Menu Sluiten

Forum

slecht lopen als au...
 
Notifications

slecht lopen als auto warm is  

Pagina 2 / 2
 
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Je conclusie is dat de motor te warm blijft ondanks de fan.
als de termostaat eruit is zou dit toch niet mogen, alles staat op tijd, de bougies zijn nu oke van kleur.
Dus moet er nu op een rijtje gezet worden wat er nu eigenlijk gebeurt is en dat is voornamelijk het vervangen van de koppakking. Ooit heb ik iets degelijks meegemaakt als dit en de oorzaak was dat er een kanaaltje bij de nieuwe pakking gedeeltelijk was afgedicht.
Voor je dit kunt controleren moet je eerst alle andere optie's nalopen. anderzijds moet je voorkomen dat hij echt te warm word want dan zou e.e.a krom kunnen trekken.
Een vervelende storing, ik wens je veel succes.
Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2010 11:44 pm
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

wat dan alleen vreemd is dat de auto de eerste 300 kilometer goed en lekker reed daarna werd hij warm en liep hij slecht

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-07-2010 9:06 am
fournier
(@fournier)
Lid

als de controle van de temperatuurzender geen rariteit oplevert, wordt de radiateur toch onderhand de verdachte. Kortste klap is, er een lenen van een andere liefhebber en daarmee een proefrit maken. Heb je de verdachte daarmee gearresteerd, dan weet je waar je aan toe bent.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-07-2010 12:03 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Beste spitfire 1500
Je begint je verhaal met hij slecht loopt nadat de kop is gevlakt en dat het toen mis ging nu heb je het ineens over 300km goed rijden!
Fournier heeft ook al eens een opmerking gemaakt over de info, want dan kun je fout geinformeerd worden. maar evenzo succes
Ben
ps heeft spitfire 1500 ook een naam, er word heel wat gemaild maar het blijft wel erg onpersonlijk wel info maar weinig loslaten.

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-07-2010 12:29 pm
fournier
(@fournier)
Lid

We keken nu steeds aande kant an de carburatie. Maar, met een foute ontsteking kan de motor ook warm lopen en met name onregelmatig (overslaan).
Ervaring heeft mij geleerd dat de ontsteking onregelmatig kan zijn, terwijl je het ontstekingstijdstip nauwkeurig met de stroboscoop hebt afgesteld en de contacthoek van de puntjes perfect is.
Dat zit zo:
De onderbreker zit op een beweegbare plaat die bediend wordt voor de vacuumvervroeging door het balgje opzij aan de ontstekingstoren. Die beweegbare plaat heeft een oog in het midden dat draait om een kraag op de vaste plaat daaronder. Er kan zoveel ruimte ontstaan tussen de binnenrand van het oog en de buiterand van de kraag, dat, de plaat waarop de onderbreker zit wel twe, drie milimeter heen en weer geschoven kan worden ten opzichte van de plaat eronder.
Je stelt de puntjes af terwijl de motor niet loopt = geen vacuum. Dan ga je rijden en het vacuum trekt de bovenste plaat 'met de klok mee' om de kraag.
Als bij het afstellen van de puntjes de plaat helemaal naar rechts staat en bij vol vacuum helemaal naar links verschoven wordt, gaan je contactpunten zoveel mm verder open én -tegelijk- ook later. de contacthoek die je zo nauwkeurig instelde is helemaal 'verlopen'.
Controleer dus of de plaat wel 'nauw' sluit om de kraag. Met een schroevendraaier tussen de wand en de plaat beurtelings tegenover en naast de vacuum balg geeft duidelijkheid hoeveel 'ruimte' er is.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-07-2010 12:42 pm
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

Het was me nog iet eens opgevallen dat iedereen afsluit met zijn naam. Het is zeker geen geheim en wil ook absoluut niet anoniem blijven dus bijdeze, sorry, het was niet de bedoeling.Spitfire 1500 heeft zeker ook een echte naam (Ado wist het) namelijk Ronny Aarnink en ben woonachtig in Enschede. Gelukkig gehuwd (mijn vrouw (denk ik) gelukkig en ik gehuwd) en met een kleine van 6 jaar. Heb de spitfire al 12/13 jaar in mijn bezit en geniet elke keer weer als we een ritje gaan maken. Vroeger bezocht ik alle meetings maar met de komst van de kleine werdt het een stuk minder. Moet nu kiezen wie er mee gaat. De kleine geniet er ook al van met volle teugen. Voor zover over mij.

Heb maar eerder vrij genomen vanmiddag en ben maar weer in de garage gedoken. De temperatuur zender boven in de koeler eruit gehaald en deze gemeten. de waardes waren 82/68 en deze komen overeen met de waardes die ik gemeten heb.

ga vanavond weer een stuk rijden om te kijken of hij nog warm loopt. Kan ik tevens de cleaner weer warm laten worden, deze moet namelijk 4 uur in gebruik zijn geweest alvorens het eraf kan. Mijn gevoel (weet niet waarom) zegt me dat het aan de koeler ligt maar heb zo gaan ander voor handen om het te proberen.

Ook zal ik vanavond gaan kijken naar de beweegbare plaat, om te kijken of er speling opzit.

En ja over de geshreven info, er gebeurt zo veel dat men wel eens wat vergeet.

Ronny

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-07-2010 8:00 pm
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

Op de beweegbare plaat zit niets tot nauwelijks speling in dus die kunnen we ook wegstrepen. Contactpunten en rotor zagen er ook goed uit evenals de verdelerkap.

Heb alvorens ik de zender terug heb gemonteerd eerst eens in het gat van de koeler gekeken zag niets bijzonders maar toen ik er een vinger instak kwam deze er toch behoorlijk smerig eruit. Vervolgens de zender terug gemonteerd en maar weer eens een stukje gaan rijden. op de rechte lange weg nog maar eens de bougies (alle 4) bekeken en deze waren mooi koffie bruin. Auto rijdt lekker en het inhouden en stoten is er na genoeg vanaf. Heb het op tien kilometer een keer gevoeld. De temperatuur bleef mooi. Naar schatting 70 a 75 graden. Is natuurlijk wel vreemd want er zit geen thermostaat in, bedacht ik me zo onderweg.

Bij thuis komst gelijk de motorkap omhoog en gevoelt aan de koeler. Boven warm en onderin koud/lauw. De bovenste 2 slangen waren ook heet maar de onderste van de koeler naar de pomp was ook koud/lauw. Dan denk ik dat ik de conclusie kan trekken dat de koeler verstopt zit. Zal hem vrijdag demonteren en wegbrengen. Zaterdag op vakantie voor twee weken en daarna terugbouwen en wederom proberen.

Ga morgen avond wederom een stuk touren want ja het weer is er gewoon naar en zal de temp. meter goed in de gaten houden.
moet de 4 uur toch vol rijden en dan heb ik het systeem gelijk gereiningt voor de demontage.

Ronny

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-07-2010 11:58 pm
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

oh ja vergeten te vermelden. Op de terugweg moest ik stoppen bij het stoplicht en vervolgens vloog vrijwel direct de ven aan. De complete weg terug, naar schatting een kilometer of 3 bleef de ven aan tot het moment dat ik thuis was heb daarna aan de koeler en slangen gevoeld.

ronny

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-07-2010 12:00 am
elmen
(@elmen)
Lid

Dat de ventilator gaat draaien als je stil staat met draaiende motor is logisch, je hebt dan geen rijwind koeling meer en de fan neemt het over, zeker als je net een rit gemaakt hebt.. Hij blijft ook een tijdje draaien want hij gaat pas uit bij 68 graden, zoals je zelf gemeten had. Bij mijn Spit is het niet anders. Waarom heb je geen thermostaat in je auto? Een bedrijfstemperatuur van 70-75 graden is echt te laag, zou ongeveer 80-85 graden moeten zijn en de thermostaat regelt dit, die zit er niet voor niets in. Ik zou er gewoon weer een goede thermostaat inzetten. En je radiateur kan je eerst even zelf doorspoelen, bij voorkeur van onder naar boven (eerst er uit halen want anders moet je de auto op zijn kop leggen [:)] )

(Dit is meer een onderwerp over het koelsysteem geworden)

succes.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-07-2010 12:07 pm
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

vanavond lekker gereden. Spit koelt weer als vanouds (de cleaner heeft dus goed geholpen). Het stoten en bokken is ervan af. puur genieten.Ook blijft hij laag in de temperatuur.

Morgen even het koelsysteem leeg laten lopen en lekker doorspoelen. het heeft dus allemaal geholpen. Breng voor de zekerheid de koeler nog wel even weg om te laten checken. Kan ik gelijk naderhand de thermostaat weer terug plaatsen. De garage had hem er namelijk uit gehaalt bij het warm lopen bij de apk.

Ik dank iedereen voor de gegeven adviesen. Het waren allemaal goede tips die me op de goede weg hebben geholpen. Ik zag even het licht niet meer omdat ik dacht dat het 1 probleem was en later bleek dat het 2 problemen waren, de carbs die niet goed afgesteld waren en de verstopte koeler. tja als je alles weet is het zo simpel.

Om maar met een goed twents spreekwoord af te sluiten zeg ik maar:
Leu loat oe goed gaon,'t slechte kum't vanzelf
(vertaling: mensen laat het je goed gaan, het slechte komt vanzelf)

groet'n en een welgemeende dank voor u allen,
Ronny uut twente

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-07-2010 3:13 am
fournier
(@fournier)
Lid

Kijk; 'de aanhouder wint'. Net als met vliegtuigongelukken, is het meestal een kwestie dat een paar dingen samenspannen, waardoor het autootje het niet meer goed doet. En, vind het dan maar!
Met zo'n verhaal als dit, begrijp je ook dat er heel wat Spitjes en andere oude autootjes stilstaan, omdat er 'wat' aan mankeert en de eigenaar is geen doorzetter. Jammer, jameer, jammer!
Zijn wij dan even blij met dit forum!
Zijn er mensen die zich aanges[proken voelen en aan het raadspelletjebeginnen; 'waar kan het aan mankeren'. En dat met een blinddoek voor -als het ware- en onwetend van wat er met de wagen gebeurd is, de laatste tijd.
Misschien leuk om over dit voorval een stukje te schrijven voor de volgende 'Spitfire'. Cora zal dat in dank afnemen en wij met plezier lezen.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-07-2010 11:52 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

quote:


onderin was hij koud, lauw maar bovenin heet


dit heb ik ook een keer gehad in een huis,
overal nieuwe radiatoren erin, hele nieuwe CV installatie erin
en toen begon de ellende;
ze hebben 6 jaar niet kunnen stoken,
de boiler werd kokend heet, de buizen,
maar de radiatoren alleen heet aan 1 kant
en het huis bleef ijskoud.

niet genoeg warmte om de hele kamers mee te verwarmen,
behalve 1 kamer met een kind met asma, daar werd het
altijd kokend heet!!
de buizen, drukvat, alles kokend heet en de boiler slaat op
een gegeven moment uit.

toevallig liep ik daar binnen, omdat mijn CV-collega met
vakantie was en ze vonden de oude monteur zo aardig,
die stond elke dag voor ze klaar en liever wouden ze mij
niet bellen, maar lekkage, problemen, kou.. blah blah blah,
tja, als alles gelijk kokend heet wordt, gaat alles wel stuk..

bleek de motor in de boiler verkeerd om aangesloten te zitten
en bij dat arme kind precies de radiator verkeerd om.

2 uur later werk, en de oude monteur hebben ze nooit meer nodig gehad.

bij de verkeerde kant op stromen, wordt 1 kant heet
(water gelijk van omhoog naar de uitgang)
en bij een verstopping wordt dus de bovenkant heet.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-07-2010 6:01 pm
Pagina 2 / 2
Share: