Menu Sluiten

Forum

Vervangen benzinepo...
 
Notifications

Vervangen benzinepomp - kort verhaal.  

 
Marcel Falke
(@m-r-e-falke)
Lid

Hier 'ter leerinck ende vermaeck' het relaas van het vervangen van een brandstofpomp, en hoe zo'n simpel klusje toch behoorlijk frustrerend kan zijn.

De oude pomp was wat 'zweterig' en onder het motto “geen risico nemen met benzine bij de motor” heb ik besloten deze te vervangen. Ik was aangenaam verrast door de prijs (nog geen 20 euro) en begon vol goede moed aan de klus. Het verwijderen van de oude pomp ging vlotjes. Benzine leidingen los, twee bouten op het blok losdraaien en hop, daar kwam de pomp al los. Helaas bleef de oude pakking grotendeels aan het blok plakken. Nadere inspectie leerde dat de pakking met een ruime hoeveelheid vloeibare pakking aan het blok geplakt is. De boel zo goed en zo kwaad als het ging schoongemaakt, een vervelend klusje dat behoorlijk wat tijd in beslag nam, temeer daar er een reëel risico bestond dat delen van de (vloeibare) pakking door het gat in het blok zelf terecht konden komen. Enfin, uiteindelijk kon de nieuwe pomp erop. Een beetje priegelen om hem op zijn plaats te krijgen, maar geen moeilijke klus. Direct ook maar het oude onooglijke plastic brandstof filtertje vervangen door een blits chroom en glas exemplaar en een extra filter ná de benzinepomp geplaatst. Aan het einde van de middag kon de Spit weer gestart worden!

Helaas, zo simpel bleek het niet te zijn. Vrijwel onmiddellijk na het starten stroomde de benzine over het deksel van de voorste vlotterkamer. Hm, mischien wat vuil losgekomen dat de vlotternaald blokkeerde? Vlotterkamer open, maar niets bijzonders aan te zien, de vlotter werkte ook prima en de naald sluit goed af. Toch maar schoongemaakt en de boel weer dicht. Starten maar!

En, jawel, nu was het de achterste vlotterkamer die overstroomde. Verdorie, het zou toch niet aan de filters kunnen liggen? Snel de oude pomp er weer op (je wordt op een gegeven moment behoorlijk handig in het verwijderen van de pomp) en het probleem was verholpen. Het moet dus in de nieuwe pomp zitten.

Dan doe je wat iedere Spitrijder doet, je gaat te raad in het forum archief. Daar kwam ik wat berichten tegen van onze Fournier, die eenzelfde fenomeen heeft meegemaakt. Volgens hem te wijten aan een te sterke veer in de nieuwe pomp, dat klinkt aannemelijk.

Dus, de nieuwe pomp er weer uit en vergeleken met de oude. Een zeer onwetenschappelijke en snelle test leerde me dat beide pompen vrijwel dezelfde hoeveelheid brandstof pompten. Het armpje van de pompen voelde ook ongeveer even zwaar aan. Dan de boel maar eens open schroeven en een blik in het binnenste werpen. Hé, da's raar, in de oude pomp zit een filter, die in de nieuwe ontbreekt. Na wat prutsen ook het asje waar het pompmembraan op zit eruit gepeuterd zodat de veren met elkaar vergeleken kunnen worden. Op het eerste gezicht zijn ze volledig identiek. Ook bij het indrukken geen merkbaar verschil in sterkte. Dan de veren met een paar kilo belasten en kijken hoever ze ingedrukt worden. Ook hier geen verschil tussen oud en nieuw waar te nemen. Zou Fournier er naast gezeten hebben met zijn theorie? Dat is bijna ondenkbaar!

Dan maar de proef op de som nemen. De oude veer in de nieuwe pomp gemonteerd, gelijk ook het filter er in geplaatst. Pompje weer aan het blok en starten maar. En zie, geen overstromende vlotterkamers meer en het motortje reuteld tevreden. Geweldig, wat is het forum toch een bijkans onuitputtelijke bron van nuttige kennis. Maar wat zie ik daar? Een klein plasje olie heeft zich onder het blok gevormd, ter hoogte van de benzinepomp. Verdraaid, door dat continue hermonteren van de pomp is de flinterdunne pakking natuurlijk beschadigd. Dan, tegen beter weten in, de moeren maar wat strakker aandraaien. U raad het al, ik strip het schroefdraad zo van het tapeind. Langzaam maar zeker begin ik te begrijpen waarom de vorige eigenaar de pomp zo rijkelijk van vloeibare pakking heeft voorzien. Pomp er weer af, tapeinden eruit. Voordeel is dat de boel nu wel veel makkelijker is schoon te maken. Nieuwe tapeinden erin, nieuwe pakking er tussen, pomp er weer op. Nog steeds een beetje olie lekkage, maar nu pas als de motor is gestopt, niet tijdens het draaien.

Op dit moment zit ik te wachten tot de vloeibare pakking die ik heb aangebracht is gedroogd, zodat er weer getest kan worden.

Al met al, door het opnieuw te moeten bestellen van onderdelen, ben ik nu al een week aan het klooien. U bent gewaarschuwd...

Citaat
Geplaatst : 13-08-2013 7:10 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

Mooi verhaal Tusk! Heel goed, laat je niet uit het veld slaan. Alleen door het zelf te doen leer je echt hoe het werkt.

Vloeibare pakking aan een motor: Het zou verboden moeten worden. Er is niet veel voor nodig om een oliekanaaltje te verstoppen, met als gevolg bijvoorbeeld een vastlopende kleptuimelaar, kapotte nokkenas en zo verder. Langzamerhand ben ik ook allergisch geworden voor "nieuwe" lees nagemaakt uit echt bierblik. Vaak was het oude ding toch beter.

Een goed werkende benzinepomp zonder filter ""en het bewegen van oude leidingen heeft bijna gegarandeerd vuil naar de zittingen van de vlotterpennen gebracht. Dan lopen de vlotterkamers dus over. Er is echt maar een vergrootglasklein pieterig deeltje voor nodig om afsluiten te verhinderen. En om je te troosten: Als je dat vuiltje weggehaald hebt, en de zaak weer gemonteerd hebt, precies, dan is het volgende vuiltje gearriveerd ""

Als je dat straks toch in orde hebt, zal het benzineverbruik vast wel lager zijn ""

Groetjes,

Jos

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-08-2013 8:05 pm
Peter Akkermans
(@dutchtriumph)
Lid

Er is ook nog de mogelijkheid dat de nieuwe pomp te veel druk levert.
De vlotter naalden kunnen de brandstof dan niet meer tegenhouden.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-09-2013 12:34 pm
Share: