Menu Sluiten

Forum

slecht lopen als au...
 
Notifications

slecht lopen als auto warm is  

Pagina 1 / 2
 
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

Hallo mede spitfire rijders,

ik sta nu voor een groot dilema, heb afgelopen winter de koppakking vervangen en de kop laten vlakken, Zettels vervangen en de kleppen op nieuw laten inslijpen. Na het opbouwen gelijk een remkrachtverdeler gemonteerd (gescoord op het ISW).

Na afstellen van de kleppen, carb. en CO, dachten wij lekker rijden, maar niets is waar. Als de spit koud is loopt hij lekker maar naarmate de spit warmer wordt nemen de problemen de overhand. Hij stottert en loopt met de minuut slechter. Weer co en carbs afgesteld maar eigelijk komt het er op neer dat niets helpt. Ik weet het even niet meer. Heb gekeken of de spit ergens valse lucht kreeg (met remmenreininger), maar dit is ook niet het geval.

Zijn er mensen die misschien nog tips hebben?

Citaat
Geplaatst : 10-07-2010 1:08 am
rvdsteen
(@rvdsteen)
Lid

heb je een hitteschild tussen inlaatspruitstuk en carbs zitten?
Indien niet aanwezig,kan dit een oorzaak zijn.De brandstof kan dan te warm worden door invloed van het uitlaatspruitstuk.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-07-2010 2:24 am
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

ja een hitteschild heb ik gemonteerd maar ik bedenk me nu deze is misschien wel te dik. Ik heb een nieuwe schild gemaakt van 4mm aluminium. Deze houdt misschien de warmte te lang vast. Ga vandaag de oud weer terug monteren en kijken of het euvel verholpen is.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-07-2010 10:23 am
fournier
(@fournier)
Lid

Als het aan de carburateurs ligt, staan die óf te rijk, óf te arm. Je kunt dat zen aan de kleur van de bougies. Die horen koffiebruin te zien (met een scheutje melk). Naarmate die donkerder zijn staan de carbs rijker.
Punt is, dat we de carbs alleen stationair kunnen afstellen. Wanneer er vermogen gevraagd wordt en op toeren gereden, die afstelling kan je alleen op een rollenbank controleren.
Dus, we moeten even improviseren. Rijd de motor warm. Zoek een weggedeelte uit waar je een paar km op snelheid kunt rijden en dan een parkeerplaats op duiken. Als je aflsaat koppeling in en tegelijk contact uit en uit de versnelling. Draai een voor een de bougies eruit. Neem een stukje waterslang mee wat behendig om het keramiek van de bougie past, dan brand je je vingers niet.
Weet je zeker dat de rembekrachtiger luchtdicht is? Zo niet, dan trekt de motor daar valse lucht. Naarmate het toerental toeneemt is het aandeel valse lucht kleiner. Stel je de carbs af bij stationair toerental, dan heb je dan dus meeer valse luchtin verhoudig dan wanneer je op toeren met het gaspdaal ingedrukt rijdt. In het laatste geval heb je dan een te rijk mengsle en donkerbruine bougies.
Wet je zeker dat de vacuum vervroeging werkt. Maak het slangetje los bij de carb en stop het uiteinde in je mond en zuig krachtig. Als jee de verdelerkap er af hebt gehaald moet je de plaat met de contactpunten zien verdraaien.
Levert de benzinepomp voldoende brandstof wanneer de motor op toeren is?

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-07-2010 12:08 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Een hitte schild van aluminium werkt volgens mij averechts, aluminium is een prima warmte geleider en je wilt de warmte juist tegenhouden. En heb je een remkrachtverdeler of een rembekrachtiger gemonteerd? Een remkrachtverdeler heeft verder geen invloed op het lopen van de motor maar een lekkende rembekrachtiger natuurlijk wel.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-07-2010 12:38 pm
genethoi
(@genethoi)
Lid

Het riekt een beetje naar het blijven hangen van een jet fuel pipe ( choke ).
Na koude start en gebruik choke ( 2 jet pipe,s stuk naar beneden ) heerlijk op weg. Choke indrukken en nu zouden beide jet fuel pipe,s hun beginstand moeten aannemen. Echter er kan er een misschien een stukje blijven hangen met beschreven probleem als gevolg.
2 Cylinders ongeveer de juiste verhouding brandstof en 2 cylinders echt buiten de maat.
Probeer eens na start even een stukje warm te draaien, ( met dit weer zeker geen probleem ) choke in drukken. Motor loopt( en blijft lopen ) . Nu met vingers testen of alle twee de jet pipe,s volledig omhoog zijn gekomen.
Ik hoop dat het dit of een ander klein probleem is welk zo is op te lossen want bij lezen van werkzaamheden gedaan om spit geheel heerlijk te laten lopen en het resultaat nu zou ik bijna m,n stuur opeten.

Suc6

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-07-2010 4:22 pm
ado.
 ado.
(@ado)
Lid

Hey Ronny.....
nix erger dan een Spit die niet wil wat ie wel moet doen.... lekkerrrr rijden;

tips:

de TAC (voor telefoonnummers zie ons clubblad)
of, bij jou "om de hoek",: Feite van der Grinten ([url]www.vandergrinten.nl[/url])

vr.grt'n
ado.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-07-2010 10:05 pm
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

Vandaag heb ik de oude hitteschild weer terug gemonteerd en vervolgens een proef rit gemaakt. Het euvel is NIET verholpen (das pech, een illusie armer maar een ervaring rijker). Ook had ik een controle lamp gemonteerd op de ven omdat voor mijn idee de ven lang bleef draaien.

Het betreft hier een us waarbij de koeler scheef ligt. Er is voor 10 jaar terug een nieuwe, dikke koelblok gemonteerd.

Wat schets nu mijn verbazing na een rit van 5 kilometer gaat de ven aan (82 graden) en blijft aan de temperatuur zakt niet of nauwelijks. ik heb zelfs de indruk dat het langzaam en heel gestaag stijgt. De koeler is onder en boven heet, waterpomp vorig jaar vervangen. Na de revisie is er schone koelvloeistof op gekomen en het is nu nog mooi blauw. alle slangen naar de koeler zijn heet. Mijn idee is dus het volgende: dat de auto gewoon te heet word en de benzine gewoonweg verdampt in de carbs.

Het co staat op de kast op 3,5 procent en de carbs staan synchroon met de meters. De eerste 5 kilometer rijdt de auto perfect. alleen dan begint de ellende. De ven gaat aan, blijft aan en auto begint te stoten en te stotteren.

antwaaord op jullie adviesen:
Choke gaat in zijn geheel terug allebij
vacuumvervroeging werkt
rembekrachtiger zal ik morgen er tussen uit halen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2010 12:27 am
fournier
(@fournier)
Lid

De thermostaat gaat niet open. Haal hem eruit en doe een proefrit.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2010 12:43 am
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

oh ja vergeten te schrijven thermostaat zit er niet meer in.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2010 1:12 am
Cees Smetsers
(@bootjecees)
Lid

Onlangs zelfde probleem gehad, motor liep als een zonnetje maar na een eindje rijden liep hij voor geen meter meer.
Alles na gelopen doch niets gevonden.
Op advies van een vriend de condensator vervangen en nadien heeft de motor geen misslag meer gemaakt.
Condensator was nieuw dus dat wil ook niet alles zeggen.

succes Cees

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2010 2:04 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Hoi Ronny,
Hier tip nummero zoveel,
Het grote voordeel van zoveel mogelijke oplossingen is, dat je het op het laatst helemaal niet meer weet.
Maar toch wil ik je de mijne niet onthouden.
Ik had het zelfde probleem na de montage van een roestvrij stalen phoenix uitlaatspruitstuk werd bij mij de boel zo heet, dat de Spit op een gegeven moment begon te 'vapour locken'.
Ik heb toen de aluminium benzineleiding, welke redelijk dicht langs het motorblok en het spruitstuk liep, vervangen door een rubberen benzineslang.
Als het probleem daarna niet verholpen was, wist ik in ieder geval dat dit het niet kon zijn. En een meter slang zijn de kosten niet.
Ik heb deze langs het schutbord, achter de ruitensproeiertank geleid.
Sindsdien geen problemen meer.

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2010 6:56 pm
fournier
(@fournier)
Lid

ik heb ze nooit echt geteld, maar, zo uit de losse pols kan ik zeggen dat er zeventien oorzaken kunnen zijn van het probleem wat je noemt. De meest voor de hand liggende werden als eerste opgenoemd.
Maar, zolang je niet terug rapporteert dat je de voorgestelde controles hebt uitgevoerd en hebt vastgesteld dat het dáár niet aan ligt, droogt de animo om je te antwoorden wel op.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2010 8:05 pm
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

Nou na een dag van sleutelen en steeds weer opnieuw te gaan rijden, wordt het probleem steeds kleiner. wat heb ik tot nu toe gedaan.

vacuum vervroeger gecontroleerd, deze werkt naar behoren.

benzine filter tussen de pomp en carb gemonteerd en gecontroleerd of de benzine niveau genoeg was. Dit heb ik gedaan door twee lange slangen te monteren met het filter ertussen. Dit kwam boven de motorkap uit (kon alleen niet meer in de haken sluiten) filter was steeds vol bij hard en zacht rijden. dit lijkt mij dan ook goed.

Een stuk karton gemonteerd tussen koelen en hitteschild, om te voorkomen dat de warme koel lucht langs de carbs zal gaan.

Wat mij steeds opvalt is dat de temperatuur hoog is en blijft er zijn zelfs momenten dat de electrische ven niet meer uit gaat.

Heb ondertussen het koelwater ervan laten lopen en een potje bar koeling cleaner samen met water in bovenste slang van de radiator laten lopen. Dit omdat ik vermoed dat de koeler misschien wel verstopt is. Koeler heeft tijdens de cyl.kop revisie 4 a 5 weken droog gestaan. De thermosstaat is er al jaren uit. Na een rit van ik denk 7 kilometer gevoelt op de koeler, onderin was hij koud, lauw maar bovenin heet. De bar koeling claener stond nog in de kast en ik dacht baat het niet schaad het niet.

Morgen ga ik de temperatuur zender boven in de koeler eruit halen en deze in pannetje water koken om te kunnen meten wat de waardes van open en dicht gaan is.

heb de rembekrachtiger er tussen uit gehaald en vervolgens weer gaan rijden merkte niet echt een verschil.

mijn eerste ritje van vanochtend is de tip van de lange weg. Dit heb ik gedaan en moest concluderen dat (vanaf voren geteld) de eerste 2 bougies licht bruin waren en de laatste 2 bougies koffie bruin waren. heb het co wat rijker gezet en de test vervolgens opnieuw gedaan, net zo lang dat de 4 bougies koffie bruin waren. hierdoor werdt het probleem al kleiner.

Ik denk dat het misschien wel 2 problemen zijn die los van elkaar staan :
1 auto wordt te warm
2 het slechte lopen'

Het is nog niet helemaal weg maar we zijn op de goede weg.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2010 9:39 pm
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

oh ja dit kan natuurlijk ook nog een reden zijn dat de auto heet wordt, de buiten temperatuur het is natuurlijk wel ontzettend warm vandaag was het hier 34,5 graden. dat helpt natuurlijk niet al te best.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2010 9:43 pm
Pagina 1 / 2
Share: