Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Stotterende motor bij constante snelheid

Na het verwijderen en reinigen van de carburateur (en uiteraard het weer terugplaatsen) heb ik het volgende probleem:
Bij een constante snelheid stottert en schokt de motor. Ook bij het licht terug nemen van het gas bokt de auto vreselijk.
Bij stationair en acceleratie is er geen enkel probleem. Ik kan alleen maar vermoeden dat er 'iets' niet goed ingeregeld
is, maar ben er wat huiverig voor om her en daar aan te gaan zitten draaien. Heeft iemand een suggestie?
*edit* Ik realiseer me net dat het wel handig is als jullie weten om welke auto het gaat 🙂
Het is een '74 MkIV met HS2 SU's.

Je bent je bewust dat je de lezers van je vraag voor een raadspelletje stelt?
Goed.
Het eerste wat bij me opkomt is; je hebt de pakking tussen carburateur en luchtfilter achterste voren zitten.
Er zit namelijk in de voorrand van de carburateuringang een rond gaatje van waaruit een kanaaltje naar binnen loopt waardoorheen de 'buiten' luchtdruk onder de zuiger in de beker komt. Boven de zuiger heerst de onderdruk die -via een ander kanaaltje- direct achter de smoorklep vandaan komt.De buiteluchtdruk duwt de zuiger omhoog waneer de onderdruk achtre de smoorklep een dieper vacuüm heeft. Zo gat de zuiger omhoog en komt de naald uit de sproeier omhoog waardoor er meer benzine toestroomt om in de venturi opgezogen te worden. Als je dus een pakking hebt gebruikt die -naast de twee boutgaten- een derde gaatje heeft- dan moet dat gaatje wel voor het corresponderende gaatje in de carburateurrand zitten, anders zit dat gat verstopt en komt de buitenluchtdruk niet onder de zuiger en gaat de zuiger niet genoeg omhoog als je gas geeft.
Er zijn pakkingen die je ook achterste voren kunt gebruiken; die hebben symmetrisch twee gaatjes.
Als ik niet goed geraden heb, meld je dan weer even; dan raden we verder.
Het tweede is; gaan de zuigers wel goed omhoog en naar beneden. Nu je toch het luchtfilterhuis eraf haalt, kan je met een vinger in de opening van elk van de carburateurs de zuigers omhoog duwen. Als je dan je vinger weer terugtrekt moet de zuiger met een klikje op de drempel in de carburateuropening vallen. De beweging wordt vertraagd door de olie die je bovenin de hals van de beker hebt gedaan, maar de spiraalveren moeten de zuigers wel tot op de brug in de venturi omlaag brengen.
Als dit niet gaat, is het mogelijk dat de zuiger niet goed in de beker zit. Er zit opzij een gleufje waar een gelijdestift in past, zodat de zuiger niet in het rond kan draaien. Zit dat wel goed? Dan kan het j eoverkomen dat je uitenidelijk de zuigers verwisseld hebt, waardoor die nu elk in de 'andere' beker zitten dan eesrt. Dat kan tot gevolg hebben dat de zuigers slecht op en neer gaan. Tenslote kan het je overkomen, dat een naald krom geraakt is toen je de bekers van de carburateurhuizen afschroefde, waardoor een naald in de sproeier blijft steken.
De vraag die dan meteen opkomt is, heb je de vlotters weer in dezelfde vlotterkamers gezet, of heb je ze onbedoeld geruild, waardoor de vlotter afstellingen niet meer kloppen.
Als ik niet goed geraden heb, meld je dan weer even; dan raden we verder.
Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat de ontsteking onregelmatig is. Op de bobine zitten twee draadjes (laagspanning) met kabelschoentjes opgeschoven. Het doet zich wel eens voor dat die schoentjes wat te wijd worden en dan krijg je door het trillen van de motor, dat er onbedoelde 'onderbrekingen' in de primaire stroomkring optreden die de bobine omzet in vonken via de dichtstbijzijnde bougie waar de rotor in de buurt komt. Dat kan ook heftig bokken van de motor opleveren. Voel dus even -tussen duim en wijsvinger- of deze schoentjes mogelijk te los zitten. Dan even met een waterpomptang iets toeknijpen.

Het is niet de pakking. Ik heb inderdaad de pakkingen met de vier symetrische gaten (en ja, ik heb er ook op gelet dat de luchtfilters niet onderste boven in het filterhuis zitten). De ontsteking is het ook niet. Ik heb deze verleden week onderhanden genomen nadat ik op weg naar DNTD 4 keer langs de snelweg stil heb gestaan omdat de kabelschoentjes telkens losschoten .... Bovendien zijn de haperingen/stotteren consistent en reproduceerbaar.
Aangezien het probleem zich voordoet na mijn gepruts met de carbs, ben ik er vrij zeker van dat dáár ook het probleem zit.
De zuigers gaan soepel (maar met enige weerstand) omhoog en vallen met een klik op de brug. De vlotters zijn in dezelfde kamers terecht gekomen, ik heb de vlotters namelijk niet van de kamerdeksel losgehad.
Ik heb het inlaatspruitsuk & omgeving met WD40 bespoten om te checken of het mogelijk om valse lucht ging, dat bleek geen invloed op het (stationaire) lopen te hebben. Ik heb na de montage geprobeerd de stationaire loop in te regelen volgens de procedure in het werkplaats handboek. Één van de stappen daarin was het instellen van de sproeierhoogte. Tot mijn verbazing bleek dat het draaien aan de sproeierregelmoeren geen enkel effect op het stationaire lopen had, is dit een hint die het raadspelletje wat vergemakkelijkt?

Het klopt, dat het draaien aan de moeren waarmee je de hoogte van de sproeiers afstelt geen of nagenoeg geen invloed heeft op het regelen van het stationaire toerental. Je doet er goed aan om nu de basisinstelling van de sproeier hoogte in te stelen. Doe het luchtfilter van de carburateurs af, zodat je die in de 'strot' kunt kijken. Draai nu de moeren van beide sproeiers zoveel met de klok mee (van onderaf bekeken), totdat dat niet verder kan. Je moet dan op het laatst de sproeiermond in het oog van de brug tevoorschijn zien komen. Vanaf die stand draai je de moeren twee hele slagen terug (tegen de klok in) dat is dus twaalf vlakjes elk. Dit is de baisafstelling.
Monteer het luchtfilter en laat de motor draaien totdat die op bedrijfstemperatuur is.
Opzij, aan de onderkant van de carbs zit een stift met een spiraalveertje eromheen. Als je dat stift omhoog drukt, zie je dat de zuiger iets omhoog gaat wanneer die op de brug rust. Met dit indrukkken van het stift kan je horen hoe de afstelling van de carb is.
Als je het stift indrukt en het motortoerental loopt dan tijdelijk iets op, dan staat de sproeier goed.
Als je het stift indrukt en de motor gaat dan sneller lopen en het toerental loopt dan niet vanzelf terug terwijl je het stift ingedrukt houdt, dan is de afstelling te rijk. Dan moet je dus de moer één vlakje met de klok mee draaien, zodat de sproeier wat hoger komt te staan en de naald net iets dikker is in de sproeier opening.
Als je het stift indrukt en het toerental vermindert, dan staat de sproeier te arm en schroef je de moer één vlakje tegen de klok in.
Elke keer dat je de moer een vlakje verdraaid hebt, druk je de stift weer omhoog om de eractie te vernemen.
Lees graag je reactie.



Liftpennetje voor de zuiger: Heb ik ergens gelezen dat niet alle HS'n dat hebben? Bij gebrek aan dat pennetje kun je met gedemonteerde luchtfilters met bijvoorbeeld een dun schroevendraaiertje de zuiger via de luchtinlaatopening iets lichten. Het gaat om tienden van millimeters! Het lijkt er inderdaad op, zoals Wim al gezegd heeft dat het mengsel (veel) te rijk staat. Als het toerental duidelijk stijgt, is het mengsel te rijk, dan de sproeier dus kantje indraaien. Draai niet meer als een kantje, probeer weer, en doe dan de andere carb. Enzovoort. Geduldwerkje. Draai de sproeiers zover in dat iets tillen van de zuigers het toerental laat zakken. Omdat je nu zonder luchtfilters ingeregeld hebt, zul je nog daarvoor moeten compenseren, een schatting is beide sproeiers 2 kantjes uitdraaien. En eh, pas op dat je niets in de inlaatopeningen laat vallen, ze zuigen namelijk prima en flinke schade kan het gevolg zijn.
Weet je overigens zeker dat de vlotterpennetjes goed afsluiten? Lekken de carbs niet? Ook niet bij hogere toerentallen?
En misschien ten overvloede:De kleur van de bougies verteld je precies hoe het mengsel is. Roetzwart: te rijk. Bruin/grijs gevlekt ok, Lichtbruin/grijs tot wit: Te arm.
Groetjes Jos (Die aan het aftellen is voor het ISW en de Schotlandtour)

Bij zoektocht naar het pennetje ontdekte ik een potentiële veroorzaker: er zit 1-2 mm. speling in de sproeier van de achterste carb. Hij is duidelijk voelbaar op en neer te schuiven. Gelukkig gaat het de komende dagen regenen dus ik heb alle tijd om de carbs weer eens uit elkaar te schroeven...

En na demontage van de carbs blijkt dus dat één van de twee veertjes waar de sproeier/choke mee bedient word los zat, zodat de sproeier niet geheel meer naar boven werd gedrukt. De carbs zitten er weer op en met de basis instelling springt de motor goed aan. Ik moet hem nog afregelen en weet nog niet helemaal zeker of het oorspronkelijke probleem nu is opgelost, dat laat ik nog weten. Ik ga me eerst een uur voor mijn kop slaan omdat ik deze pietluttigheid over het hoofd heb gezien

