van de ene met je duim dicht en steek het uiteinde van de andere in je mond. Wanneer je daaraan zuigt, moet er wel lucht toevloeien, maar je moet al snel behoorlijk weerstand voelen.
Is dat niet het geval, dan zuigen de carbureateurs aan deze slangen dus ook volop 'valse' lucht naar binnen, waarin geen benzine zit. Het kan zijn dat de slang die uitkomt op het klepdeksel daar niet goed aansluit, waardoor je daar een luchtlek hebt. Zijn de aansluitingen van de drie slangen op het T-stuk lichtdicht?
De oliepeilstok hoort met een rubbermanchet in het blok te steken. Wanneer dat manchet mist, of stuk is, heb je hier een luchtlek.
Is de kurkpakking onder het klepdeksel gaaf en heel?
Wanneer dit allemaal in orde is, is het de vraag hoeveel speling er op de asjes van de smoorkleppen zit. Wanneer je 'gas' geeft, draait de gasklep of smoorklep
in de body van de carburateur om zijn as. Omdat de motor bij elke zuigslag krachtig aan deze smoorklep trekt, slijt dit asje in het aluminium huis van de carburateur in. Dat kan zo ernstige vormen aannemen dat je daar zoveel valse lucht trekt, dat je de carburateurs nooit behoorlijk afgesteld kunt krijgen.
Neem de hevel waarmee de gasklep om zijn as gedraaid wordt tussen duim en wijsvinger en probeer of je een heen en weer gaande beweging in de richting vande gasstroom in de carburateur kunt maken. En, op en neer. Als het rammelt, ben je aan een revisie toe.
Je kunt 'valse lucht' hier ook opsporen door, wanneer de motor stationnair loopt wat kruipolie of de as uiteinden te spuiten. Loopt het toerental dan even op, heb je valse lucht.
Vraag is nu, of er olie in de demper van de carburateurs zit.
Draai het zwarte kartelschroefje bovenop de carburateurbekers los en trek het zuigertje eruit. Wanneer dit eruit trekken niet met een 'zuigend' 'smekkend' geluidje gepaard gaat, is de olie in de demper beneden peil. Druppel een drup of twe, drie in de holte van de demper waar het zuigertje uit gekomen is. Wannneer je nu de zuiger terugzet in de demperhals, moet je weerstand voelen bij het naar beneden drukken tot je de zwarte kartelschroef weer vast kan draaien. Gebruik gewoon motorolie om in te druppelen.

Wanneer je vastgesteld hebt, dat je absoluut geen valse lucht hebt en de dempers werken, dan kan je de moer waarmee de sproeier in de voet van de carburateur afgesteld wordt elk een zesde slag (een vlakje) naar beneden om een wat rijker mengsel te krijgen.
Hoeveel je daaraan moet draaien, kan je gewaar worden door met je vinger langs de onderrand van het carburarteurhuis te voelen. Daar kom je een pennetje tegen, wat je omhoog kunt drukken. Daarmee til je de demper in de carburateur ietsje op.
Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is en je hebt het stationnair toerental afgesteld en je drukt bij een carb het pennetje twee, drie millimeter omhoog, dan hoor je een reactie in de loop van de motor. Gaat het toerental naar benden, dan staat de carb te schraal,, Gaat hettoerental omhoog en blijft het hoger zolang je het pennetje wat ingedrukt houd, dan is je mengsel te rijk. Wanneer het toerental even omhoog gaat en het zakt dan terug terwijl je het pennetje nog ingdrukt hield, dan is het mengsel goed.
Moeilijkheid is nu, dat je twee carbs hebt en je kan ze maar een voor een afstellen.
Lukt het niet om een afstelling naar tevredenheid te bereiken door telkens één vlakje te verdraaien, dan is het nodig tot diepgaandere onderzoeken over te gaan.
Staat de benzine in beide sproeiers evenhoog?

Wat betreft de keuze van benzine. Er is geen slechte benzine, elk merk is goed.
Wat bij jou een rol kan spelen, is, dat je de auto verleden herfst kocht. Als je nu voor het eerst ging tanken, kan het zijn dat het restant benzine wat nog in de tank zat de meest vluchtige gassen al verloren was, waardoor de motor selcht liep. Bij de volgende tankbeurt is de benzine al veel minder 'vervlogen' dan de benzine die er nog van verleden jaar in zat.
Ik tankte met mijn 1500 altijd Euro 95. Sinds er geen benzine meer was met loodvervanger, gewoon, zonder loodvervanger. In de 50.000 km die ik daarmee gereden heb, geen enkel probleem gehad.

Laat maar eens horen wat je ervaringen zijn.

fournier


ReageerCitaat
(@haku63)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 2
06/04/2009 12:04 am  

Hallo fournier,

Bedankt voor je snelle reactie,
Het was inderdaad mijn eerste tankbeurt na aankoop van de Spitfire,dus dat van die oude benzine kan 'n rol spelen.
Maar ik heb deze week ook nog de nummerplaat verplaatst.Deze zat op de gril en heb de plaat nu onder de gril gemonteerd.
Nu komt er dus ook meer (koel)lucht onder de motorkap,of dit ook invloed op lucht/brandstof verhouding kan hebben weet ik niet.
De punten die jij als reactie gegeven had, zal ik eens samen met mijn collega (heeft ook 'n Spitfire) doorlopen.
En dan zullen we wel zien of er iets niet goed/los zit, waardoor er valse lucht getrokken kan worden.
Als we wat gevonden hebben,zal ik 't wel als reactie toevoegen.

Groeten Hans.


ReageerCitaat
(@r-franken)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 68
06/04/2009 10:07 am  

hallo Hans, misschien is het wel vuil wat in je vlotterkamers zit?
ik weet niet hoe ver de tank leeggereden is?
kijk ook hier anders even naar (dekseltjes verwijderen)
of kijk even naar je benzine filtertje bij de benzine pomp of soms ook onder de auto bij de achteras links.

suc6

r.franken


ReageerCitaat
(@pluisje)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 401
06/04/2009 10:56 am  

ik zie hier nergens iets over euro 98,
onze auto rijdt alleen goed hierop.

ik zou eens een lange slang in de tank hangen en de benzine
over laten lopen in 2 20liter tanks, of naar de dagelijkse auto
en dan eens 98 met loodvervanger tanken.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.


ReageerCitaat
(@simon)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 47
07/04/2009 1:18 am  

Beste allen,

Dat alle benzine hetzelfde is, is niet waar. De ene benzine is de andere niet. Goedkopere merken hebben kwalitatief mindere benzine. Ik heb zelf de proef op de som gedaan, mijn dagelijkse auto rijdt veel zuiniger en 'mooier' met Shell. De A merk benzine doen veel research om de brandstof te verbeteren met additieven. Aanbevelingswaardig is het om eenmaal per jaar een additive in de tank te doen van bijvoorbeeld Tunap. Deze reinigt het brandstofsysteem en cilinders. Vele werkplaatsen van automerken doen een flacon Tunap in de tank tijdens een onderhoudsbeurt. Overigens zeer belangrijk voor de moderne commonrail dieselmotoren.

Ron 95 is te laag voor de motor van de Spit. Beter is bijvoorbeeld Shell V-power Shell of Ultimate van BP. octaangehalte is 97 a 98 en bezit de nodige additieven. Vervolgens een dopje loodvervanger.

Het feit dat de motor nadieselt (motor loopt een tijdje door na contact afgezet te hebben) heeft toch m.i. te maken dat de mengselverhouding van de brandstof te rijk is. Nadieselen kan overigens schadelijk voor de motor zijn, deze kan plots de andere kant op gaan draaien.

Omdat de auto een tijd heeft stilgestaan en destijds wel goed liep, kan het zijn dat de benzine is gaan "gummen". Waardoor mengselverhouding ontregelt is. Probeer eens een schoonmaakproduct dat je in de inlaat spuit. Te verkrijgen bij de betere autoshop/onderdelenmagazijn.

Anyway, legio mogelijkheden dus dat de Spit even niet wil. (PS vergeet niet eerst werking ontsteking te controleren)

Suc6
Simon


ReageerCitaat
Share:
  
Bezig

Inloggen van Registreer aub