Menu Sluiten

Forum

spit op alcohol ?
 
Notifications

spit op alcohol ?  

 
ado.
 ado.
(@ado)
Lid

AMT Home > Nieuws > Autotechniek > Klassiekers aan de E85 alcohol?
Klassiekers aan de E85 alcohol?
dinsdag 16 oktober 2007

Hobbygarage Het Eendeëi maakt een einde aan het milieubedervend imago van klassieke auto’s. Al enige tijd slagen ze erin 2CV’s om te bouwen voor het gebruik van E85-brandstof. Het is inmiddels ook op andere klassiekers geprobeerd, en dat werkt. Maar een kleine ingreep, bovendien.

Initiatiefnemer Jeroen Onck heeft al heel wat ethanol-kilometers met zijn Eend achter de rug.Het valt niet te ontkennen dat auto’s van voor het ‘katalysator-tijdperk’ zelfs in perfecte nieuwstaat nog een factor tien of meer vuil in het uitlaatgas produceren dan auto’s van nu. Het gaat dus ruwweg om auto’s van voor bouwjaar 1986, ofwel alles wat echt klassiek mag heten. Klassiekerliefhebbers met een idealistische inslag zitten daar wat mee.
Zo concluderen we tenminste uit een bericht van Vereniging Alternatieve Garage Het Eendeëi. Bij VAG Het Eendeëi hebben ze er wat op gevonden.

Aangepaste carburateur
Laten we voorzichtig stellen dat milieubeschermers en Eenden (de Lelijke soort van Citroën dus) het altijd goed samen konden vinden. Vandaar dat een in de hobbygarage actieve Eendenbezitter op de gedachte kwam dat oude auto’s toch net zo goed op biobrandstof moeten kunnen rijden als nieuwe.
Dat bleek nog waar ook. Een Eend lust best bio-ethanol. Als je maar zorgt voor verruimde brandstoftoevoer, omdat ethanol minder energie per liter oplevert dan benzine. Wat aanpassing aan de carburateur levert het gewenste effect. Sproeiers wat opboren, vlotterniveau wat omhoog, dan kom je een heel eind.
Zelfs verschillende mengsels van benzine en ethanol zijn bruikbaar, door een verstelbare sproeier te monteren. Voor als een keer geen E85 getankt kan worden, en de tank met alleen benzine wordt bijgevuld.

Bij de Eendeëi garage wordt volop geëxperimenteerd met E85-ombouw voor andere klassiekers dan Eenden, bij een Ford Model T lukte het ook.Universeel bruikbaar
Een stuk of twintig Eenden zijn ondertussen al omgebouwd. Ook met andere klassiekers die bij de Eendeëi-garage terecht kwamen sloeg men aan het experimenteren. En die deden het net zo goed op bio-ethanol.
Het idee om de sproeierbezetting in de carburateur te veranderen is immers toepasbaar op veruit de meeste klassiekers. Toch is enige voorzichtigheid op zijn plaats. Het kan nodig zijn de ontsteking wat later te zetten, ethanol verdampt minder vlot dan benzine. Daarom ook kan voor de koude start (bij koud weer) extra voorverwarming van de carburateur nodig zijn, zodat voldoende startverrijking optreedt.
Brandstof op alcoholbasis ontbeert ook smerende eigenschappen, dus hou in de gaten of de kleppen het op de langere duur aankunnen. Leidingen en pakkingen zijn niet zonder meer tegen ethanol bestand.

Goede wil
Een andere vraag is of de klassieker-eigenaar bestand is tegen de extra kosten voor milieuvriendelijker rijden. Niet alleen stijgt het brandstofverbruik 20 tot 30% met het E85-ethanol/benzinemengsel. Het zijn nog duurdere liters ook.
Het is wel zo dat ethanol uit biologische afkomst spaart op de toevoeging van kooldioxide aan de atmosfeer, waaraan overigens klassiekers juist niet speciaal meer bijdragen dan moderne auto’s. Het uitlaatgas wordt wat schoner op het gebied van onverbrande resten (CO, HC), maar lang niet zo schoon als wanneer een katalysator gemonteerd zou worden.
Maar goed, je toont in elk geval goede wil. Dat waardeerde ook de overheid, die VAG Het Eendeëi toestaat de groene Hier.nu sticker te voeren, voor energie- en klimaatsparende producten.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Meer weten over rijden op bio-ethanol?
Klik hier voor alle informatie op AMT.nl

[url] http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Klassiekers-aan-de-E85-alcohol2.htm[/url]

Citaat
Geplaatst : 17-10-2007 10:25 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

dan kan je beter overgaan op aardgas;
dat is veel beter voor je motor, uitstoot en portomonee.

trek een gasslang naar de garage, monteer een gascompressor,
een gastank in de auto en een gasdrukregelaar met inspuiters.

kosten; 3000-4000 euro, daarna..... 5 euro per tank?
gas kost bijna niets, en heeft een octaan getal van meer als 108 (LPG).
hierdoor loopt je motor dus perfect, juist bij een motor die gewend is
aan euro 98.
en je kan elke dag gewoon thuis tanken,
dus ook geen km's omrijden om te tanken [8D]

nadeel; begin kosten
voordeel; dezelfde kosten bij 2,3,4,5,6 auto's, thuis tanken, meer vermogen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-10-2007 10:35 am
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Het rijden op bioethanol is niet zo 123 milieuvriendelijker.
De methoden om deze te produceren zijn te intensief en brengen weer milieuschade toe.
Denk aan uitputting landbouwgrond,overbemesting en er schint veel nodig te zijn voor weinig opbrengst dus verlies van landbouwgrond.

De nieuwere brandstoffen (ultimate bijvoorbeeld) zijn al brandstoffen met meer percentage alcohol.
De alcohol in de brandstof verbterd de verbranding en hierdoor een schonere motor...
Maar dus ook een hogere prijs.
Denk dat dat al een tussenbrandstof is/word voor nog meer biologische brandstoffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-10-2007 12:13 am
Share: