Menu Sluiten

Forum

Te rijk (Naalden?)
 
Notifications

Te rijk (Naalden?)  

Pagina 1 / 2
 
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Mijn motor staat te rijk. Ik heb dubbele SU's (AUD257) met naalden DD (omdat B0 niet leverbaar was). De DD en de BO verschillen niet veel.

Mijn bougie's zijn pikzwart, terwijl mijn carb's het armst zijn afgesteld (colortune verteld hetzelfde).

Bijna alles is orgineel (behalve de naalden dan) en nieuw. Heeft iemand nog een idee?

Spitfire mk3 overdrive uit 1967

Citaat
Geplaatst : 26-06-2010 2:37 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Nou, dan kan ik maar één ding bedenken; de motor trekt een boel valse lucht!
Wanneer je niet gebruik maakt van een rollenbank blijven de afstelmogelijkheden van je carburateurs beperkt tot stationair toerental. Zo bereik je het armst mogelijke mengsel. Naarmate het aantal liters lucht dat er per minuut door de carburateurs getrokken wordt toeneemt, neemt de bijmenging van valse lucht af en wordt je mengsel dus rijker, steeds maar rijker, naarmate het toerental toeneemt en de smoorklep verder open gaat.
Zitten er wel pakkingen tussen de carbs en het spruitstuk en het spruitstuk en de kop? Alle moeren goed aangedraaid?
Is het systeem van de carterontluchting wel 'sluitend'. Het is niet de bedoeling dat je via deze route constant valse lucht trekt. Het dient er alleen voor om iets onderdruk in het carter te krijgen om het zweten van de keerringen te beperken. (Sluit de klepdekselpakking wel luchtdicht af?)
Andere mogelijkheid is, dat de zuigers in beide carbs niet omhoog gaan.
Nog een mogelijkheid is, dat de benzinepomp zo sterk is dat de naalden in de vlotterkamers niet afdichten en de sproeiers in de carburateurs dientengevolge gewoon 'overlopen'. Bij toerental boven stationair neemt de opbrengst van de pomp meer dan proportioneel toe.
Heb je de pakkingen tussen de carbs en de luchtfilters niet 'op z'n kop' ertussen zitten? Dan dichten ze de luchtleiding af die er voor moet zorgen dat er in de vlotterkamers boven de benzine een zelfde luchtdruk heerst als direct achter de luchtfilters. Dan lopen de sproeiers ook over.
Laat je ons weten wat je gevonden hebt?

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-06-2010 6:13 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Dank fournier voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb vanavond even rondgekeken.

De zuigers van de carb's komen gewoon netjes omhoog. Wanneer ik ze (met de motor uit) omhoog druk, komen ze naar beneden met een kleine klik.

Mijn vlotterkamers lopen niet over. Dat deden ze wel, totdat mijn afdichting wel in orde was. Toen ze overliepen, liep de benzine over het deksel van de vlotterkamer. Dus ik denk dat dit goed is.

Alle pakkingen zitten op de juiste manier op zijn plek. En de moeren en bouten zitten aangedraaid op het juiste moment (zover mogelijk).

Wanneer ik met daaiende motor de oliedop van het huis afdraai, dan verhoogd het toerental. Dus denk ik dat er een onderdruk is in het blok.

En toen het trekken van valse lucht. In iedergevaal de achterste carb trekt lucht aan via de as van de smoorklep (de ander dus waarschijnlijk ook wel). Er zitten al bussen in de carbs. Dus nu moet ik een oplossing gaan zoeken, om ervoor te zorgen dat er geen lucht meer inkomt.

Toch begrijp ik iets niet. Wanneer mijn carb valse lucht trekt NA het punt waar de benzine vandaan wordt gesproeid. Dan zou mijn afstelling te arm moeten zijn. Door de zuigkracht wordt lucht en benzine aangezogen.Maar als er lucht lekt bij de smoorklep, dan kan deze lucht toch geen damp meer aanzuigen?
Ik zou dit wel begrijpen als de valse lucht van voor de sproeier komt. (gezien van de luchtfilter richting de motor)

Kan iemand me dit uitleggen? Weet iemand misschien ook een goede oplossing voor het luchtdicht maken van de smoorklep assen?

Spitfire mk3 overdrive uit 1967

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-06-2010 1:15 am
fournier
(@fournier)
Lid

Het is ook andersom.
Stationair treedt zoveel valse lucht toe, dat je de sproeier ver naar beneden moet zetten om met het beetje lucht wat door de venturi komt nog voldoende benzine mee t ekunnen slurpen om samen met de valse lucht een tamelijk arm mengsel over te houden. Nu geef je gas. Het toerental loopt op en het aantal liters lucht per minuut vermenigvuldigd. Maar! Ht lek waardoor je valse lucht bij stationair toerental trekt is niet groot genoeg om bij een hoger toerental naar rato de hoeveelheid valse lucht gelijke tred te laten houden. Dus, steeds meer lucht komt door de venturi waar de sproeier laag gezet is om stationair voldoende brandstof bij te mengen.
Nu je toeren maakt komt er dus naar rato veel te veel benzine mee en wordt je mengsel steeds rijker naar mate het luchtlek te klein is om de grotere luchtdoorstroming naar rato te blijven aanvullen met valse lucht.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-06-2010 2:59 am
fournier
(@fournier)
Lid

Je kunt dikke versnelingsbakolie aan weerszijden waar de smoorklepas uithet carb lichaam steekt aanbrengen, zodat het luchtlek daar tijdelijk verstopt wordt. Wanneer je dan je carbs stationair afstelt als je beschreven hebt, krijg je een mengverhouding die op toeren beter klopt wanneer de aangebrachte olie 'op'-gezogen is en de asjes daar weer valse lucht doorlaten.
je kunt ook zonder olie aan te brengen de carbs goed afstellen door er telkens een proefritje mee te maken en telkens de sproeiers ietsje hoger te draaien tot je het goede mengsel gevonden hebt.
De motor moet op bedrijfstemperatuur zijn. Je zoekt een stuk weg op van een paar kilometer waar je een parkeerplaats op kunt gaan. Als je de parkeerplaats bereikt, koppeling in, uit de versnelling en contact af. Bekijk de kleur van de 4 bougies. Te donker, de sproeiers iets armer zetten.
Rij terug naar 'af'. Keer om en rij het proefstukje met de zelfde eindsnelheid tot bij de parkeerplaats, bekijk de bougies.
enzovoorts. Prettige dag!

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-06-2010 7:59 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Dank voor je uitvoerige reactie. Ik moest vandaag aan het werk dus ik ben niet meer gaan kijken bij mijn spit. Na deze week heb ik eindelijk weer tijd, dus dan ga ik kijken.

Snel een reactie.

Spitfire mk3 overdrive uit 1967

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-06-2010 12:54 am
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Gisteravond even mijn carburateurs van mijn auto gehaald. En inderdaad, er kan lucht door de busjes van de smoorklepassen. Denk dat ik lagers ga plaatsen, dit is gelijk ook wat slijtvaster.

Nog steeds kan ik de reden dat motor nu te rijk staat niet wijten aan dit probleem. Mijn carb's staan namelijk op zijn armst afgesteld. Maar zodra alles lucht dicht is, laat ik het weten.

Zojuist bij BCCP toch BO-naalden besteld.

Spitfire mk3 overdrive uit 1967

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-06-2010 11:13 am
fournier
(@fournier)
Lid

Je hebt helemaal gelijk.
Nu, met de valse lucht die de inlaat trekt, heb je de carburateurs op z'n zuinigst afgesteld.
Stel nu eens, dat je -voorbij de sproeier- 10% valse lucht trekt bij stationair toerental.
Wanneer je dan gaat rijden en je draait dan 2400 toeren in plaats van 800, dat is dus drie keer zoveel liters lucht die aangezogen worden door de motor.
Maar, het is ondenkbaar dat je via het valse lucht lek ook drie keer zoveel valse lucht trekt. Ht aandeel vlase lucht gaat dus naar 10 : 3 = 3,3% valse lucht. Er gaat 96,7% van de lucht nu door de venturi en dat was stationair 90%.
Kan je je nu voorstellen dat die 6,7% meer lucht ook 6,7% mer benzine uit de sproeier opzuigt? Op toeren, heb je dus een (veel) rijker mengsel.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-06-2010 8:34 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Er zit absoluut een waarheid in uw redenatie. Dit weekend meer nieuws.

Spitfire mk3 overdrive uit 1967

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-06-2010 10:08 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

De carb's trekken beide geen valse lucht meer. De smoorkleppen bewegen nog soepel en sluiten mooi. En er zitten nu de goede BO-naalden in. Ook heb ik de drukregelaar achter mijn benzinepomp geplaatst.

Nog steeds hetzelfde resultaat.....

Enige waar ik nu nog aan kan denken is dat CCS mij de verkeerde jet's heeft geleverd...

Iemand nog een idee?

Spitfire mk3 overdrive uit 1967

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-07-2010 3:45 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

er zijn ongeveer 200 verschillende naalden,
dus grote kans dat je de verkeerde hebt.

als er wat aan de motor gedaan is (compressie, kleppen
of zuigermaat) of je andere benzine draait dan orgineel,
dan kan je al niet meer met de standaard sproeiers aan toe.

de bijgeleverde sproeiers zijn dus ook meer om naar de
afstellerij te rijden.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-07-2010 7:57 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Ik ben eruit:

Verkeerde jet's.

Ik had de 0,100 in in plaats van de 0,090 in jet's gekregen. Daarom kan de naald te ruim in de jet bewegen, waardoor er teveel benzine langs de naalden omhoog kan komen.

Nu nog de goede jet's bestellen en op vakantie.

Daarna het definitieve antwoord.

ps. Sorry pluisje, ik geloof heel erg in "orginele" onderdelen en afstellingen. Volgens mij moet op die manier de auto altijd goed kunnen lopen.

Spitfire mk3 overdrive uit 1967

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-07-2010 9:14 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

quote:


Originally posted by Ghertzberger

ps. Sorry pluisje, ik geloof heel erg in "orginele" onderdelen en afstellingen. Volgens mij moet op die manier de auto altijd goed kunnen lopen.


daarin heb je helemaal gelijk,
vanuit de fabriek moet 99 van de 100 auto's gelijk starten, lopen
en redelijk rijden.

echter, zoals je de huidige auto's kan chippen,
was er toen al winst te halen door de specifiekere naalden
te zoeken.
plus, dat de benzine erg veranderd is in de laatste 30 jaar en
dat de metingen (lambda sensoren) veel nauwkeuriger
zijn dan toen,
zodat als je zoekt, je zeker verbetering zal vinden.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-07-2010 5:43 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

De opmerkingen waren zeer terecht. Ik heb toch last van valse lucht. Waarschijnlijk via het membraam op het spruitstuk.

Nu dus het membraam vervangen.

Later meer...

Spitfire mk3 overdrive uit 1967

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-08-2010 11:50 am
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Andere oorzaken van de zwarte bougies kunnen zijn:

-een foutief ontstekingstijdstip, vonk verbrandt onvoldoende alle gassen.
-verkeerde warmtegraad van de bougies
-verbrande olie, dus ook (licht) olieverbruik

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-08-2010 3:37 pm
Pagina 1 / 2
Share: