Menu Sluiten

Forum

Sputteren bij 2500-...

Notifications

Sputteren bij 2500-3000 toeren  

Pagina 2 / 3

Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Hoi Ronald

Ik zelf zou beginnen om een losse fles of kan zo te prepareren dat deze voorzien van een benzineslang direct aan de carburateur wordt aangesloten deze fles of kan moet je dan ook op hangen aan bv de voorruitstijl of zonneklep want dan loopt de benzine rechtstreeks zonder tussen komst van pomp, benzinefilter en andere leidingen in de carburateur.
als dan het probleem nog voor doet moet je het in de carburateurafstelling gaan zoeken een verbruik van 1:15 moet haalbaar zijn

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2008 4:32 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Massaverbindingen ook al nagekeken, en zelfs de kabels vervangen

Met een fles zou ik eens kunnen proberen, al geloof ik niet dat het in de afstelling zit.

Iemand die regelmatig dit soort auto's onderhanden heeft heeft hem afgesteld. met behulp van lambda sondes, zowel stationair als ook onder belasting.

Dit is gebeurt met zowel de stomburg als ook de HS4.

En dat het probleem zich bij verschillende carburateurs zich voordoet, doet mij denken dat het niet aan de carburateurs ligt.
Volgens de afsteller is het een probleem met de benzine toevoer

Triumph Spitfire 1500 TC, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2008 6:13 pm
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Hoi Ronald

Ga nu eerst maar de test doen met de fles of kan om een hele boel problemen uit te sluiten

Ik zelf heb in mijn loopbaan als Triumph monteur ook eens een gelijk soortig probleem meegemaakt deze auto was pas 1 jaar oud vermoedelijk had de eigenaar geen goede vrienden maar bij een lange rit was er door dat inhouden toch een lager uitgelopen bij montage van het gereviceerdeblok kwam naar voren dat de benzinepomp was verstopt door een witte vaste substansie dit bleek bij nadere controle suiker te zijn wij hebben de benzinetank kunnen reinigen maar de koperenleiding moesten ook vervangen worden

ook kan de slangklem van de benzinefilter te strak staan waardoor deze te weinig benzine doorlaat bij een hogere temperatuur

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2008 7:53 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Ik zal proberen om het binnenkort met een fles te proberen.
Het weer ziet er slecht uit voor de komende week. het moet wel even weer warm worden..

Ik ben er vanavond al wel achter gekomen dat de slang aansluiting op de carburateur lekte, heel licht.
De slang was eigenlijk te dik voor de carburateur aansluiting. Er zat een 8mm slang op. ik heb er nu een 6mm slang op, en dat dicht wel goed af.
De aansluiting op de benzinepomp is voor 8mm, dus dat was even wurmen om hem erop te krijgen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2008 9:50 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Vandaag wilde ik een nieuwe benzineleiding gaan leggen, maar ik kon geen leiding krijgen bij de verschillende automaterialen zake.

Maar aangezien het goed weer was, ben ik vanmiddag weer eens gaan rijden. Na een half uurtje begon het gesputter weer.
Snel naar huis, en vervolgens de fles met benzine voor de benzinepomp gemonteerd.
Dit leverde niets op, het gesputter bleef.
vervolgens de fles rechtstreeks op de carburateur gemonteerd, hetzelfde resultaat, nog steeds gesputter.
Het heeft dus ook geen zin om een nieuwe benzineleiding te leggen, want daar zit het dus ook niet in

Wat wil dit alles nu zeggen, dat het toch in de carburateur zit?
Ik geloof dat eigenlijk niet. Ik kan mij niet voorstellen dat het gesputter zich voordoet bij verschillende carburateurs, en dat het dan aan de carburateurs ligt.

Ik vat nog even samen wat er aan de hand is.

Als de motor warm begint te worden gaat de motor sputteren bij een toerental van 2500 to 3000, ervoor en erna is er niets aan de hand. Bij de 4000 toeren begint het weer, en kan ik niet doortrekken naar de 120km/u op de snelweg.
Als het warm weer is begint het gesputter al vrij snel, is het kouder weer, dan kan het wel een half uur tot 3 kwartier duren voordat het gesputter begint (Misschien nog wel langer).

Is er nog iemand met suggesties?
Ik wil graag weten wat er aan de hand is.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-08-2008 7:59 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

heb je toegang tot een ontstekingspistool?
hoe warm voelen je carburateurs als het gebeurt?

ik denk dat het voordeel is dat hij het ook bij stilstand doet,
probeer eens een kopje benzine (of anders) er bij te houden
als hij het doet bij stilstand,
verwijder het luchtfilter en probeer er wat benzine bij te gooien
als het gebeurt.

persoonlijk denk ik gewoon dat de carburateur in dat gebied
te weinig benzine inspuit.

ook zou ik eens kijken wat het ontstekingspistool doet als het
gebeurt.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-08-2008 12:55 am
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Ontstekingspistool?, Is dat hetzelfde als een stroboscoop om de ontsteking af te stellen?

De carburateurs zijn niet zo heel erg warm, je kan er rustig je handen opleggen, ze voelen handwarm aan.
Er zit ook een hitteschild tussen.

Ik zal proberen om er wat benzine bij te spuiten,
Maar hoe doe je dat bij 2 carburateurs, je kan er maar bij 1 wat bijgooien.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-08-2008 1:12 pm
aaldrik
(@aaldrik)
Lid

Hoi Ronald,
Heb je al eens de temperatuur van de cilinderkop gemeten? Als de kop (na verloop van tijd) te warm wordt dan kunnen de kleppen moeilijker in de zittingen gaan bewegen (vertragen) waardoor verbrandingsproblemen optreden en de motor gaat inhouden / sputteren.
Te warm worden kan door ondermaatse koeling of door verkeerde combinatie ontsteking en motor (US vs EU) ontstaan.
Wellicht helpt deze suggestie jou.
groet, Aaldrik

ak

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-08-2008 12:38 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Al het bovenstaande gelezen, kom ik op grond van eigen ellendige ervaring met het volgende. Staat het merkteken op de krukaspoelie wel goed? Ik had er een die 9 graden te laat stond. En ik steeds maar mijn ontsteking nauwkeurig op het streepje afstellen.
Controle: Zet de eerste cylinder op de arbeidsslag in het BDP -volgens het streepje op de poelie-. Doe de klepdeksel eraf, zet een waterpas op de rand van het blok. Een krik onder het differentieel en krik de wagen op tot de bel 'inspeelt'.
Zet nu het waterpas op de tuimelaaruiteinden boven de kleppen 7 en 8. Met cyl 1 in BDP arbeidsslag moeten de kleppen 7 en 8 op tuimelen staan. Sppelt de bel in: Alles oké. Zit de bel in de hoek, staat je streepje fout.
Hoe kan dat sputteren opleveren? De vonk ontsteekt het brandbare gas in de cylinderkop. Het vlamfront verbreidt zich cirkelvormig naar de cylinderwand toe. Naarmate het gas ter plaatse heter is, verloopt de ontbranding sneller. Onder de inlaatklep is het mengsel het meest koel. Daar is de ontbranding het traagst. Het kan dan zijn dat het gas nog voordat het vlamfront door de ontsteking er aankomt reeds spontaan ontbrandt door de oplopende druk die het vlamfront opwekt. 'Detonatie'.
De botsing van de twee vlamfronten op elkaar geeft een groot energieverlies = groter verbruik. De koppakking heeft zwaar te lijden en de zuigerkronen zetten terplaatse sterk uit, waardoor ze inlopen op de zuigerwanden.
Waarom bij deze toerentallen? De snelheid waarmee het vlamfront zich na ontsteking verplaatst is altijd even groot, onafhankelijk van het toerental. Dat duurt steeds het zelfde aantal miliseconden.
Naarmate het toerental oploopt verloopt de compressie van het mengsel steeds sneller en de decompressie -doordat de zuiger na BDP weer daalt verloopt ook snneller. Natuurlijk wordt de decompressie overvleugeld door de compressie die het gevolg is van de verbranding van het mengsel.
Naarmate het toerental hoger is duurt de compressie, decomptressoie en de invulling door de verbranding minder millieseconden.
In dit traject is er dan een stukje (2500 - 3000 rpm bvb) waarin het 'rest gas' voor het vlamfront na de ontsteking net even tijd krijgt voor zelfontbranding. De motor schudt, de omwenteling hikt even. De speling die er zit in de aandrijving van de ontsteking gaat even van het ene uiterste naar het andere. Je ziet het op je toerenteller.
Staat je merkteken wel goed, zet dan eens de onsteking een paar graden later dan volgens fabrieksopgave en als dat niet helpt eens een paar graden vroeger.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-08-2008 1:40 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Ik ga weer met deze informatie aan de gang van zowel Fournier als Aaldrik.

Alleen zou ik eigenlijk niet weten hoe ik de temperatuur van de cilinderkop moet meten. Ik neem aan dat je daar een speciale temperatuurmeter voor nodig bent.

Ik hoop dat ik het deze week nog kan doen.
De Spit moet deze week eerst nog naar de keuring, ik kwam er vandaag achter dat de APK gisteren was verlopen. Als hij daar goed doorheenkomt, ga ik met deze informatie aan de gang.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-08-2008 9:13 pm
Jan van Schaik
(@pimento)
Lid

Enige jaren terug heb ik dit verschijnsel ook gehad. allerlei zaken vernieuwd nagekeken en aangepast. Als de Spit warm was en dan ook nog flink vermogen moest leveren, bijv berg op dan begon hij ook te stotteren en in te houden. Na veel zoekwerk bleken bij mij de centrifugaal gewichtjes in de ontsteking vast te zitten. Heb deze goed geolied en los gemaakt. Probleem was toen verholpen. Het kost je niet veel werk en je ziet best wel snel of hier wat olie op zijn plaats is. Ik hoop dat het bij jouw ook werkt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-08-2008 11:59 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Vandaag heb ik de spit eerst voor de keuring gehad.
Daar kwam hij glansrijk door, dus daar hoef ik voorlopig even geen aandacht aan te besteden.

Ik hoop dat ik aanstaand weekend met de tips aan de slag kan.
Ik ga kijken naar de centrufigaal gewichtjes, en zal met de tip van Fournier aan de slag gaan.

De temperatuurmeting zal moeten wachten, want daar heb ik de benodigde apparatuur niet voor.

Wordt vervolgd.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-08-2008 9:10 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Even weer een nieuwe stand van zaken.

Donderdag gebeurde er wat vreemds.
's morgens na ongeveer 4 km begon het gesputter weer, dat duurde 6 a 7 km, en toen was het weer over.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, smorgens gebeurde het nooit, omdat het redelijk koel was.
's middags weer naar huis, vlak voordat ik thuis was begon het gesputter weer. Ik heb toen ik thuis was een paar druppels olie bij de onsteking gedaan, en vervolgens weer gestard.
En wat denk je, het gesputter was verdwenen.

Niet te vroeg juichen natuurlijk.
Zaterdag middag de auto gepakt, en heb ruim een uur gereden, het gesputter heb ik niet vernomen. nadat ik thuis was de auto een kwartiertje op de oprit laten staan en toen weer gestart.
Toen sputterde hij weer wat, maar toen pas bij 3000 toeren.

Vandaag de ontsteking uitelkaar gehaald, schoongemaakt en alles gesmeerd. Nu moet ik volgende week maar eens gaan kijken of dat resultaat heeft gehad.

Ook wilde ik kijken naar het verhaal van fournier, maar mijn waterpas was te lang, ik kreeg hem niet op de cilinderkop.
Moet dus eerst zorgen dat ik een klein waterpasje krijg.

Omdat ik toch bezig was, ook de thermostaat er maar een uitgehaald, en gecheked. Was niets mee aan de hand, en werkte prima.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-08-2008 6:07 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Nog steeds zit ik met hetzelfde probleem, even dacht ik dat ik het had gevonden.
Luchtslangen op mijn luchtfilterhuis, zodat hij koele luch zou krijgen. Maar dat bleek het dus ook weer niet te zijn.
Op het ISW kreeg ik nog de tip om eens Super plus 98 te tanken in plaats van euro 98.
Dat heb ik ook gedaan, en heeft ook geen resultaat gehad.

Zijn er nog mensen die een tip hebben?
Ik denk dat ik er helemaal doorheen ben, maar ik wil dit wel graag oplossen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-09-2008 10:38 am
Cees Smetsers
(@bootjecees)
Lid

Heb je het rotortje al eens vervangen ????? Dit ding kan ook de vreemste keuren vertonen,

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-09-2008 11:56 pm
Pagina 2 / 3
Share: