Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Sputteren bij 2500-...

Notifications

Sputteren bij 2500-3000 toeren  

Pagina 1 / 3

ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Ik kamp al een aantal weken met het volgende probleem, en kom er niet uit.

Tijdens wat warmere dagen begint de motor tussen de 2500 en 3000 toeren te sputteren, ik hoor wat ploffen in de uitlaat, de toerenteller begint wat heen en weer te schokken, en er is op dat moment weinig vermogen. Als ik eenmaal over de 3000 toeren ben, loopt de motor weer normaal.

Ik heb dit maar onder het onderwerp brandstof systeem geplaatst, maar misschien heeft het er wel niets mee te maken.

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd. en de volgende dingen inmiddels uitgesloten:
De ontsteking - Elektonische ontsteking, bij kontaktpuntjes hetzelfde probleem.
Bougiekabels - Nieuw en doorgemeten.
Verdelerkap - Nieuw diverse geprobeerd.
Bougies - Nieuw diverse andere geprobeerd
Timing is korrekt.
Bobine - Verschillende geprobeerd.

Benzinepomp - Nieuwe benzine pomp
Afstelling carburateur - Juist. met lamda meter afgesteld.
Vapourlock - lange benzineleiding over schutbord
Benzinefilters - nieuw en schoon
Brandstofleiding - levert voldoende benzine
Benzinetank vol.
Compressie gemeten - Juist alle cilinders rond de 10.2
Luchtfilter - nieuw en schoon
Valse Lucht ? - Alle bouten aangedraaid, niets kunnen vinden Ook niet met sproeien van snelstart en wd40.

Wie heeft er nog suggesties, ik ben ten einde raad en weet het niet meer.

Het vreemde is dat het blijkbaar alleen bij een bepaalde temperatuur gebeurt, is de buiten temperateur onder de 20 graden dat duurt het behoorlijk lang voordat het verschijnsel optreed. Hoe warmer het wordt buiten, hoe eerder en hoe heftiger het sputteren en inhouden.

Ik heb nog gedacht dat de carburateur misschien te heet werd, en ben op zoek gegaan naar een hitteschild voor een enkele stromberg carburateur. Niet kunnen vinden, en blijkbaar bstaan ze ook niet.
Ik heb nog kontakt gehad met Henk Mulder uit Boksum, en die vertelde mij dat een hitteschild voor een stromberg niet nodig is, en daarom ook niet bestaat. Dus daar ligt het dan blijkbaar ook niet aan.

Iemand nog ideën?

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

Citaat
Geplaatst : 24-05-2008 10:54 pm
krift
(@krift)
Lid

Misschien valt er te denken aan een vorm van Vapour-Lock.
Had dit vroeger met Oude Volvo's is Spanje.
Maar meestal is het gevolg acute uitval van de auto.
Misschien bestaat er een mildere vorm-gezien jouw temp.
melding.Lijkt er erg op.Bij warmte koud sponsje op
carburateur met touwtje maakt je vaak weer mobiel.
Zomaar een gedachte.Wim.

w.h.van der krift

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-05-2008 11:09 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Vapour lock heb je niet alleen tussen 2500 en 3000 toeren dus dat kan het eigenlijk niet zijn. Aangezien je zegt dat de toerenteller heen en weer gaat denk ik eerder aan een probleem met de ontsteking of de voeding hiervan. Heb je nu een electronische ontsteking? Hoe zit het met de vervroeging, werkt die zoals het moet? Heb je een weerstand draad in de ontsteking zodat je bobine op 6 volt werkt? En wat voor bobine zit er nu op, 12 of 6 volt?

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-05-2008 1:46 am
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Ik denk niet dat het de ontsteking is.
Ik heb het volgende gedaan:

Bobine vervangen voor een flametrower 40.000 volt. (12volt)
Geen weerstandsdraad. Ook met de oude bobine (Bosch) deed dit probleem zich voor.
Ik heb een Elektronische ontsteking (Pertronix). Ook al uitgewisseld met kontaktpuntjes, ook toen bleef het probleem.
Ook aan de voeding is gedacht, we hebben het hele elektrisch circuit overbrugd, en de voeding naar de bobine rechtstreeks vanaf de accu gehaald. Ook dat maakte geen verschil.

De vervroeging werkt ook.
Ik heb aan de leiding gezogen, en de vervroeging bewoog. Nadat hij helemaal was aangezogen de tong op de leiding.
De vervroeging bleef keurig op zijn positie staan, dus geen lek.

Het vreemde is dat het allemaal gebeurt bij een bepaalde temperatuur. waardoor blijkbaar de temeratuur een grote rol speelt

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-05-2008 9:57 am
elmen
(@elmen)
Lid

Ik kwam op de gedachte van ontsteking of voeding vanwege je opmerking over de schommelende toerenteller. Het enige andere wat ik zou kunnen bedenken is de carburateur zelf. Misschien dat ie in het deellast gebied van 2500-3000 toeren niet goed werkt? Strombergs zijn redelijk ingewikkelde apparaten en zeker de aangepaste USA versies. Kun je het verschijnsel ook oproepen als je stilstaat en gas geeft tot het kritieke toerental, als de zaak op temperatuur is?

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-05-2008 6:09 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Ja, Dan doet hij het ook.
Stilstand, en bij toerental 2500 - 3000.

Ik heb de naald ook al met een ander exemplaar verwisseld. Hetzelfde resultaat. Het lijkt mij sterk dat bij 2 naalden hetzelfde mankement zou voorkomen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-05-2008 8:09 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Ik zou maar eens proberen om hem aan een scope of soortgelijk meet apparaat te hangen. Aangezien je het ook stilstaand hebt en het kennelijk zo absoluut toerental gerelateerd is zit het vrijwel zeker in de ontsteking. Als het een brandstof probleem zou zijn zou het stilstaand niet bij exact hetzelfde toerental optreden omdat de stand van de gasklep en het membraan dan heel anders is. Als je trouwens de originele verdeler erin hebt zitten heb je geen vacuum vervroeging maar vacuum verlating. Heeft ook weer te maken met de USA milieu eisen.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-05-2008 9:36 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Hoe kan ik zien of ik een vervroeger of een verlater heb?
Ik denk zelf dat het een vervroeger is.

Ik moet wel zeggen dat het meer aan de temperatuur is gerelateerd, dan aan het toerental.
Op hele warme dagen zoals 2 weken geleden toen de temperatuur boven de 25 graden kwam, deed het probleem zich al voor bij 2000 toeren tot 3000 toeren.

Als het de ontsteking is, dan moet het zicht toch ook voordoen als de temperatuur nog niet zo hoog is?

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-05-2008 10:56 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Vervroeger of verlater kun je zien aan de plaats waar het slangetje op het vacuum potje zit, aan de voorkant of aan de achterkant (dus tussen het potje en de verdeler) in dat laatste geval heb je een verlater. Ik heb overigens wel eens meegemaakt dat een kabeltje in de verdeler slecht contact maakte bij een bepaalde stand van de grondplaat tijdens het verdraaien door het vacuum en daardoor de ontsteking liet overslaan. (Vroeger toen ik nog automonteur was maar dat soort ervaringen is verrekte handig als je een klassieker hebt [:)] )

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-05-2008 11:16 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Oke, Dan heb ik dus gewoon een vervroeger.

Ik heb dat ook al eens gehad, met de kontaktpuntjes.
Ik had het stekkertje er verkeerd om inzitten. De achterkant is namelijk iets dikker. Als de vervroeging werkte kwam dat stekkertje net tegen het huis aan, en had je een kortsluiting.

Gelukkig had ik dat vrij snel door.

Maar nu zit er een elektronische ontsteking in (Pertronix).
Deze heeft geen elektrische aansluitingen meer in het huis.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-05-2008 11:21 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Ik zit nog steeds met hetzelfde probleem, en kan wel wat hulp gebruiken.

Inmiddels heb ik er nieuwe carburateurs opzitten. dubbele US HS4. Maar het probleem kwam weer terug, nu begint het ongeveer bij 1900 toeren tot 2500. dus iets vroeger.

Inmiddels heeft er nog iemand naar gekeken en die kwam tot de conclusie dat het aan de brandstoftoevoer lag. Ik had al een nieuwe benzinepomp gemonteerd, maar de leverde volgens hem waarschijnlijk niet genoeg. Dus nu zit er een elektrische benzinepomp op. dat leek eerst de oplossing. maar ook nu weer kwam het probleem terug.
Ik moet wel zeggen dat het nu langer duurt voordat hij begint te sputteren. Misschien heeft deze pomp ook nog niet genoeg capaciteit.

Wie herkent dit probleem, en wat zou een juiste pomp zijn, en waar moet die gemonteerd worden zodat hij de meeste capaciteit heeft.

Ik kwam ook achter het volgende.
Als ik smorgens de auto op het kontakt zet dan begint de pomp druk op te bouwen enstroomt het benzinefilter vol met benzine. op een gegeven moment wordt het tikken minder en is er blijkbaar voldoende druk opgebouwd.

Als ik weer naar het benzine filter kijk op het moment dat hij sputtert, dan is het filter bijna leeg, en zit er haast geen benzine in.

Kan iemand wat met deze gegevens?
Ik zou graag geholpen worden, zodat ik nu ook een keertje kan genieten van het rijden in een Spitfire[;)]

Triumph Spitfire 1500 TC, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-08-2008 9:44 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

het belangrijkste is dat een deel van het systeem werkt met
onderdruk,
tot de pomp wordt de benzine uit de tank gezogen.

heb je hier een kleine lekkage, zuigt de pomp minder benzine
en meer lucht aan.

persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat de pomp zelf minder
levert dan dat de Spitfire op topsnelheid nodig zou hebben,
trek maar eens de benzine slang van de carburateurs af,
gooi deze eens in een reserver tank van 5 liter en laat de pomp
maar eens 5 liter pompen.

ik denk dat hij binnen 2 minuten de 5 liter vol heeft,
wat zou betekenen dat binnen 15 minuten de hele tank leeg
zou zijn,
nou, zoveel verbruikt die van mij nog niet eens...

haalt hij dat wel, dan is het na de pomp,
haalt hij dat niet, is de pomp stuk, of zuigt hij lucht aan
of zit er wat verstopt.
meten is weten [;)]

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-08-2008 11:10 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Ronald
Ik heb geen oplossing denk ik, maar wat ik nog niet gelezen heb
is het olieniveau in de dempers van potten op de SU carburateurs.
Wat ik wel gehad heb een paar jaar geleden is dat ondanks dat alle schroeven waren aangedraaid er toch valse lucht binnen
kwam tussen luchtfilter(s) en carburatorhuis.
Met een nieuwe en dubbele pakking was het weg.
En de tankontluchting?
Ik noem maar wat. Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2008 2:33 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Ik kan het zelf ook maar moeilijk geloven dat het aan de pomp zou liggen.

Ik denk dat ik nu de brandstofleiding van achteren naar voren maar eens ga vervangen. Dat zou wel niet al te duur zijn.
Eigenlijk hou ik daar niet van, want ik wil weten waar het aan ligt, en dan het defecte onderdeel vervangen.

De dempers zijn er bij mij wel eens uitgekomen, maar daarna vastgezet met loctite, nu is dat goed.
De dempers zijn met olie gevuld tot de juiste hoogte, en geen valse lucht tussen luchtfilterhuis en carburateurs. nieuwe pakkingen, en net de carburateurs en spruitstuk vervangen door dubbele SU HS4. daar liggen de problemen niet.

Het vreemde vind ik gewoon dat het gerelateerd is aan warmte, maar het is geen vapourlock.
Het zou kunnen dat op een gegeven moment de pomp in een luchtbel staat te draaien, maar hoe komt dat lucht erin.
Ik heb geen lekken kunnen ontdekken.

van de benzine tank is wel de retour leiding verwijder die voor heen naar de carburateur ging. Dat stukje is nu afgesloten, gelijktijdig heb ik een gat in het rubber van de benzinedop gemaakt zodat de tank niet vacuum kan zuigen. Dat is het dus ook al niet.

Het stuk benzine leiding onder de auto is al oud, volgens mij is het van kunststof, zou het kunnen dat dat poreus is, en daar lucht door aanzuigt?
Mijn benzine verbruik is wel explosief gestegen van 1 op 14 met de stromberg carburateur, naar 1 op 9 met de SU HS4 carburateurs. Maar nog nooit een lek kunnen ontdekken.

Triumph Spitfire 1500 TC, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2008 3:34 pm
michielvl
(@michielvl)
Lid

Heb je al eens gekeken naar de massaverbinding van je motor? en dan speciaal de cilinderkop?

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2008 4:29 pm
Pagina 1 / 3
Share: