Menu Sluiten

Forum

Wat is het belang v...
 
Notifications

Wat is het belang van het vlotter niveau  

Pagina 1 / 2
 
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Vandaag heb ik 2 nieuwe vlotternaalden binnen gekregen.
Ik heb ze gemonteerd in de SU HS4. Daarbij zijn bij beide vlotternaalden geen ringen gebruikt.

Volgens de haynes manual moet er 3mm speling zijn tussen de vlotter en de rand van de deksel.

Maar nu is bij mij de afstand 4.5mm en van de andere vlotter 5.5mm.
Hoe los ik dit nu op, volgens mij kan dat niet. Je zou met ringetjes de afstand van beiden op 5.5 mm kunnen krijgen, maar dat is verweg van 3mm

Is de afstand wel van belang?, want de benzine komt onder uit de vlotterkamer. Je zou dan zeggen dat het niveau niet uimaakt, zolang er maar genoeg benzine voorraad in de kamer is.

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

Citaat
Geplaatst : 11-06-2008 12:00 am
elmen
(@elmen)
Lid

Het vlotter nivo is wel degelijk van belang want dat bepaald hoe makkelijk of moeilijk de benzine uit de hoofdsproeier kan stromen (wet van de communicerende vaten) Het afstellen kun je doen door het armpje te verbuigen dat aan de vlotter zit.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-06-2008 2:12 am
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Ik heb er nog eens over nagedacht, en ben ook al tot de conclusie gekomen dat het van belang moet zijn. (wet van de communicerende vaten).

Er zit geen armpje op de vlotter die je kan verbuigen.

Even voor de duidelijkheid, het is een plastic vlotter, er zit niets van metaal aan, dus geheel plastic.
Ik heb het ook nog even nagekeken in de onderdelen catalogus, daar staan de plaatjes wel in. Het zijn allemaal vlotters zonder buigbaar armpje.

Je zou voorzichtig wat kunnen schuren aan de vlotter, maar of dat ook de bedoeling is?

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-06-2008 9:50 am
fournier
(@fournier)
Lid

ik lees in het SU boekje 'tuning tips & techniques op blz 54 over de HS 2,4 &6 carbs:
Neem de vlotterkamer deksel er af en houd hem op z'n kop. Door het gewicht van de vlotter moet nu de naald de ingang van de instroomopening afdichten. Nu moet er een afstand van 1/8 tot 3/16 inch (3,2 - 4,8 mm) tot de rand van het deksel zijn.
"The float may be set bij bending atr the crank" zegt het boekje dan.
Heb je teveel ruimte, dan druk je de vlotter dus wat verder naar beneden, heb je te weinig, dan druk je de vlotter dus achterover tegen de aanslag aan en dan iets doordrukken, begrijp ik.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-06-2008 10:19 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

quote:


"The float may be set bij bending atr the crank"


De orginele vlotters zijn uitgerust met een metalen armpje, die kan je dus in positie buigen.

Maar de vlotters die tegenwoordig worden geleverd zijn een type van geheel plastic, die kan je dus niet verstellen.

Volgens mij zit er niets anders op dan wat schuurpapier te gaan gebruiken totdat ik de juiste afstand heb

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-06-2008 11:32 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

2 simpele stappen;
draai de 3 schroefjes los van de potten op de carburateurs,
haal de gasnaald, gaschuif en veren er uit.
kijk van boven naar beneden in de sproeier,
hier zie je hoe hoog de benzine staat.

bij twijfel; bougies verwijderen en tijdje starten,
hierdoor worden de flotterbakjes helemaal vol gepompt.
loopt hij over, heb je slechte flotternaalden, deze vervangen.

nu wil je in beide sproeiers de benzine even hoog
en als je de choke trekt, dat de kopere ring/sproeier onder
het benzine niveau zakt en je een hele grote plas krijgt bij
beide carburateurs.

helaas hangt de motor schuin in de auto, dus 1 carburateur
(voorste) zal altijd meer benzine geven dan de achterste,
neem dit mee in al je bevindingen;
het niveau in beide sproeiers moet gelijk worden,
dus net zoveel mm totaan de bodem van de carburateur.

een mogelijkheid tot het afstellen van de sproeier;
koop een busje benzine bestendige vloeibare pakking
en wat blikjes bier.

alluminium uit blikjes is vrij dun, dus deze zijn ideaal als stel
middel.

draai nu de flotternaalden eruit en bekijk de constructie;
door meer of minder ringen boven de flotternaalden te monteren,
komt de flotternaald verder omhoog en omlaag.
probeer hiermee het flotterniveau af te stellen aan hand van
ringen, dun met ringen van alluminium, dik met gewone ringen.

monteer alles erna met vloeibare pakking over het schroefdraad,
wacht een dagje met drogen,
hou de flotter op zijn kop, vul deze rond de naald met water
en blaas op de toevoer om te controleren of er geen bubbeltjes
ontstaan.

daarna monteren en vloeistof niveau in beide spoeiers controleren.

daarna kunnen het alleen nog maar verleten sproeiers, kromme
naalden, verkeerde veren of nog 10-en andere versleten onderdelen
zijn...

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-06-2008 10:33 am
o.f.a.reisinger
(@o-f-a-reisinger)
Lid

hallo
Ik heb dat probleem ook gehad nadat ik een nieuwe benzinepomp had gemonteerd
Ik heb de druk van de pomp verlaagd door wat van de hevel af te slijpen.Maar kan ook door een dikkere pakking te monteren

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-06-2008 1:32 am
fournier
(@fournier)
Lid

Volgens mij is dit niet correct!
de hevel trekt -als de nok van de nokkenas eronderdoorgaat het membraan naar beneden, waarbij de pomp aanzuigt en de veer drukt de membraan zover terug als de vlotters toelaten dat er nieuwe benzine in de vlotterkamer(s) toestroomt. Hoe -anders- zou de toeveor door de pomp aangepast worden op de hoeveelheid benzine die werkelijk verbruikt wordt? Benzine is niet samendrukbaar. De veedruk moet in evenwicht zijn met de druk die de vlotters door hun opdrijvend vermogen uitoefenen op de afsluitnaalden in de toevoer.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-06-2008 1:53 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

klopt,
maar een veer is proportioneel variabel,
dus bij meer veer indruk een grotere uitduw kracht.

een veer die 1 cm wordt in geduwd, geeft de helft aan kracht
van een indruk van 2 cm (vanuit rustpositie).

als de hevel dus tussen 1 en 2 cm heen en weer beweegt,
wordt de oppomp kracht dus 2 keer zo groot als tussen
0 en 1 cm heen en weer.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-06-2008 2:14 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

quote:


alluminium uit blikjes is vrij dun, dus deze zijn ideaal als stel
middel.


Als je naar de fietsenwinkel gaat, kan je daar stelringetjes krijgen in diverse diktes.
Deze worden gebruikt voor het afstellen van schijfremmen op mountainbikes. Dit werkt perfect.

Inmiddels heb ik met wat gegoochel de vlotter afstand van beide op ongeveer 3mm gekregen.

De carburateurs hangen inderdaad scheef, ik heb ook al gezien dat het benzine niveua in de achterste carburateur lager is.

Volgende week komt er iemand om de carburateurs af te stellen, en hoop dat alles perfect werkt.

De auto start nu wel, en loopt ook stationair, maar bij gas geven wordt hij gesmoord, en valt stil. soms hoor ik een plof, en zie een wolk uit de carburateurs komen.
Maar ik hoop dat hij dus volgende week weer rijdt maar dan met een dubbele SU HS4

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-06-2008 2:28 pm
fournier
(@fournier)
Lid

alles tot je dienst, pluisje. Maar, ben je met me eens dat de veer de druk levert en niet de beweging van de hevel?
Wat betreft de invloed van de hellingshoek van de motor; de vlotterkamers staan dus beide haaks op die hellingshoek. Dat betekent dat in de rechter vlotterkamer de benzine iets lager moet staan dan in de linker, zodat in het oog van beide sproeiers de benzine evenhoog staat. Nietwaar?

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-06-2008 5:07 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

quote:


Originally posted by fournier
Maar, ben je met me eens dat de veer de druk levert en niet de beweging van de hevel?


dat klopt,
elke slag duwt de hevel het membraan naar beneden en zuigt
benzine aan.
en daarna duwt de veer het membraan met daarboven benzine
omhoog naar de flotterkamers.

echter de kracht van de veer is afhangelijk van de plek tot waar hij
wordt ingeduwd.
is dit een klein beetje, staat er weinig spanning op de veer,
wordt er een klein slokje met weinig druk op gepompt,
(soms kan dit te weinig zijn en smoort de auto bij volgas)

wordt de hevel tot de max ingeduwd, wordt de veer maximaal
belast en duwt deze met grote druk terug.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-06-2008 5:21 pm
elmen
(@elmen)
Lid

De slag van de pomp bepaald de opbrengst en de veer bepaald de druk. Door een dikkere of dunnere pakking kun je beiden enigzins beinvloeden.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-07-2008 9:40 pm
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

beste pluisje,
denk je dat,als je de chokecable trekt,de carburateur bij de sproeier echt een plasje gaat vormen?
bij mij doet hij dat namelijk niet.niet bij de eerste en ook niet bij de tweede.
kan je echt in dat nauwe buisje van de sproeier het benzine niveau zien?
hoe doe je dat,ik krijg dat niet te zien ook niet met allerlei lamprichtingen.
ik heb het geprobeerd met een tandenstoker maar die kleurt niet met benzine.

ik had nog een probleempje.in het haynesboek staat dat je kan controleren of de boel te rijk of te arm staat met de liftingpin.
in haynes staat dat je hem nadat je hem tegen de zuiger hebt gedrukt nog 8mm omhoog moet duwen, maar 1/32 inch is maar 0,8mm.
ik heb dus niet gelet op de inches maar wel op de mm.dus daar zat ik fout. de invloed met 8mm wordt veel te groot en dan werkt het niet goed om te kijken naar rijk of arm mengsel.
ik hoor wel wat van je.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-07-2008 6:22 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

als je de grote ronde olie demper met veer eraf schroeft kan je
in de sproeier kijken vanaf boven;

[img] http://www.paltech1.com/db5/00485/paltech1.com/_uimages/11-04-04002.jp g" />

dus het filter, flotters en meer kan blijven zitten, gewoon 3
schroefjes los en recht omhoog.

dan zie je de sproeir zitten met daarom heen een koperen ring
die in de carburateur is geschroefd,
waarin de sproeier op en neer kan schuiven (choke).

wanneer je vervolgens goed de choke trekt,
zal je de sproeier zien gaan zakken en de koperen ring eromheen
op zijn plek.

wanneer je dan de auto start zonder bougies, zullen de flotters
worden vol gepompt en zie je in de sproeier dus het niveau,
zonder dat er benzine wordt verbruikt (geen aanzuiging door
de verwijderde bougies).

hier zie je in 1 oog opslag of beide niveau's gelijk zijn
en als je choke, of de sproeiers onder dit niveau komen,
bij mij zag ik er 1 een plasje ontstaan en de andere vrolijk
droog blijven.

dus niet in de carburateur zelf, maar in het gedeelte waar de
sproeier in op en neer gaat.

zie hier ook het belang van zuivere sproeiers, mocht er een berg
speling op zitten, loopt de benzine gewoon langs de sproeiers
de carburateur uit als je choke.

ook kan je gelijk kijken of beide spoeiers evenveel verschuiven
en of ze niet blijven hangen of meer.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-07-2008 10:25 am
Pagina 1 / 2
Share: